Německý Ghost sází u svých silničních modelů spíše na decentnost. To potvrzuje i námi testovaný typ Race Lector 7000, který sice na první pohled může působit trochu nevýrazně, ovšem již na ten druhý si nelze nevšimnout propracování detailů hodně povedeného karbonového rámu. Kombinace High Modulus karbonu a použité konstrukce zahrnující například integrovaná středová ložiska nebo celokarbonové zadní patky se podílí na optimálním poměru mezi nízkou hmotností, více než dostačující torzní tuhostí a v neposlední řadě také slušným jízdním komfortem. S osazením kompletní sadou Shimano 105 vyjde testovaný model na 45 999 korun.
Pokud se budeme ještě chvíli věnovat rámu, pak u něj zaujme celkem široký vejčitý profil spodní trubky, lehký náznak slopingu u mírně prohnuté horní trubky a útlá monostay zadní stavby. Nepřehlédnutelná je ovšem především mohutná partie středového pouzdra, která je v kontrastu s celou zadní stavbou, jejíž poměrně subtilní vzpěry navíc postrádají jakékoli vyhnutí ze svojí osy. Konstruktéři evidentně věděli, co dělají, protože již zmíněná kombinace tuhosti při záběru a nabízeného pohodlí je zde takřka příkladná.
Z vyložených detailů nelze nezmínit tvarově dokonale čistý přechod hlavové trubky do korunky celokarbonové vidlice s plochými rameny. Kompletní vnitřní vedení všech bovdenů je samozřejmě poplatné době, nicméně musíme přiznat, že už si na propracovaném karbonovém rámu snad ani nedovedeme vnější vedení představit. Zde je stylistická čistota dotažena bezmála k dokonalosti, protože bovden vedoucí k přehazovačce vyúsťuje až vzadu nad patkou. Karbonový model Ghost je navíc připraven na případnou montáž elektronické sady Di2, nechybí tedy zaslepený otvor pro vyvedení kabelu pod přesmykačem a dvojice závitů zespodu na levé řetězové vzpěře, bezprostředně za středovým pouzdrem.
Hmotnostně se v případě biku Ghost Race Lector 7000 jedná o klasického zástupce své kategorie. Na velice dobré akceleraci se však vedle váhy 8,05 kilogramu a již zmiňované tuhosti rámu podílejí především kvalitní zapletená kola Easton, obutá do lehkých plášťů Schwalbe Durano. První usednutí informuje o spíše kratším posedu, který byl v testované velikosti 56 navíc podpořen pouze 100mm dlouhým představcem. Jen pro představu, padesát šestka odpovídá přibližně postavě s výškou mezi 180 a 185 cm. Vše je zde podřízeno nejen komfortu jezdce, jenž není nucen k příliš nataženému, ryze výkonnostnímu posedu, ale také ovladatelnosti. Pokud se zájemce o toto kolo rekrutuje z řad bikerů, ochota reagovat na veškeré podněty od řídítek jej musí od prvního okamžiku nadchnout. Při pomalejší i vysoké rychlosti je schopnost měnit směr naprosto perfektní, což umocňuje také již zmíněný stomilimetrový představec. Ortodoxní silničáři si možná poklepou na čelo, ale testovaný Ghost se vůbec nebrání třeba i jízdě po zadním kole, a to i přes o něco delší zadní stavbu s hodnotou 412 mm. Nadprůměrná ochota k odlepení obou kol od země pak může na rozmlácených českých silnicích přijít vhod při přeskakování kráterů, o něž není zvlášť po zimě nouze.
Každá mince má ovšem dvě strany, vynikající ovladatelnost se v pomalejších rychlostech promítá do lehké nervozity ve vedení přímého směru. Z tohoto pohledu je kolo vhodnější pro skutečně zkušeného jezdce, začátečníkovi může zprvu přijít až přehnaně živé. O jeden až dva centimetry delší představec by však jízdu přímo určitě trochu zklidnil. Model Race Lector 7000 je zkrátka rychlým strojem, který ovšem až tak úplně nedoporučíme méně vyježděným jedincům.
Jízdní komfort kombinuje slušnou schopnost pohlcovat otřesy s pohodlnějším posedem. V tomto ohledu je výhodou i mělký oblouk řídítek, který jezdci umožňuje využít v praxi také jejich spodní část. Celkovou jízdní pohodu by ještě navýšilo použití kvalitní karbonové sedlovky, což může být tip pro následný tuning kola. Duralová sedlovka s logem Ghost a průměrem 27,2 je sice příkladně zpracovaná, ale logicky nemůže kvůli svému materiálu příliš pracovat v předozadním směru. Přesto se nám zdála schopnost zahlazovat otřesy od vozovky v případě přední a zadní části kola celkem vyvážená. Použité sedlo Prologo Zero2, designované přímo ke kolu, se sice na pohled tváří hodně závodně, ale je to z velké části právě ono, co navyšuje celkové pohodlí i při delší jízdě.
Osazení není z hlediska funkce co vytknout, stopětka pracuje naprosto precizně, stejně tak ergonomie pák Dual Control je velice dobrá. Použití převodníků systému Compact, tedy 50/34, umožní v kombinaci s desítkovou kazetou s rozsahem 11-28 zubů bezproblémové vyjetí i hodně prudkých kopců. S těmito převody se může majitel kola bez obav vydat třeba na Grossglockner nebo na Stelvio. Snad jen černá povrchová úprava komponentů řady 105 nemusí být tradicionalistům úplně po chuti, přece jen leštěný stříbrný povrch dílů je mnohdy elegantnější. To je ale výtka k Shimanu, nikoli ke Ghostu. Lehkou kritiku si neodpustíme u rychloupínací podsedlové objímky, více by se nám zde líbil klasický model se zapuštěným imbusovým šroubem.
Pokud dojmy shrneme, pak se nám karbonový silniční Ghost líbil, pouze není určen úplně pro každého. A to jak svým jízdním projevem s preferencí v ovladatelnosti, tak i svébytným decentním designem.
Rám: Race HM Carbon ACR SCL
Vidlice: CG Carbon
Kliky: Shimano 105 50/34
Brzdy: Shimano 105
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Easton 700C
Kazeta: Shimano 105 12-28/10
Pláště: Schwalbe Durano 23
Řídítka: FSA Vero Compact
Představec: FSA OS 190
Sedlovka: Ghost SL
Sedlo: Prologo Zero2
Hmotnost: 8,05 kg (vel. 56)
Cena: 45 999 Kč
Zatím poslední test kola české značky Galaxy se zaměřil na luxusní karbonovou devětadvacítku Perseus s cenovkou přesahující šedesát tisíc…
Skládací kola Tern si za svoji krátkou historii získala řadu příznivců, čemuž se po testu modelu Link D8 v žádném případě nedivíme. Dobře…