Kola italské značky Scapin se nebojíme označit za kultovní záležitost, v době maximální unifikace dílů a použití rámových forem mnoha výrobci současně si tato značka zachovává svou vlastní tvář s nesporným nádechem exkluzivity. Tu ostatně podporují samotné výrobní technologie a nevšední kombinace materiálů pro stavbu rámu, spojující například vysoce kvalitní chrom-molybdenovou ocel s karbonem. V nabídce však nechybí ani cenově dostupnější celokarbonové či kompletně ocelové rámy nebo například devětadvacítky. Ve všech případech se bude moci majitel kola Scapin spolehnout na určitou výjimečnost svého stroje a také na fakt, že další stejné kolo prakticky nemá šanci potkat, neboť k jednomu z hlavních rysů nabídky patří široká možnost individuální volby, tedy výběr nejen konkrétní sady komponentů, ale i vidlice, zapletených kol a dalších dílů. Kdyby se všechny nabízené kombinace vynásobily mezi sebou, došlo by se pomalu k nekonečnému množství variant. Originalita každého Scapinu je tedy neoddiskutovatelná.
Naším praktickým testem prošel letošní topmodel mezi celokarbonovými typy značky, jenž se může rovněž chlubit přízviskem „nejlehčí“. V případě rámu Murdok, vybaveného mohutnou integrovanou sedlovkou, se konstruktérům podařilo dostat na hodnotu 1 190 gramů. To by samozřejmě nebylo nic až tak neuvěřitelného, pokud by se jednalo o průměrně tuhý rám s průměrně dobrým přenosem síly. Zde je však jedno zásadní ALE, testovaný rám totiž patří po stránce tuhosti a přenosu síly mezi to vůbec nejlepší, co kdy prošlo naším testem.Takže kombinací nízké hmotnosti a vysoce nadprůměrné tuhosti by se kolo Scapin Murdok dalo přirovnat třeba k přepočtu výkonu na jeden kilogram hmotnosti u těch nejlepších supersportovních vozů či k Formuli 1.
V případě osazení testovaného kola se samozřejmě nejedná o sériovou podobu, předchozí variantasady Shimano XTR s řazením pomocí dualů je již dneska tak trochu pasé. Tento stroj vznikl jako individuální stavba pro konkrétního zákazníka, tedy na samostatně dovezeném rámu. I když třeba v případě vidlice Rock Shox Sid Team či u kol Mavic CrossMax SLR můžeme konstatovat, že se k rámu koncepčně skvěle hodí jak svou hmotností, tak i funkcí. Celé testované kolo pak vážilo 10,1 kilogramu, nebylo by tedy v tomto případě nic extra složitého dostat se výrazně pod magickou desetikilovou hranici.
Cena samostatného rámu 47 990 korun sice určitě není nejnižší, nicméně vzhledem k nabízeným vlastnostem rámu a jeho exklusivitě ji považujeme za celkem příznivou. V případě kompletního kola, osazeného mixem Shimano Deore XT/SLX, začíná cena na necelých pětasedmdesáti tisících. Variant je ovšem nepřeberné množství, přičemž ty úplně nejluxusnější se svou cenou blíží téměř sto padesáti tisícům.
Po konstrukční stránce je rám Scapin Murdok takřka výkladní skříní všemožných profilací a mohutných průměrů trubek. Ostatně právě jeho konstrukce „tube to tube“ je hlavním stavebním kamenem dokonalé tuhosti. S trubkami, jejich profily, sílou stěn i skladbou vrstev a orientací vláken bylo pracováno jednotlivě, takže si konstruktéři mohli s finálním naladěním kola dostatečně pohrát.Samotný karbon s 3K pohledovou vrstvou je přiznán na přední partii rámu a na zadní stavbě. A i když zde někomu třeba mohou chybět nejmodernější konstrukční prvky jako třeba 1,5“ spodní ložisko hlavy či postmount úchyt třmenu zadní brzdy, my v tom nevidíme sebemenší problém. Hodně zajímavým detailem je třeba frézovaná opěrka pro bowdeny řazení, umístěná zespodu dolní trubky. I když právě tohle je asi jediná věc, kterou bychom na rámu změnili. Spodní vedení řadicích lanek není úplně nejpraktičtější a raději bychom zde viděli jejich tažení v celistvých bowdenech, ať už po trubce či v jejích útrobách. V případě středového pouzdra je možné vybírat z klasického závitového provedení či z vnitřního osazení pro standard BB30.
Ovladatelnost kola bez jakékoli nadsázky v podstatě odpovídá motokáře, což je dáno mimo jiné také krátkou zadní stavbou a sníženou horní trubkou. Řízení reaguje na podnět jezdce takřka v tentýž okamžik, kdy na jakýkoli manévr teprve pomyslíme. Po této stránce, a vlastně i po všech ostatních stránkách, je model Murdok absolutně nekompromisní. Svou nízkou hmotností, perfektním přenosem energie i vynikající ovladatelností patří tento model na samou špičku své kategorie.
Jízdní vlastnosti jsou koncipovány pro vyloženě závodní nasazení, akcelerace je zde postavena na dvou pevných pilířích, kterými jsou nízká hmotnost a skvělá tuhost. Dostat bike do vzduchu je záležitostí lehkého přitažení za řídítka a pedálů. V dlouhých výjezdech si kolo vyloženě říká o to, aby ze sebe jezdec dostal maximum, výkonu má kolo zkrátka na rozdávání a je dobré, aby byla v tomto ohledu rovnováha mezi jím a jezdcem.
Při skvělé ovladatelnosti nás mile překvapil určitý klid vedení stopy ve sjezdech, kolo se totiž nechová nijak nervózně ani v rozbitějších pasážích, s čímž mívá nemalé procento superlehkých XC „raket“ problémy. I tak ale nelze počítat s výraznějším komfortem, průměr integrované sedlovky je přímo obří a stejně tak profil zadní stavby je uzpůsoben maximálnímu přenosu síly, nikoli pohodlí jezdce. Takže i v tomto ohledu je kolo Scapin Murdok nekompromisní, což mu ovšem rádi promíjíme. Svým výkonem totiž dokáže přesvědčit každého, kdo je naladěný na rychlé cross-country.
Plusy: kombinace tuhosti a nízké hmotnosti, ovladatelnost,„neokoukanost“
Minusy: spodní vedení lanek
V případě testů kol německé značky Ghost jsme se většinou orientovali na vyšší třídu, případně rovnou na topmodely jednotlivých kategorií.…
„Bike in art“, tedy Kolo v umění, přesně tak zní motto značky AGang. Model Sincity, jenž ve verzi 2.0 prošel naším testem, pak toto spojení…