Co se týká cyklistických batohů a ledvinek domácí značky Acepac, vyzkoušeli jsme a představili většinu zásadních modelů, přičemž jen málokdy byl nějaký prostor ke kritice. Acepac batohy umí, ale vždycky se dá něco vylepšit, což je i případ batohu Flite 15 MKIII, tedy již třetí generace tohoto univerzálního zavazadla.
Předchozí model už vozím přes dva roky a k maximální spokojenosti, protože jak usazení na zádech, tak ventilace nebo členění vnitřních prostor a samozřejmě možnost instalovat pěnový chránič SAS-TEC, to všechno mi vyhovuje. K tomu pak chválím řadu stahovacích poutek, občas jich je až moc, reflexní prvky a v neposlední řadě odolnost materiálu a zipů, ta je u batohů značky Acepac i mateřské značky Pinguin vždycky na vysoké úrovni. Nový Flite je v podstatě shodný se svým předchůdcem, tedy alespoň objemem, tvarem i černou nebo „šedozelenou“ barvou a materiály Nylon Robic v „netrhavé“ Ripstop úpravě a s PU zátěrem proti vodě. Zipy jsou tradičně kvalitní YKK a plastové spony NIFCO s vnitřní zpevňující příčkou. Záda mají shodné polstrování dvojicí perforovaných panelů po stranách ventilačního kanálu a dole pak nechybí bederní popruh. Ten je zásadním rozdílem obou provedení, protože tady je tvořen samostatným vyjímatelným pásem, jištěným v „tunelu“ pod zádovými polstry jen suchým zipem. Vytáhnete jej a máte rázem malou praktickou a samostatně použitelnou ledvinku s jednou prostřední a dvěma bočními kapsami. Nechcete bederák? Ledvinka zůstane doma. Chcete jej? Bude nasunutý a plně funkční, s optimálním stažením kolem pasu a dvě boční kapsičky využijete úplně stejně jako u předchozí varianty batohu s bederákem napevno. Jedete do bikeparku? Necháte batoh se svačinou dole u lanovky a do ledvinky dáte klíče, peněženku a mobil, prostě variant je mnoho a všechny plně funkční.
Samotný batoh si ponechal hlavní prostor s dvojicí kapes na zip a pak velkou přední kapsu s organizéry na nářadí nebo „plyšovou“ kapsičkou na brýle. Ještě nechybí čelní kapsa s vertikálním zipem, která je tentokrát větší, protože spodním popruhům pro upevnění chráničů nebo třeba karimatky sebral výrobce jejich tajnou kapsu pro uschování. Na bedrech jsou dvě boční kapsy na zip, s jednou vybavenou gumovým poutkem pro zajištění bidonu a pak dvě kapsy bederního popruhu. Novinkou je ale samostatná kapsa s vlastním zipem nejblíže zádům, která je určena vodnímu vaku a chrániči páteře, jenž není součástí balení, ale dokupuje se za přibližně 400 korun samostatně. Chránič i hydrovak tak lze nasunout do batohu jednodušeji, předtím měly společný vstup s hlavním prostorem. Vývod hadice hydrovaku je posunutý blíže k zádům a také se prodloužila řada spojovacích poutek ramenních popruhů pro systém LCG (Low Center of Gravity). To je krátký stavitelný popruh s vnějším neoprenovým obalem, kterým se spojí ramenní popruhy za krkem, aby v prudkých pasážích neměl batoh tendenci jít přes hlavu. Tenhle popruh je vlastně takový doraz batohu zezadu na krk, protože rozchod ramenních popruhů není tak velký, aby je jezdec musel stahovat k sobě proto, že mu nenarostla ramena šíře osmdesátkových futer. A ještě jedna věc je nová, spodní ukrytá kapsa na výraznou fluo pláštěnku, která je samozřejmě součástí balení. Hmotnost batohu je 910 gramů včetně bederáku, ten pak samostatně váží jen 188 gramů. Cena 2690 korun je za takto zpracovaný batoh víc než příznivá, a pokud někoho zajímají vnější rozměry batohu, pak je to 47 x 27 x 18 centimetrů, tedy ideální střední cesta.
Na zádech sedí batoh díky optimálnímu polstrování a děleným popruhům hodně stabilně a nebylo nutné nějak výrazněji stahovat ani ramenní, ani bederní popruhy. Kdo chce mít maximum jistoty, využije i stavitelný hrudní popruh, samozřejmě vybavený píšťalkou co nejblíže v dosahu úst i bez použití rukou. Batoh můžete mít vysoko na zádech a bederák hezky přes břicho, ale raději je v nižší pozici dole na bedrech s jištěním víc pod břichem, tady si hoví mnohem jistěji. Horní spojovací LCG „příčku“ jsem přitom téměř neměl šanci využít, batoh sedí a neměl tendenci jít v prudkých pasážích přes hlavu. I tak ale na maximum nahoře nastavená „příčka“ za krkem nebo na zádech netlačí a neobtěžuje. Bederák jde dobře utáhnout díky širokému popruhu a masivní sponě, takže usazení na zádech za jedna, totéž platí pro ventilaci, protože v tomhle ohledu je batoh díky štíhlým polstrům vstřícný. I v hodně naplněném stavu je usazení na zádech stabilní a nemá tendenci nějak se hýbat třeba do stran. A když, tak stačí přitáhnout lehce hrudní a bederní popruh, pak je vaší nedílnou součástí. Přístup dovnitř k obsahu hlavní kapsy nebo k nářadí je docela velkorysý, ovšem u nářadí je třeba rozepnout levý popruh regulace objemu, pak jde kapsa rozevřít na maximum. Regulační popruhy umí zajistit přilbu, ale původní verze měla nahoře mezi nimi tunel, tam šel protáhnout popruh přilby, což tady nelze. Dá se to ale i pouze popruhy, případně dokoupit síťku na upevnění klasické přilby.
Samotný bederák pak jako ledvinka připomíná nejmenší klasiku z nabídky Acepac, tedy Onyx 2 s objemem dva litry, ale tady je to opticky určitě méně. Vyšší tvar středové části hezky kryje záda a má jen tenké polstrování i vnější síťovinu, zatímco boční panely jsou tužší s vyššími polstry a pevnějšími kapsami. Na to nejnutnější to ale bohatě stačí a snad jen hustilka napříč hlavní kapsou by mohla být v případě pádu dost nepříjemná. Ledvinka sedí stabilně, je hodně na tělo, takže kdo má raději volnější provedení usazené níž a trochu odstávající nahoře tady, asi nepochodí. Každopádně je to plně funkční provedení, vhodné na kratší švih, kdy nářadí máte na kole a potřebujete někam dát mobil, klíče, malou větrovku a doklady či traťovku.
Flite 15 ve své nejnovější podobě umí být jak praktickým každodenním batohem, třeba i bez bederáku, tak sportovním a cyklo batohem s perfektním zajištěním na zádech nebo variabilním společníkem s využitelnou ledvinkou. Záleží, co preferujete, ale umí všechno.
(už)
V sortimentu gripů značky Nexelo je několik variant lock-on provedení, přičemž jde jak o ergonomické, tak klasické modely. My jsme…
Ani odepínací chránič brady, ani výklopný štítek pro odložení brýlí pod něj, prostě plnohodnotná sjezdová integrálka bez endurových…