V případě testů kol německé značky Ghost jsme se většinou orientovali na vyšší třídu, případně rovnou na topmodely jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se ale trochu porozhlédli na opačném konci nabídky a otestovali jsme krosového zástupce, navíc vyloženě orientovaného na co nejpříznivější koncovou cenu. Ghost Cross 1800 představuje maximálně spolehlivé kolo, vhodné jak pro sportovnější jízdu, tak především pro kvalitní cykloturistiku.
Základní stavební kámen testovaného modelu v podobě bytelně vyhlížejícího duralového rámu nabízí nadprůměrnou tuhost a až překvapivě sportovní a zároveň dostatečně komfortní projev daný především zdařilou geometrií.Cenovka 13 999 korun je proto velice dobře vyvážena nabízenými parametry. Přítomnost hydraulických kotoučových brzd Tektro Draco je pak určitým bonusem pro budoucího majitele kola.
První dojem z jízdy odpovídá spíše o něco dražším krosovým modelům, je zde totiž vhodně vyvážen poměr mezi výkonem a pohodlím jezdce. Posed patří svou délkou spíše k těm kratším, výrazněji vzpřímeným. Na druhou stranu nejsou řídítka zbytečně vysoko a podložky pod představcem umožňují jejich další variabilitu směrem ke sportovnějšímu zaměření.I tak zde byl ovšem komfort jezdce prvořadý a vedle sériově nastaveného posedu s lehce zvednutými řídítky s ním souvisel třeba také výběr výrazně polstrovaného sedla a do ruky velice příjemných gripů.
Jízdní dojmy, pokud bychom zavřeli oči a zapomněli na přítomnost alivia a některých dalších komponentů nižší třídy, odpovídají téměř krosu dvacetitisícové hladiny. Tomu nasvědčuje nejen vynikající přenos síly zajištěný tuhým rámem, ale i ochota k akceleraci. Celková hmotnost 13,8 kilogramu zde není zásadní, v praxi, především pak na asfaltu, se zdá, jako by měl testovaný Ghost tak o kilo méně.
Od začátku nás velice potěšila ovladatelnost kola. Přestože bychom v dané cenové relaci čekali spíše rozvážnější, hodně klidný projev podpořený také „položenější hlavou“, opak je pravdou. Kolo hodně ochotně zatáčí, a tudíž dokáže potěšit i trochu sportovněji zaměřené jedince. Není to tedy úplně klasický cesťák, který jede hlavně rovně, nicméně s držením přímého směru a celkovou jízdní stabilitou nemá jakékoli problémy, takže pro aktivní cykloturistiku je model Cross 1800 vyloženě vhodným společníkem.Sportovně orientovaní jezdci pak mohou ubrat již zmíněné podložky pod představcem, čímž se nejen lehce zefektivní samotný záběr při jízdě do kopce, ale zlepší se také aerodynamika posedu. Tu ovšem v této kategorii kol bude asi řešit málokdo...
Po stránce komfortu odvádí slušnou práci přední vidlice Suntour. Přestože postrádá jakékoli tlumení a její zpětný doraz není právě citlivý, celkově se chová kultivovaně a i při teplotách jen lehce nad nulou celkem spolehlivě pracovala. Ocenili jsme hodně velký rozsah seřízení předpětí pružiny i přítomnost páčky lockoutu na pravé straně korunky. Pohodlí jízdy pak dovádí téměř k absolutní dokonalosti sedlo s logem Ghost a tvarem připomínajícím FizikRondine, s nímž jej spojuje také hodně nadprůměrná dávka komfortu. Taková vrstva polstrování, navíc celkem dost měkkého, se hned tak někde jinde nevidí. Zde je ovšem vyvážena vhodným, celkem sportovním tvarem, takže je sedlo bez problémů použitelné i na delší, třeba i celodenní jízdu.
Z osazení kola musíme vyzdvihnout především dobře fungující hydraulické kotoučové brzdy s příjemně tvarovanými pákami. Naopak určitým archaismem jsou kliky se čtyřhrannou osou a napevno uchycenými převodníky, které za standardem řady Alivio chtě nechtě zaostávají. Na druhou stranu je rozhodně fajn, že kliky pocházejí od Shimana, takže spolupráce řetězu s převodníky je čistá a bezproblémová.
Zajímavostí osazení jsou bezesporu náboje, které, ačkoli komplet řazení pochází od Shimana, nesou logo Sram. Model MTH-306 vpředu i vzadu sází na celkovou robustnost a šestišroubé uchycení kotoučů. Po stránce životnosti náboje působítak, že by mohly být kolu spolehlivou oporou, totéž se dá říci o ráfcích.
Slušnou akceleraci kola podporujímimo jiné také skvělé pláště Schwalbe Smart Sam. Jejich dezén i jméno známe již ze světa MTB, v případě krosové varianty nás ale oslovil podstatně více. Nejenže střed běhounu zlepšuje odvalování, ale okolní boční vzorek není nepodobný některým závodním cyklokrosovým plášťům. Z takové kombinace vyplývá jak rychlost obutí na asfaltu, tak i jeho nadstandardní schopnosti mimo silnici. Model Smart Sam se v praxi ukázal jako dobrý držák i v lehce mokrém terénu. Jako skvělý doplněk pak hodnotíme reflexní pruh na bocích plášťů. Podle našeho názoru by se mohla tato zdánlivá drobnost uplatnit třeba i na čistě sportovním nebo závodním obutí, třeba jen v podobě loga, aby nedošlo ke zbytečnému navýšení hmotnosti. Bezpečnost jezdce je skutečně zásadní a značka Ghost si je toho vědoma.
Plusy: tuhost rámu, výkonné brzdy, skvělé pláště, komfortní sedlo
Minusy: levnější kliky
Rám: Cross 7500 PG
Vidlice: SR Suntour SF10-NEX LO 63 mm
Kliky: Shimano FCM 311 48-38-28
Brzdy: Tektro Draco Disc 160 mm
Řazení: Shimano Rapidfire (8)
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano11-30/8
Náboje: Sram MTH-306
Ráfky: Alex TD 17
Pláště: Schwalbe Smart Sam Sport 42-622
Řídítka: Ghost Low Rizer light 620 mm
Představec: Ghost light AS-007
Sedlovka: Ghost light SP 600 31.6 mm
Sedlo: Ghost VL 3165
Pedály: Ghost light
Hmotnost: 13,8kg, vel. 53)
Cena: 13999 Kč
„Bike in art“, tedy Kolo v umění, přesně tak zní motto značky AGang. Model Sincity, jenž ve verzi 2.0 prošel naším testem, pak toto spojení…
Testy jednotlivých modelů kol domácí značky Maxbike jsme zatím vždy orientovali spíše na vyšší a střední třídu, byla by ovšem škoda zcela…