Výrazně zelený gravel X-Strada patřil při prezentacích kolekce 2019 rakouského KTM k nepřehlédnutelným novinkám. My jsme tohoto všeuměla otestovali v terénu i na asfaltu a během prvních metrů si získal naše sympatie. Jedná se o klasického představitele stále sílící kategorie gravel, něco je zde ale přece jen trochu jinak. Co přesně? Zatímco nemalý počet aktuálních gravelů se tváří, že vychází ze silničních modelů, jimž byla „pouze“ rozšířena přední vidlice i zadní stavba pro umožnění montáže hrubšího a širšího obutí, tady se zdá, že výchozí konstrukcí byl čistokrevný cyklokrosový model, možná i lehký 29“ hardtail. X-Strada s cenovkou 43 490 korun využívá hodně bikových konstrukčních prvků a z novinky čiší robustnost, takže se v reálu jedná o hybrid někde mezi standardní závodní „kroskou“ a XC chrtem. Velmi rychle jsme zjistili, že právě takto laděný gravel je pro nás tím pravým, pakliže si chceme cesty a lesní pěšiny vychutnávat plnými doušky.
Zmínili jsme konstrukční podobnost se světem horských kol a tato spřízněnost platí částečně i o jízdním projevu. Nejde jen o nekompromisní torzní tuhost rámu a přední vidlice, ale také o celkové ladění geometrie. Z pohledu ovladatelnosti se jedná o jednoho z nejzábavnějších gravelů, který doposud prošel naším testem. Živost geometrie převyšuje kategorii čistě závodních cyklokrosových speciálů a je jedním z klíčových bodů, proč si novou X-Stradu zamilujeme. Točitá pěšina s klopenými zatáčkami nám okamžitě vykouzlí úsměv na tváři, takže dnes tolik vyzdvihovaný „fun factor“ zde od nás dostává deset bodů z deseti. A to se stále bavíme o „obyčejném“ gravelu…
Již samotná kategorie gravel je označována za hybrida, model X-Strada však došel ještě dál. Sériově má obuty famózní pláště Schwalbe G-One v šířce 35 milimetrů, ovšem rozestup ramen přední vidlice i šířka zadní stavby dovolují nasazení ještě širšího obutí. Podstatně širšího! Pokud tedy patříte mezi vyznavače nekompromisních hardtailů a dopředu jste namísto odpružené nasadili pevnou vidlici, tak vás X-Strada svými dovednostmi nejspíš nadchne. Výměna plášťů za širší z tohoto kola udělá během okamžiku „pluskový“ gravel, s terénní průchodností prakticky totožnou jako u běžné XC devětadvacítky.
Nastavený posed vychází sice ze silniční klasiky, ovšem řídítka s mělčím spodním obloukem jsou přesně tím, co dnes v gravelovém a bike-packingovém světě frčí. Primární je zde komfort úchopu a co nejpřirozenější pozice rukou. Vrátíme-li se o více jak čtvrt století nazpět, pak podobný tvar řídítek používal na svém sjezdovém biku třeba legendární John Tomac. Pro samotnou ovladatelnost je klíčová nadstandardní šířka řídítek, vedle ní zde ale nalezneme plynulé roztažení spodních konců, patrné nejen zepředu, ale rovněž při pohledu shora. Od počátku je zde zkrátka počítáno s častějším využitím spodního oblouku – na rozdíl od standardních silničních řídítek, u nichž se hobby jezdec většinou drží dole jen výjimečně.
Samotný rám působí kompaktně, což má na svědomí opticky kratší přední trojúhelník s nemalým slopingem a širšími profily hlavních trubek. To, co se na první pohled tváří jako hra světla a stínu, jsou ve skutečnosti dva různé odstíny zelené metalízy, doplněné o loga a grafiku v typické oranžové. Z hlediska konstrukce výrobce vsadil na slitinu hliníku 6061 s dvojitě či trojitě zeslabovanou stěnou trubek a trochu překvapivě je z alu slitiny vyrobena rovněž přední vidlice, jejíž korunka se tváří přímo bikově. Z detailů musíme zmínit zajímavé profilace a výrazné horní přesazení sedlové trubky, dále třeba nádherně zpracovaný můstek zadní stavby, kompletní vnitřní vedení, závity pro montáž nosičů či blatníků a v neposlední řadě klasické patky pro rychloupínací osy nábojů. Pokud má někdo pocit, že se jedná o přežitek, rychle jej vyvedeme z omylu. Na jakýkoli nedostatek tuhosti si X-Strada nemůže stěžovat a na rozdíl od konkurentů s pevnými osami je vyjmutí kol a jejich zpětné nasazení otázkou okamžiku, jak to bylo donedávna zvykem.
Námi testovaná velikost M (55 cm) je prostřední z nabízených a celková hmotnost kola bez pedálů činí 10,3 kilogramu. Osazení vsadilo na pro letošek kompletně přepracovanou sadu Shimano 105, která jde technicky i designově ve šlépějích svých dražších kolegyň Dura-Ace a Ultegra. Nalezneme zde proto jak takřka bikově vyhlížející zadní měnič, tak ergonomicky dokonalé páky Dual Control, jejichž hlavice ukrývá expanzku hydraulických kotoučových brzd. Tuhé kliky s asymetrickou čtyřpackou převodníků postrádají logo 105, neboť se jedná o „OEM“ provedení RS510, které ale za originální stopětkou nijak citelně nezaostává. Náboje s centerlockovým uchycením kotoučů pocházejí od Shimana, ráfky XC621 se sympatickým profilem dodal francouzský Mavic a obutí již zmíněný Schwalbe. Velmi jemný dezén, tvořený maličkými, hustě rozesetými špuntíčky, je na suchu naprosto dokonalý, ať už jedeme po asfaltu či jemném štěrku, stejně jako na městské dlažbě, a to i za vlhka. Rozmoklý terén je samozřejmě nad jejich síly, ale jako gravelový univerzál používaný i pro městské jízdy zkrátka ideál, a to i z hlediska tlumení nerovností.
V terénu nás překvapilo, jak blízko je tento gravel sportovně-závodnímu hardtailu s pevnou vidlicí. Přední trojúhelník doplňuje pocitově výrazněji postavená hlava i sedlová trubka, přičemž předsazení přední vidlice se neodehrává ani tak v samotné korunce, jako spíše úplně dole na patkách. Vidlice přechází plynule, bez patrnějšího zalomení, z konické hlavy v korunku a v mohutná ramena. Jejím protipólem je neméně robustní zadní stavba, s vyosením sedlových vzpěr a patkami s množstvím závitů pro montáž čehokoli – dálkoví jezdci či náročnější cykloturisté budou nadšeni. Jediným kompromisem bude v této spojitosti průměrný komfort, daný duralovou přední vidlicí, či sedlovkou vybízející ke karbonovému tuningu.
Na závěr se vrátíme k tomu, co jsme nakousli v úvodu, a sice k ovladatelnosti. Tu by mohla X-Strada vyučovat – ochota zatáčet je patrná v nižších i vyšších rychlostech. Pokud je klasický závodní cyklokrosový speciál laděn tak, aby perfektně zvládal vracečky, pak toto KTM je pro podobné hrátky doslova stavěno. Dobrzdit z vyšší rychlosti těsně před zatáčkou, tou se co nejrychleji prosmýknout a ihned opět akcelerovat. Lehká kola, tuhý rám, perfektně naladěné rámové úhly, to vše nás podpoří v jízdě typu brzda-plyn, a my si užíváme každičký metr trati. KáTéeMku se X-Strada povedla a evidentně se řešil každý detail. Třeba i maximální možný rozestup řetězových vzpěr za středovým pouzdrem – díky podobným prvkům zde skutečně nejsou nezbytné berličky typu pevných os a podobně.
Co z toho všeho vyplývá? Budeme-li chtít X-Stradu používat jako klasický cesťák ověšený brašnami, možná nám bude zprvu připadat trochu neposedný. Určitě ne tak, abychom si na jeho projev nezvykli a nedokázali jej využít ve svůj prospěch, ale jeho hlavní parketa je přece jen trochu někde jinde. Pakliže kolo necháme přesně takové, jak je od výrobce postaveno a zamýšleno, tedy jakožto rychlý gravel, stane se pro nás brzy možná drogou. Nechá si líbit třeba i jízdu po zadním! Takže gravel nebo bike? Po nasazení širšího obutí spíše hardtail s gravelovými řídítky, se sériovými Schwalbe G-One Allround pak dokonale ovladatelná kroska. Prolínání dosavadních kategorií nemusí být vůbec od věci a chceme-li zredukovat svůj kolový park na pouhý jeden stroj, těžko vybereme lépe. KTM X-Strada je univerzálem v tom nejlepším významu tohoto slova.
Rám: Alloy Al 6061TB/DB
Vidlice: Alloy Disc
Kliky: Shimano RS510 50/34
Brzdy: Shimano 105 Disc, 160 mm
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Náboje: Shimano 105
Ráfky: Mavic XC621
Kazeta: Shimano 105 11-34
Pláště: Schwalbe G-One Allround 35-622
Řídítka: KTM Comp Road 16°
Představec: KTM Comp
Sedlovka: KTM Comp
Sedlo: Selle Italia X3 Flow
Hmotnost: 10,3 kg (vel. M, bez pedálů)
Cena: 43 490 Kč
Cyklokrosová mise - A rozhodně úspěšná, dalo by se potvrdit v případě cyklokrosového speciálu Merida Mission CX 8000, což je nejvýše…
Jméno Orion je úplnou novinkou v kolekci naší největší cyklistické značky a s cenovkou 34 990 korun se tento devětadvacítkový hardtail zdá…