Bike v ceně menšího osobního automobilu by neměl být jiný než špičkový a měl by nabídnout dokonalé jízdní vlastnosti. O stumpjumperu v nejvyšší verzi S-Works lze toto tvrdit naprosto bez obav.
Celoodpružený model Stumpjumper byl v hierarchii modelů Specialized vždy považován za jeden z nejuniverzálnějších. S velkými koly toto platí dvojnásob jak pro výkon, tak pro ovladatelnost. Top model sází na komplet karbonový FACT 11 přední i zadní rámový trojúhelník, doplněný vzadu 142mm osou a vpředu vidlicí s pevnou 15mm osou, samozřejmě s kónickým sloupkem. Standardní čtyřčepový systém odpružení FSR je vybaven tlumičem Fox s automatickým nastavením hodnoty SAG, díky dvojici ventilků. Jedním nahustíte vysoký tlak, nasednete a odjištěním druhého automaticky upustíte nadbytečný tlak, aby se systém nastavil přesně na vaši hmotnost. Předtím ještě musíte povolit regulaci komprese jednotky Brain na zadní stavbě, aby nekladl při zatížení kola odpor. Vše je geniálně jednoduché a automaticky se nastaví čtvrtinový SAG. Samozřejmě lze nahuštěním jiného tlaku laborovat s projevem odpružení, ale tato automatika výrazně pomůže technicky méně zdatným uživatelům. Totéž platí pro vidlici s regulací zdvihu a trojicí módů komprese CTD, takže stačí jednoduše volit mezi trojicí poloh páčky, dle charakteru jízdy a terénu.
Testovaná velikost XL naprosto perfektně padne jezdcům s výškou kolem 190 cm, a přitom není posed nijak dlouhý. Je přesně na rozmezí trail a maratonského nastavení, takže ruce jezdce jsou spíše výš a přirozeně natažené. Toto kolo je tedy z těch, která sednou okamžitě, a není třeba si na nic zvykat. Tuhý rám se dá i s nejcitlivěji nastaveným odpružením při prvním záběru okamžitě do zrychlení a svým temperamentním projevem, který by od devětadvacítky čekal jen málokdo, nutí jezdce doslova jet na krev. Skvělý výkon je zaručen jednak tuhostí rámu, lehkými koly Roval s karbonovými ráfky, tak i sportovnějším charakterem „podvozku". Ačkoliv jsme obě jednotky nastavili na odpovídající tlaky a nejmenší kompresní odpor, přece jen byly na počátku zdvihu o nějakých deset až dvacet procent tvrdší než u variant bez jednotky Brain. Nebýt bezprostředního přesednutí, jezdec by to nepostřehl, ale při srovnání to nepatrně cítit bylo. Na druhou stranu to ale nijak nesnižovalo úroveň chodu odpružení, naopak bike nebyl žádná houpačka, ale reagoval citlivě od středních rázů, nejmenší rovněž pobral, ale ne tak máslově, a dopady ze skoků nebo hodně rozbitou trať dokázal perfektně vyžehlit. Na velkých rázech byl zdvih pocitově mnohem vyšší, ale na hladším povrchu zkrátka odpružení neobtěžovalo a dovolilo podávat maximální výkon. S přitaženým brainem a vidlicí v režimu Trail jsme pak využívali skvělých stoupacích schopností kola, v kombinaci s dokonalou trakcí plášťů na suchém povrchu.
Jestliže na rovině a ve výjezdech nebylo kolu co vytýkat, pak ve sjezdech už vůbec ne. Takhle obratnou devětadvacítku by mohli závidět i někteří zastánci šestadvacítek. Nízko položené těžiště v kombinaci s 69° hlavovým úhlem nabídlo geniální sklápění do zatáček, dokonalé držení stopy a přitom úžasně hbité reakce na podněty od řídítek. Bike zvládl hravou točitou pasáž stejně s přehledem jako dlouhý rozbitý sjezd, kterému by jinak odpovídal spíš zdvihově výše postavený model. Díky vodítku řetězu jsme měli i ve sjezdech jistotu, že nebude vyvádět zlomyslnosti, široká řídítka pak dodala jistoty v ovládání a teleskopická sedlovka už jen usnadnila přechod z předchozího vrchařského módu do DH stylu. Devětadvacítky s perfektní geometrií a zdvihem na pomezí XC a trail ježdění prostě nabízejí naprosto nové obzory a využití. Na jedné straně by tento bike mohl absolvovat náročné maratonské podniky, a přitom zvládne i středně těžkou sjezdovou trať, o ovladatelnosti na skocích nemluvě. Samozřejmě je třeba brát v potaz posed, protože řídítka a představec jsou v univerzální pozici, takže nějaké odskakování hran tak snadné jako na enduro či sjezdovém kole zase není. Přesto ale nabídne tento model naprosto unikátní kombinaci extra sportovního projevu s dokonalým výkonem, akcelerací, a to vše navíc jako bonus použitelné i pro lehčí enduro styl a sjezdové pasáže.
K dokonalému mixu jízdních vlastností patří i špičkový projev komponentů, což výkonné brzdy XTR splnily na jedničku a totéž tvrdíme o karbonových klikách vlastní produkce. K funkci všech komponentů nemáme žádné výhrady, stejně jako k celému biku. Za cenu lehce pod dvě stě tisíc prostě kolo nemůže mít kompromisy.
Plusy: ovladatelnost, výkon, akcelerace, univerzalita
Minusy: cena
Rám: FSR FACT 11m, 130 mm
Tlumič: Fox/Specialized Brain
Vidlice: Fox Talas CTD 29, 105/130 mm
Kliky: Specialized OS Carbon, 22-36
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Brzdy: Shimano XTR Trail, 203/180 mm
Kola: Roval Control Trail SL 29 142+
Pláště: Specialized Purgatory/Ground Control, 2.3"
Kazeta: Shimano XTR, 11-36
Sedlo: Specialized BG Henge Expert Ti
Sedlovka: Specialized Command Post
Řídítka: Specialized XC Mini Riser Carbon, 720 mm
Představec: Syntace F109
Hmotnost: 11,7 kg
Cena: 194 990 Kč
Při vyslovení jména Bianchi si většina cyklistických nadšenců vybaví především špičková silniční kola, v nezaměnitelné zelenkavé „Celeste"…
Německý Ghost sází u svých silničních modelů spíše na decentnost. To potvrzuje i námi testovaný typ Race Lector 7000, který sice na první…