Při vyslovení jména Bianchi si většina cyklistických nadšenců vybaví především špičková silniční kola, v nezaměnitelné zelenkavé „Celeste" barvě. Tento legendární italský výrobce je však minimálně stejně silný také v MTB sektoru, což dokládá i námi testovaný devětadvacítkový model. Označení Methanol náleží celé nejvyšší řadě biků s karbonovými rámy, celoodpruženým modelům i hardtailům, šestadvacítkám i devětadvacítkám, přičemž 29" verze elitního hardtailu je hodně důležitou novinkou značky pro letošní sezónu.
Rám konstrukčně vychází z osvědčených šestadvacítek, s nimiž pojí novinku celá řada charakteristických prvků. Vedle atypické profilace trubek je na testovaném stroji nepřehlédnutelná mohutná partie středového pouzdra i kónické hlavy a především integrovaná sedlovka. Takže první, co přišlo ke slovu, byla tentokrát pilka, s jejíž pomocí jsme museli sedlovku zkrátit o více než pět centimetrů, aby rám přesně odpovídal testovacímu jezdci. Mimochodem, Bianchi jsme převzali od kluků z pražské prodejny Bike Invest a nutno přiznat, že takto precizně připravené kolo se nám do testu dostane málokdy.
Karbonový monokokový rám je doslova nabitý špičkovými technologiemi. Vedle asymetricky tvarovaných řetězových vzpěr zadní stavby, s hodně vysokým profilem bezprostředně za středovým pouzdrem standardu PF30, je zajímavostí také vertikální zpevňující žebro na lomené sedlové trubce. Na typicky ostré boční hrany hlavních trubek, plynule přecházející do nevšedně vytvarované hlavy, jsme si u horských modelů Bianchi zvykli. Podobně dominantní znaky představuje také skoro až goticky působící horní napojení sedlových vzpěr, doplněných o dnes již téměř nepostradatelný Post Mount úchyt brzdy. Sympatický je navíc fakt, že se konstruktéři nenechali zlákat ne vždy úplně praktickou modernou a že jsou všechna lanka řazení vedena po rámu.
Určitě nebude od věci zmínit se také o samotném materiálu. High Modulus karbon s atraktivní matnou povrchovou úpravou je v případě spodní trubky doplněn jemnou titanovou síťovinou Ti-Net, která zvyšuje odolnost jinak poměrně křehkých uhlíkových vláken vůči kamínkům odletujícím od předního kola.
V testované specifikaci 29.4 SL vychází Methanol na 99 990 korun, za tyto peníze získá zákazník prvotřídní rám, osazený celkem adekvátními komponenty, zahrnujícími skvěle fungující vidlici Magura a sadu Deore XT, zkombinovanou s dvoupřevodníkovými klikami FSA a brzdami Magura MT4. K základu kola by se ale kvalitativně ještě více hodilo ikstéerko nebo alespoň Sram X.0, na který ale spoléhá o něco dražší varianta Methanol 29.2 SL.
Celková hmotnost 11,45 kilogramu včetně pedálů se nezdá být nijak úžasnou hodnotou, zvlášť vzhledem k ceně kola, nicméně v praxi působí Bianchi o dost lehčím dojmem. Jízdní vlastnosti jasně preferují maximální výkon, v tom rám skvěle doplňují lehká a tuhá kola Fulcrum Red Power 29 XL, obutá do osvědčených rychlých plášťů Hutchinson Python. Mezi devětadvacítkami patří Methanol 29.4 SL k těm hodně rychlým, což je ještě podpořeno velice tuhým rámem. Akcelerace je jeho hodně silnou stránkou a i přes vrozené dispozice k ideálnímu držení přímého směru tato devětadvacítka také celkem suverénně zatáčí, byť ostřejší vracečky nezapřou přítomnost delšího rozvoru a velkých kol.
Příkré výjezdy i rychlé sjezdy, tam se tento bike cítí jako doma. I s trochu výše umístěnými řídítky na něm jezdec pokoří hodně prudké stojky, aniž by si musel příliš lámat hlavu s ideálním rozložením těžiště. Ve vyšší rychlosti jsou pak stabilita a celkově velice příjemný pocit z vedení kola téměř návykové, ať už vede cesta po rovině či směrem dolů. Přestože řada devětadvacítek hned na začátku přinutí výkonnostně orientovaného jezdce dát řídítka co nejníže, zde se standardní šířka řídítek 670 milimetrů stará o dostatečně sportovní posed, aniž by bylo nutné ubírat všechny podložky pod představcem.
Ve vyloženě technické jízdě se devětadvacítkový methanol logicky nevyžívá, nicméně dostat jej na zadní nebo přeskočit ležící kládu, tomu se nebrání. Silný je ale především při rychlé jízdě standardním terénem. Z hlediska jízdního komfortu sice není úplným premiantem, v této disciplíně známe pohodlnější rámy, ale v případě kombinace tuhosti a schopnosti pohlcovat alespoň určitou část otřesů je na tom velice dobře. Samotná přítomnost integrované sedlovky zde ovšem neznamená navýšení jízdního pohodlí, spíše naopak, její mohutný průřez nemůže v předozadním směru pracovat tolik jako běžná užší karbonová sedlovka.
V případě osazení nemáme připomínky k funkci konstrukčně příkladně tuhé vidlice Magura, snad pouze páčka dálkového ovládání lockoutu mohla být vyřešena ergonomičtěji. Její plastové tělo navíc nepůsobí právě nejdůvěryhodněji. Hospodaření se svým 100mm zdvihem zvládá vidlice příkladně, výrazná progresivita chodu je znatelná až k jeho konci. Skvělým výkonem se předvedly také koutoučovky Magura MT4, byť jejich trochu hranatější páčka nemusí sedět do ruky každému. Bianchi je navíc o detailech, což potvrzuje nejen přítomnost kvalitních pedálů či košíku na láhev, ale třeba i červeně anodizovaný držák přehazovačky nebo stejně barevně vyvedené duralové šroubky košíku a koncovky lanek.
Pokud máme shrnout naše dojmy, je Methanol 29.4 SL skvělým strojem především pro sportovně zaměřené jezdce a závodníky. A že vám přijde sto tisíc za kolo na ikstéčku dost? Neřešte to, tohle je Bianchi! Nové Ferrari také nekoupíte za milion, i když bude mít „jenom" osmiválec...
Plusy: tuhost a zpracování rámu, akcelerace, image značky
Minusy: ovládání lockoutu, průměrná hmotnost
Rám: Carbon High Modulus 29"
Vidlice: Magura TS 6 R 29", 100 mm
Kliky: FSA V-Drive PF30 38x24
Brzdy: Magura MT4 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore 11-36 (10)
Kola: Fulcrum Red Power 29 XL
Pláště: Hutchinson Python 29 2,1"
Řídítka: FSA V-Drive
Představec: FSA OS-190
Zámek int. sedlovky: Ritchey WCS
Sedlo: Selle San Marco Concor
Pedály: Time Alium
Hmotnost: 11,45 kg (vel. 48)
Cena: 99 990 Kč
Německý Ghost sází u svých silničních modelů spíše na decentnost. To potvrzuje i námi testovaný typ Race Lector 7000, který sice na první…
Zatím poslední test kola české značky Galaxy se zaměřil na luxusní karbonovou devětadvacítku Perseus s cenovkou přesahující šedesát tisíc…