Dokonale čistá konstrukce, provázaná s téměř až puristickým designem, maximální možná redukce hmotnosti a současně důraz na přenos síly – takové je silniční kolo Seraph se špičkovou sadou Campagnolo Record 12x2 modelového roku 2019. Chceme-li se vydat cestou neokoukané značky, současně však využít všechny současné konstrukční trendy a možnosti špičkového karbonu, jsme na správné adrese. Z vlastní zkušenosti můžeme garantovat, že se za tímto kolem otočí více cyklistických nadšenců a zvědavců, nežli za topmodelem s dvousettisícovou cenovkou od některé věhlasné značky.
Seraph, toto jméno je provázáno s biblickými nadpozemskými bytostmi, anděly. Naopak značka Seraph je na našem trhu propojena s legendárními komponenty Campagnolo, respektive přímo s jejich autorizovaným dovozcem. Spojení sad z italské Vicenzy a významného asijského producenta rámů, mimochodem vyrábějícího pro nejznámější světové značky, vyústilo v hodně zdařilý projekt, oslovující exkluzivitou i finální cenovkou. Za částku jen lehce převyšující devadesátitisícovou hladinu zde máme kolo s rámem vážícím pouze něco málo přes 800 gramů a s druhou nejlepší sadou Campagnolo, jíž si dovolíme označit za nekompromisní závodní materiál. Bavíme se tedy o celém, špičkově osazeném kole za cenu, za níž mnohdy dostaneme jen samotný „top“ rámový set některého prémiového výrobce.
Pokud si najdete náš obsáhlý test nové sady Campagnolo Super Record v Cykloservisu 15/2018, tak vše zmíněné platí také o zde prezentovaném Recordu. S výjimkou pár celkem nepodstatných rozdílů, týkajících se třeba keramických ložisek, je totiž druhá nejvyšší sada z funkčního hlediska zcela totožná s prestižním Super Recordem. Nejde zdaleka jen o převody 12x2, jimiž italská legenda lehce poodskočila konkurenci, ale především se jedná o fantasticky kultivovaný chod řazení, který se ve srovnání s přímým předchůdcem posunul o obrovský kus dopředu. Pokud někdo v minulosti vytýkal Campagnolu o něco hrubší chod a trochu vyšší hlučnost systému pohonu, novinky zcela zavřou ústa všem podobným pochybovačům. Práce měničů či extrémně krátký krok řazení na levé páce jsou příkladné, stejně tak brzdný výkon či tuhost nádherných karbonových klik. Campagnolo se s novinkami kolekce 2019, mezi něž brzy přibude také zcela přepracovaná elektronika EPS, vrací zpět na výsluní – mezi úplně nejlepší silniční komponenty na trhu.
U rámového setu se evidentně vycházelo z tvrzení, že ideální tvar je pouze jeden. Vzor funkce, využívající mohutný profil spodní a kónický tvar sedlové trubky. Vše bez zbytečných designových příkras, což se týká také provedení kónické hlavy či vyššího profilu řetězových vzpěr, jenž se směrem vzad výrazně zeštíhluje, aby přes minimalistické patky přešel ve velmi útlé sedlové vzpěry. Má-li být hmotnost maximálně redukována a současně má rám nabídnout ideální kombinaci tuhosti a schopnosti pohlcovat rázy od nekvalitního asfaltu, bude výsledná konstrukce vždy vypadat nějak takto. Mezi typické detaily patří vstupy bovdenů shora spodní trubky nebo integrované stahování sedlovky, jež se utahuje shora 5mm imbusem. Integrace stahovacího mechanismu je znatelná při pohledu zboku, zalomením spodní hrany horní trubky před napojením na trubku sedlovou. Trendy jsou jedna věc a praktičnost druhá, proto u středového pouzdra najdeme klasické závity pro šroubovací misky. Rám i přední vidlice pak umožňují instalaci plášťů až do šířky 28 mm.
K výrobě rámu byla použita technologie zajišťující minimalizaci pojiva a současně dokonale hladké vnitřní stěny, což je klíčový prvek minimalizace hmotnosti i celkové odolnosti. Rám vzniká jako monokok, včetně zadní stavby, středového pouzdra nebo brzdového můstku. Jak správně tušíte, v klasické „negativní“ formě by toto nebylo možné – rám totiž vzniká vrstvením na vnitřní polystyrenové jádro, a to s využitím vysokopevnostního japonského UD vlákna Toray T1000. Což je mimochodem jeden z nejlepších materiálů, v současnosti používaný nejen v cyklistice, ale také v leteckém a kosmickém průmyslu. V nabídce je sedm velikostí a hmotnost rámu v prostřední z nich (520) je 820 gramů. Přední celokarbonová vidlice z téhož materiálu váží 330 gramů. Zajímavostí rámového setu Seraph FM008 je originální karbonová sedlovka průměru 27,2 mm, s nevšedním zámkem a grafikou navazující na design rámu.
Když už zmiňujeme design, zájemce může u testovaného modelu vybírat z řady barevných kombinací a samozřejmě z libovolné kombinace sad Campagnolo a stejnojmenných zapletených kol. Námi testovaná sestava Record/Scirocco C17 je tedy jednou z nepřeberného počtu možností.
Celková hmotnost 7,05 kilogramu v testované „padesát čtyřce“ dává ihned najevo, že máme co do činění s hodně rychlým kolem. Vše podporuje jak zmíněná tuhost rámu, libující si i v silových nástupech, tak samotná kola Scirocco C17. Jsou velmi tuhá a přes vyšší profil ráfku disponují příznivou obvodovou hmotností, tak klíčovou pro akceleraci. Za perfektně vyváženou ale u kol považujeme především kombinaci zrychlení a schopnosti udržovat vysoké rychlostní průměry i na rovinatějších tratích, což jsou často navzájem se vylučující parametry. Scirocco C17 využívají vyšší profil ráfku (35 mm), nežli najdeme u dnes nejpoužívanějších kol, což je společně s patentovaným výpletem klíčový bod naší spokojenosti.
Za zrychlení dostává Seraph za jedna a tutéž známku obdrží za geometrii. Ta je na jednu stranu čistě závodní, a to i z hlediska posedu, zároveň však ne natolik živá, aby jakkoli obtěžovala i začínajícího silničáře. V reálu kolo působí velmi klidně, dokonale vede přímý směr prakticky v jakékoli rychlosti a ani v padesátce jsme se nebáli oběma rukama pustit řídítka. Současně v okamžiku, kdy po kole chceme, aby reagovalo na naše podněty, učiní tak snad během setiny sekundy. Položení do zatáčky a její následný velmi plynulý průjezd, to je přímo parádní disciplína Seraphu. I v tento okamžik působí velmi kultivovaně, bez nutnosti neustálých korekcí směru. Podobně kultivovaně jako práce sady Record.
Samostatnou disciplínou bývá jízdní komfort a ani v něm testovaný model moc neztrácí. Z hlediska pohlcování otřesů sice nepatří na špičku své kategorie, ale určitě k lepšímu průměru. Přece jen byl upřednostněn perfektní přenos energie, což ale ničemu nevadí. Pohodlí by jistě navýšila instalace 28 mm širokých plášťů. Jinak k práci samotné sady není co dodat, bezvadná je ergonomie pák a do krátkého kroku řazení u přesmykače se během chvilky přímo zamilujeme. Nová kampa je z hlediska funkce fantastická a naši pochvalu si odnáší také sedlo Prologo nebo sestava kokpitu od ITM. Toto vše jsou ale prvky volitelné výbavy a u Seraphu záleží pouze na požadavcích, vkusu a finančních možnostech budoucího majitele. Cena kompletně osazeného kola využívajícího identický rám začíná na částce 65 900 korun.
Rám: Seraph FM008, EPS, Toray 1000
Vidlice: Seraph FM008, EPS, Toray 1000
Kliky: Campagnolo Record 50/34
Řazení: Campagnolo Record 12x2
Přehazovačka: Campagnolo Record
Přesmykač: Campagnolo Record
Brzdy: Campagnolo Record
Kola: Campagnolo Scirocco C17
Pláště: Hutchinson Fusion 5 kevlar, 25mm
Kazeta: Campagnolo Record 11-29 (12)
Řídítka: ITM AluTech
Představec: ITM AluTech
Sedlovka: Seraph Carbon
Sedlo: Prologo X-Zero II Tirox
Hmotnost testovaného kola: 7,05 (vel. 540)
Cena: 93 900 kč
Výrazně zelený gravel X-Strada patřil při prezentacích kolekce 2019 rakouského KTM k nepřehlédnutelným novinkám. My jsme tohoto všeuměla…
Cyklokrosová mise - A rozhodně úspěšná, dalo by se potvrdit v případě cyklokrosového speciálu Merida Mission CX 8000, což je nejvýše…