Vypadni a vypadni třeba na kolo, na lyže nebo kamkoliv ven. A pokud je to na víc jak na půl dne nebo prostě potřebujete vzít s sebou spoustu sportovního vybavení a náhradní oblečení, chce to kvalitní zavazadlo, které nejen všechno pobere, ale neutrpí pak špinavým obsahem nebo „nelidským“ zacházením.
Značka Ortlieb je odolností a praktičností svých produktů proslulá, a jestliže umí vodotěsné nosičové a bikepackingové brašny, tak je jasné, že její batohy a další zavazadla na tom budou úplně stejně. Vyzkoušeli jsme cestovní tašku Ortlieb Duffle, která je vodotěsná a vyrábí se v objemech 40, 60, 85 a 110 litrů, přičemž naše propriety se měly vejít do druhé největší, tedy 85l velikosti. Komu by bylo i 110 litrů málo, má Ortlieb v nabídce ještě 140l mega tašku Big-Zip.
Testovaná Duffle za 4490 korun (cena dle velikosti) má jen lehce zaoblený tvar kvádru, ale na rozdíl od více „válcových“ modelů s rolovacím uzávěrem sází na vodotěsný zip (TIZIP) po celé délce horního dílu. Materiály PD620, PS620C asi nikomu neřeknou nic bližšího, ale jde z největší části o typické hladké a odolné panely potažené PVC se svařovanými švy a pak hrubou matnou Corduru na spodní části nebo kolem ramenních popruhů. Ty mají masivní spony a jsou profilované, takže je lze využít jak v batoh „módu“ přes ramena, tak jako klasické nosné popruhy, protože jejich zúžená středová část dobře padne do dlaně, navíc ji lze spojit madlem tvořeným páskem na suchý zip. Základna tašky má délku 65 centimetrů, šířku 44 a na výšku pak 31 centimetrů, ale když zavazadlo naplníte, bude to díky lehkému vyboulení čel i boků trochu víc. Vstup dovnitř je díky zipu po celé horní délce opravdu velkorysý, protože zip vede až do konců prodloužení horní části, takže to dovnitř můžete ládovat bez nějakého přepečlivého skládání. Vnitřní prostor je jednoduchý, pouze na čelech jsou menší kapsy na zip určené drobnostem a boky tašky pak k sobě jistí vnitřní popruh s plastovou sponou. To je hodně důležitý detail, protože jakmile tašku přeplníte a boky se vyboulí, zbytečně byste museli tlačit obě poloviny zipu k sobě a tohle zapínání ulehčí. Ještě mu pak po delším používání ulehčí speciální mazivo, kterým se tenhle zip ošetřuje, aby se snížilo tření, vodotěsnost zkrátka přináší určitá omezení a třecí odpor zipu je prostě cítit.
Je naplněno a tady nemluvím o trenýrkách, suchém oblečení a svačině, ale tohle pobere integrálku, boty, oblečení i spacák, prostě jedno kompaktní velkoobjemové zavazadlo. Zip dotáhnout až do konce a případně i zamknout kladkou, protože jeho očko a tenké lanko u jisticího háčku jsou pro ni přímo určené. Oba plastové háčky za konci zipu pak stačí zajistit k čepům na čele brašny, takže má kompaktnější tvar a je to praktičtější i pro přenos na zádech. Na nějaké ploché věci, kterým nevadí vlhko a musíte je mít po ruce, slouží síťová vnější kapsa na zip a pro upevnění dalších věcí, nebo naopak zajištění brašny k nosiči, lodi nebo snad i na zahrádku auta jsou určena očka v cordurových pásech podél zipu.
Manipulace s taškou je jednoduchá, prostě se nebojíte ji kamkoliv položit či pohodit, ale samozřejmě, že zatímco hladký materiál určující barevnou variantu modelu (žlutá, černá, olivová) neohrožuje kvůli snadné očistě bláto, Cordura na dně ho spíše vítá a hezky drží. Výhodou ale je, že tašku snadno ostříkáte hadicí nebo omyjete vodou smetáčkem zvenčí a v případě hodně zabláceného oblečení i zevnitř. Na údržbu je taška prostě dokonalá a zip opravdu nepustí dovnitř ani kapku, tedy pokud to neperete hadicí stále přímo na něj. Navíc háčky na koncích skvěle slouží i k zavěšení pro vysušení. Na cyklokrosovou sezónu ideální zavazadlo. Co se týká nošení v ruce, nic nepřekáží a spojené popruhy fungují perfektně, totéž pak platí pro režim batohu, kde překvapivě sedí taška docela dobře na zádech, a pevné, tvarované popruhy nemají tendenci sjíždět z ramen. Pokud byste z nějakého důvodu popruhy nepotřebovali, stačí je vyvléknout ze spon, ty jsou ale kvůli odolnosti našité k brašně napevno. Co víc dodat, snad jen, že nápisy na bocích jsou reflexní, a že když budete řešit velikost, nebojte se toho, testovaný 85l model váží rozumných 1360 gramů, tady asi neplatí, že méně je více, sem se vejde skoro všechno, a když ne, tak do sto-desítkové verze určitě.
(už)
Inženýr technické podpory - region Česká republika Inženýr technické podpory Náplň práce 1. Poprodejní služby: Zodpovídá za…
Co se týká cyklistických batohů a ledvinek domácí značky Acepac, vyzkoušeli jsme a představili většinu zásadních modelů, přičemž jen…