Čtveřice písmen RCMB je charakteristická pro nejvyšší sérii závodních kol domácí značky MaxBike stavěných na zakázku podle přání konkrétního zákazníka. Základem silničních modelů je karbonový monokokový rám Eagle 99 Carbon, horská kola prestižní série značky MaxBike jsou stavěna na skandiovém rámu Lynx. Vybírat je v obou případech možné z komponentů Shimano nebo Sram, doplňky zde tvoří řada Ritchey WCS. RCMB znamená nízkou hmotnost a maximální výkon, typické jsou pro tuto řadu ale také precizně provedené laky rámů. Každé kolo je navíc v podstatě originálem, což samo o sobě zvyšuje exkluzivitu každého modelu.
Naším testem prošel silniční typ RCMB Eagle 99 Carbon, osazený sadou Sram Red a vysokými karbonovými ráfky kol Sram S60, jedná se tedy o absolutní šperk v nabídce značky. Navíc cena 79 400 korun je vzhledem k luxusnímu osazení rozhodně lákavá.
Integrovaná sedlovka je do jisté míry módní záležitostí, ovšem fakt, že se díky tomuto konstrukčnímu prvku podaří snížitcelkovou hmotnost rámu, je neoddiskutovatelný. Designová atraktivita takového řešení je samozřejmě také nesporná. Eagle 99 Carbon ale sází i na další charakteristické prvky, jako je celkem výrazný obloukový průhyb spodní trubky a lehčí prohnutí i té horní, jež svým tvarováním takřka plynule přechází v monostay a posléze v samotné horní vzpěry zadní stavby. Čistě aerodynamický kapkovitý průřez prodloužené sedlové trubky i přes svou optickou mohutnost nesnižuje celkový jízdní komfort. Uvnitř zasazený duralový zámek sedlovky samozřejmě vyžaduje zcela přesné naměření výšky posedu před finálním zkrácením sedlové trubky na požadovanou délku.
Hmotnost samotného rámu se pohybuje v závislosti na velikosti přibližně kolem hodnoty 1200 gramů, kompletní kolo v námi testované variantě s „redem“ se vyšplhalo na 7,55 kilogramu. Gramové nadšence pak jistě uspokojí i váha přední vidlice 407 gramů. Všechny tyto hmotnostní údaje se spolu s dostatečnou tuhostí rámu při záběru podílejí na velice dobré akceleraci, která o sobě dá vědět již po prvních ujetých metrech. Nicméně daleko důležitější než samotné zrychlení je zde schopnost udržet vysokou rychlost, což je z velké části zásluhou zapletených kol Sram S60. Číslovka v názvu samozřejmě udává výšku profilu karbonového ráfku v milimetrech. Po hmotnostní stránce sice nejsou tato kola úplnou špičkou, ovšem kombinace karbonu s duralem je uživatelsky výhodnější, a to nejen kvůli mnohem lepšímu brzdnému účinku. Ve vyšších rychlostech je přínos kol jasně patrný, zvukový doprovod „sekání vzduchu“ je pak příznačný pro všechna podobná provedení. I když bychom kola Sram S60 preferovali spíše na rovinatější tratě a časovky, ani zvlněný profil či kopce nejsou jejich nepřítelem.
Námi testovaný stroj se vyznačoval delším představcem celkově zklidňujícím jízdu. Nataženější, čistě závodní posed zde však nebyl na úkor ovladatelnosti, což bylo potěšující. Reakce na podněty jezdce byly okamžité, přitom při jízdě ve skupině nebyl problém držet přímý směr. To platilo i při jízdě ze sedla, kdy se nemusel jezdec nijak přizpůsobovat kolu a jeho ovládání se zdálo zcela přirozené. Po této stránce je tedy RCMB Eagle 99 Carbon oním ideálním kompromisem vhodným jak pro závodníky, tak i náročné hobíky.
Kola Sram s sebou logicky přinášejí výrazně vyšší citlivost na boční vítr, vhodnost jejich montáže pro běžné ježdění proto zůstává otázkou a záleží na osobním vkusu. My bychom asi dali přednost nějakému univerzálnějšímu modelu s klasickým nižším profilem ráfku, který pro tento model kola značka samozřejmě také nabízí.
Co se týče celkového pohodlí, nemáme k eaglu připomínky. Jízdní komfort lehce snížila montáž čistě aerodynamických kol, i tak ale byla schopnost pohlcovat nemalou část otřesů od vozovky jasně patrná. Svůj díl na tom má přední celokarbonová vidlice s klasickými ložisky 1 ⅛ palce, nepříliš mohutná korunka je v tomto směru určitě výhodou.Zadní stavbě také nelze upřít snahu o celkové navýšení jezdcova pohodlí, důležitější úlohu než samotné vzpěry zde ale hraje již zmiňovaná prodloužená sedlová trubka.Její propružení na nerovnostech je jasně patrné, důležité je z tohoto pohledu také nemalé vyosení zámku sedla směrem dozadu.
Sram Red funguje bezchybně. Jen co si jezdec během chvilky navykne na ovládání pák Doble Tap, ocení rychlost a čistotu chodu těchto dílů. O něco tvrdší projev ve srovnání se Shimanem je podle našeho názoru spíš výhodou. Brzdy pak nabídnou skvělou funkci, plně srovnatelnou s japonskými díly, a podstatně vyšší účinnost, než na jakou jsou zvyklí vyznavači konkurenčního Campagnola. Tuhost klik je bezproblémová, na systém Hollowtech II zde ale Sram logicky trochu ztrácí.
Použití dílů Ritchey WCS ve sněhově bílé barvě ke kolu skvěle sedí, spokojeni jsme byli jak s tvarem sedla, tak i s hloubkou a předsazením řídítek.
Za cenu necelých osmdesát tisíc je RCMB Eagle 99 Carbon rozhodně zajímavou alternativou k podstatně profláknutějším značkám. Takže individualisti by měli zbystřit.
Plusy: zakázková stavba a z ní plynoucí individualita, poměr mezi tuhostí a komfortem, cena
Minusy: citlivost kol na boční vítr
Rám: Carbon monocoque
Vidlice: RCMB full carbon
Hlavové složení: FSA integrované
Kliky: Sram Red 172,5 mm 34/50
Brzdy: Sram Red
Řazení: Sram Red Double Tap
Přehazovačka: Sram Red
Přesmykač: Sram Red
Kola: Sram S60
Kazeta: Sram Red (11-26)
Pláště: Michelin Pro3 Race 23
Řídítka: Ritchey WCS
Představec: Ritchey WCS4Axis
Sedlo: Ritchey WCS
Hmotnost: 7,55kg (vel. 720 mm)
Cena: 79 400Kč
Model Rover patří v nabídce značky sice do kategorie patnácti tisícových kol, ale jeho osazení jej určitě řadí trochu výš.Geometrie rámu…
Elektrokolo Apache Elektra již v minulosti prošlo naším testem, a to s vynikajícím celkovým hodnocením. Pro letošní rok doznal tento model…