Novinka v nabídce domácí značky určená pro sezonu 2013 nese sice již několik let známé jméno, ovšem do vínku dostala zcela jiný rám, navíc osazený devětadvacetipalcovými koly.
Tato tři slova charakterizují vlastnosti biku s duralovým rámem s vícenásobným zeslabováním stěny trubek a virtuálním závěsem zadní stavby. Ten spojuje klasický přední trojúhelník s kónickou hlavovou trubkou a výraznějším prohnutím horní trubky s jednodílnou zadní stavbou. Skrz velký otvor v sedlové trubce procházející tlumič propojuje spodní i horní vahadlo závěsu a toto plovoucí uložení nabídlo za jízdy velmi sofistikovaný projev odpružení. Celkem masivní profily řetězových i sedlových trubek zadního trojúhelníku pojí dohromady jediná vertikální vzpěra, umístěná na levé straně. Kompletní vedení bowdenů pod spodní trubkou je praktické, pouze zakončení bowdenu přesmykače je přímo na ráně blátu a vodě od zadního kola. Přestože nejde o enduro bike, disponuje středové pouzdro trojicí ISCG úchytů vodítka a napínáku řetězu. Samozřejmostí jsou už pro dražší modely této značky výměnné zadní patky.
Geometrie testované dvacítky jde v duchu XC a maratonského zaměření, tedy delší posed se sedlovkou sklopenou více vzad v kombinaci s ideálně zvoleným úhlem vidlice, pro slušnou točivost a zároveň stabilní vedení směru. Ruce položené s řídítky nepatrně níž a sedlo více vzadu rozloží hmotnost jezdce na rámu téměř na střed, ale tlak na rukou je o něco nižší než u klasických XC sportovních modelů. Nastavení odpružení se tedy neslo v duchu vyššího tlaku v tlumiči, který při zanoření na čtvrtinu zdvihu vykazoval velmi slušnou citlivost od kraje až do poloviny zdvihu, kdy znatelně přitvrdil, aby sice poskytl maximum komfortu, ale nepustil nás až na úplné dno. Vzhledem k posedu méně zatížená vidlice poskytla i přes odpovídající tlak menší citlivost na malé rázy při jízdě v sedle, ovšem ze sedla už byl její projev naprosto odpovídající, obě jednotky byly ve vzájemné harmonii. V sedle jsme tedy cítili maximální komfort zadního tlumiče a lehce sportovnější projev vidlice, což se ve sjezdech a jízdě ze sedla v těžších pasážích naprosto vyrovnalo.
Ovladatelnost je i přes nataženější posed nastavena na ideální hranici, kdy bike dobře vede stopu, těžiště ve střední výšce umožní snadný průjezd zatáčkou a delší geometrie vše lehce zklidní, takže stabilita a vyrovnaný projev lehce převládají nad hravostí. Nicméně poslušnost, s jakou se kolo nechá navést do zatáček, nebo se projeví ve sjezdech, je na výborné úrovni a stabilnější geometrie o sobě dá vědět jen v těsnějších zatáčkách.Tam jsme ocenili tuhost hlavové partie v kombinaci s pevnou osou vidlice. Dostat přitom celé kolo díky jeho nízké hmotnosti do vzduchu není takový problém, přitáhnout si pouze předek při seskoku hrany ale vyžaduje kvůli delšímu představci razantnější povel do řídítek. Akcelerace byla díky lehkým kolům a odpružení pracujícímu při tahu řetězu proti zanořování odpovídající, ovšem těžší jezdec pocítí spíše střední tuhost rámu, která na perfektním výkonu lehce ubírá. To bylo patrné hlavně při obou zamčených jednotkách, kdy tlumič nese nově hydraulické ovládání lockoutu a vidlice s mechanickým ovládáním dostala zcela přepracovanou páčku tvarově vycházející právě z hydraulické verze.
Na rovině tedy bike ukázal s odemčeným odpružením velmi hbitý a lehký jízdní projev bez omezení, s jen nepatrným pohupováním tlumiče, které se silnějším záběrem do pedálů spíše ustoupilo. Ve výjezdech je to pak opravdový drtič všeho, co mu přijde pod kola, a ani nejprudší stojky mu nečiní potíže.Ve sjezdech sice byl delší posed zprvu trochu nezvyklý, ale úhel vidlice nenaznačil žádné tendence stavění se na předek při ostřejším dobrzďování. Ovladatelnost jak v rozbitých pasážích, tak v dlouhých rychlých sjezdech byla perfektní, jen je třeba přihlédnout k trochu delšímu poloměru zatáčky, který geometrie vyžaduje. Vyváženost osazení pohonu spolu s nově použitými brzdami Magura poskytla precizní ovládání, takže v tomto směru nelze nic vytknout.
Celkový dojem jasně ukázal zaměření na maratony a delší jízdu v těžkém terénu, kde kvalitní odpružení nabídne jezdci maximum. Na rychlé XC okruhy by kolu slušela výraznější tuhost a hravější projev, nicméně v dané kombinaci je kolo ve všech směrech vyrovnané a systém odpružení patří k těm, které by i zaryté vyznavače pevných rámů mohly zlákat na opačnou stranu.
Plusy: chod odpružení, stabilita, komfort
Minusy: průměrná tuhost
Rám: Custom Alu 7005 TB Superlight, 100 mm
Tlumič: Rock ShoxMonarch XX
Vidlice: Rock ShoxReba RL 29, 100 mm
Kliky: Shimano XTR, 24-32-42
Brzdy: Magura MT6, 180 mm
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Kola: FulcrumRedPower 29 XL
Pláště: SchwalbeRocket Ron Evo, 2.25“
Kazeta: Shimano CS-M771, 11-36
Sedlo: WTB Valcon
Sedlovka: Ritchey WCS Carbon
Řídítka: Ritchey PRO
Představec: Ritchey WCS 4Axis
Hmotnost: 12,45 kg
Cena: 92 990 Kč
Německý Ghost je v nabídce dámských modelů již tradičně silný a model Miss RT 5100 by měl nabídnout hodně sportovní svezení. Zdvih rovných…
Je to poněkud neobvyklé, jelikož jde o bike za pětadvacet tisíc, nicméně jedná se o top model slovenské značky v kategorii hardtailů.…