Německý Ghost je v nabídce dámských modelů již tradičně silný a model Miss RT 5100 by měl nabídnout hodně sportovní svezení. Zdvih rovných sto milimetrů společně se čtyrčepovou koncepcí a vzduchovými pružicími jednotkami pak bude ideálním společníkem pro maratonské zápolení.
Když jsem dostala možnost otestovat tento ryze dámský model, těšila jsem se, že po nějaké době zase osedlám kvalitního fulla, navíc z pohledu spotřebitele v zajímavé cenové relaci. Doby, kdy se nedoporučovalo pořizování kompletního odpružení v cenové hladině pod třicet tisíc korun, jsou již dávno pryč. Za danou cenu sice můžeme mít o třídu lepšího a především lehčího hardtaila, ovšem model Miss RT 5100 dokazuje, že ani v případě celoodpruženého biku nejsou potřeba jakékoli zásadnější kompromisy.Najdeme zde jak skutečně funkční systém zadního odpružení, tak i bezproblémové hydraulické kotoučovky. A především zkrácenou geometrii, jež byla podpořena díky nejmenší testované velikosti rámu 40 cm.Ostatně ta dokonale sedne výšce postavy okolo 160 až 165 centimetrů, přičemž pouhých 65 mm dlouhý představec pak jen dokresloval, že je tento stroj „woman friendly“. S tím samozřejmě souvisí také sedlo Ghost Miss Edition, velice příjemné bílo-černé gripy a v neposlední řadě i obutí. Pláště Schwalbe Smart Sam sice nebudou zrovna nejlehčí, ale uvítala jsem jejich univerzalitu, kdy středový vzorek snižuje valivý odpor a přitom v terénu nabídne celkem slušný záběr, a to i v blátě. Pláště podle mě nevyžadují bůhvíjakou jezdeckou techniku, což může být pro mnohé začínající bikerky přínosem.
Čtyřčepová zadní stavbas hlavním čepem umístěným ihned nad středové pouzdro, do výšky zubů nejmenšího převodníku, je svým způsobem klasikou. Pěkně vypadá dvojdílné ramínko přepákování tlumiče, uloženého vodorovně pod horní trubkou. K moderním konstrukčním prvkům patří kónická hlavová trubka, jež je doplněna o 1,5“ dolní ložisko. V případě zadních patek jakožto estét oceňuji jejich symetrický design, s plastickým logem Ghost. Zpracování rámu je příkladné a zaujmou mimo jiné také jeho poměrně minimalistické čepy, především pak ty u vahadla.
Vzduchový tlumič X-Fusion E1 Air RL se tváří luxusně, je totiž vybaven nejen nastavením tlumení zpětného chodu, ale i páčkou s dvojicí přednastavených poloh, a sice zapnuto/vypnuto. Plné zamčení samozřejmě přijde vhod na asfaltových úsecích, přičemž v terénu, a to i vyloženě lehkém, určitě doporučím nechat jednotku vždy v plné aktivitě. Jediným lehkým problémem, vztahujícím se ale pouze k nejmenší testované velikosti rámu, je méně prostoru pro láhev. V praxi se do košíku dobře vejde pouze půllitrová, ovšem i ta zhorší přístup k páčce lockoutu. A maličkou výtku si neodpustím také k dálkovému lockoutu vidlice. I když moji mužští kolegové ovládání páčky RST chválí, pro dámskou ruku je podle mě trochu zbytečně daleko. Pochválit ale musím jak brzdy, tak i sedlo, které má poměrně sportovní tvar, ale jeho vrstva měkkého polstrování je prostě ideální.
Kolo jsem dostala perfektně seřízené a celkově připravené, takže jízdní dojmy jsem mohla sbírat hned od prvních metrů. Tím nejzásadnějším byl velice příjemný posed, při své výšce 164 centimetrů jsem měla pocit, jakoby mi byl tento Ghost stavěn přímo na míru. Délka standardně montovaného představce mi naprosto vyhovovala a stejně tak lehce zvednutá řídítka šířky 64 cm. Výrobce zde očividně řešil komfort, tedy například předcházení bolesti trapézových svalů, k nimž řada sportovně jezdících dam a slečen často nedobrovolně inklinuje.Přitom ale není výška řídítek natolik pohodlná, aby negativně ovlivnila vlastnosti kola ve výjezdech, takže první pocity byly o vhodné kombinaci komfortu a dostatečných sportovních genů.
Nevyhnula jsem selehkému laborování s tlakem vzduchu v tlumiči. Zatímco přední vidlice se dala poměrně přesně nastavit ještě doma v předsíni, v závislosti na zanoření po nasednutí, v případě tlumiče se mi prvotní nastavení s přibližně čtvrtinovým „sagem“ zdálo v praxi až příliš měkké. Určité sklony k pohupování nelze použité koncepci a tlumiči vytýkat, ovšem snaha o docílení co nejvyššího potlačení tohoto jevu a stále ještě dostatečné citlivosti se vyplatila. Osobně preferuji sportovnější, tedy celkově lehce tvrdší jízdu, nicméně i zastánkyně maximálního komfortu a pohodovější jízdy si u tohoto kola přijdou na své.
Jako ideální hodnotím ovladatelnost, respektive její namixování s dostatečnousměrovou stabilitou. S kolem se hodně příjemně manévrovalo i na točitých pěšinách a ve sjezdech, a to i v těch prudších.Nejenže mi perfektně sedělo, ale pojala jsem k němu okamžitou důvěru. Z hlediska jeho odpovědí na mé požadavky byl tento bike dokonale předvídatelný a poslušný. Snad jen celková hmotnost 13,8 kilogramu nebyla úplně podle mých představ a hardtail by za obdobné peníze byl možná i o dvě kila lehčí, ale nabízený komfort je v tomto případě k nezaplacení.Ghost Miss RT 5100 zkrátka není stavěn pro holky, které se chtějí rvát o přední pozice na bikemaratonech, ale pro ty, jež si chtějí trať maximálně užít, a to i s jejími technickými úseky.
(kat)
Plusy: ovladatelnost, funkce odpružení, komfortní posed, sedlo
Minusy: hmotnost, méně prostoru pro láhev
Rám: Miss RT Actinum DB, 100 mm
Tlumič: X-Fusion E1 Air RL
Vidlice: RST First 30 Air GSRL 100 mm
Kliky: Shimano FCM 552 42-34-24
Brzdy: Tektro Draco Disc 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano CS-HG62 11-34
Náboje: Sram 306
Ráfky: Alex XD Sport
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2.1”
Řídítka: Ghost Low Rizer
Představec: Ghost Light
Sedlovka: Ghost Light
Sedlo: Ghost VL Lady
Hmotnost: 13,8 kg (vel. 400 mm, s pedály)
Cena: 29 999Kč
Je to poněkud neobvyklé, jelikož jde o bike za pětadvacet tisíc, nicméně jedná se o top model slovenské značky v kategorii hardtailů.…
Název Sirius představuje již řadu let to nejlepší mezi závodně koncipovanými hardtaily, co umí domácí značka Galaxy nabídnout. Pro letošní…