Je to poněkud neobvyklé, jelikož jde o bike za pětadvacet tisíc, nicméně jedná se o top model slovenské značky v kategorii hardtailů. Vzhledem k jízdním vlastnostem a celkovému výkonu mu však horní příčka žebříčku patří právem.
Určení kola na závodní XC je i přes osazení z pater vyšší střední třídy zcela v normě, za což vděčí především rámu a geometrii. Jednoduchá profilace trubek s mírným prohnutím té spodní za hlavou sází na designovou jednoduchost, ovšem v kombinaci s maximální tuhostí rámu. Ten se i v kombinaci se středně silnými sedlovými a řetězovými vzpěrami při záběru ze sedla nehnul ani pod těžším jezdcem. Tuhost je tedy dominantní vlastností. Vzhledem k průměru sedlovky 31,6 mm nenabídne rám sice takovou porci pohodlí, kvůli její minimální pružnosti, ovšem esovité prohnutí sedlových vzpěr toto částečně vyřešilo, a nelze tvrdit, že by kolo bylo i přes tuhý rám příliš tvrdé a nekomfortní. Je to tedy závodní bike, ovšem s velice vyváženým poměrem obou protichůdných vlastností.
Sportovní orientaci dá jezdci pocítit, kromě perfektního přenosu energie v pohyb vpřed, hlavně posed. Ten od prvního okamžiku nenechá na pochybách, že je třeba maximálně zabírat do pedálů a jet na výkon se skloněnou hlavou, protože delší představec a natažený posed zkrátka nejsou určeny výletníkům. Nižší pozice řídítek a délka představce jsou zacílené vyloženě na sportovní jízdu a výkon. I přes natažený posed jsme ale neměli dojem, že by hmotnost jezdce byla přespříliš situovaná dopředu nad řídítka. Těžiště jezdce je v ideální pozici jak pro jízdu po rovině, tak pro stoupání nebo sjezdy, kde je ovšem zapotřebí razantnějšího přesunu těžiště za sedlo.
Na rovině je cítit každý záběr do pedálů, jak se bike vůbec nepoddá a má chuť vyrazit kupředu. V dané cenové kategorii má vlastnosti srovnatelné s mnohem dražšími modely. Lehkost jízdy je perfektní, co se držení směru týče, delší přední trojúhelník dobře vede, naopak kratší zadní stavba dohání v točivých pasážích to, co předek ztrácí. Ideální výška těžiště nenutí v zatáčkách k výraznějšímu záběru do řídítek, naopak bike točí slušně, jen je třeba mít na paměti nižší pozici řídítek a sklopení jezdce dopředu v XC závodním gardu. Hravé pasáže bike neprosmýkne tak hbitě, ale ani nepatří mezi línější kousky, je někde v ideálním středu, s náběhem na klidnější projev. Ve svém živlu je jednoznačně ve stoupáních, kde se při záběru přední kolo nechce příliš zvedat od země, naopak i ze sedla lze vyjet hodně strmé pasáže.Se zamčenou vidlicí je to pak na silnici opravdu výkonný společník. Ve sjezdech je sice geometrie spolehlivá ve vedení směru, kolo lze dostat celkem snadno i do vzduchu a měnit směr, ovšem není to kvůli nižší pozici řídítek zrovna jeho nejsilnější stránka. Dlouhé táhle sjezdy nečinily žádné obtíže, tam bylo vše v pořádku, prudké pasáže vyžadují větší pozornost a přesun těžiště.Výměna rovných řídítek za nižší vlaštovky by z XC geometrie udělala slušný univerzál i pro maratonské zápolení s pohodlnějším posedem, ale je to věc zvyku. Určení na XC je v tomto případě beze zbytku splněno, a to na výbornou.
x
Stejnou známku zaslouží i funkce komponentů pohonu a řazení, desítková sada Deore chodí spolehlivě, stejně jako brzdy Avid, jejichž ostřejší výkon byl naprosto perfektním společníkem. Vidlice Recon patří mezi citlivější kousky, takže ve sjezdech i ve stoupáních kopírovala jak velké, tak malé rázy od terénu. Kola na nábojích Novatec a ráfcích WTB působila středně tuhým dojmem, ale v kombinaci s univerzálním vzorkem plášťů šlo o zdařilou kombinaci s lehkými jízdními vlastnostmi. Navíc tlumicí schopnosti plášťů výrazně navýšily celkový komfort.
Za danou cenu tedy nelze vzhledem k výkonu kola než chválit a amatérský závodník v tomto případě rozhodně neudělá chybu.Na maraton pro rekreační účastníky geometrie kola ideální nebude, pro závodníka XC je to ale velmi slušný nástroj pro výkon.
Plusy: tuhost, výkon, ovládání
Minusy: prudké sjezdy
Rám: Alu 6061 DB
Vidlice: Rock ShoxRecon Gold RL, 100 mm
Kliky: ShimanoDeore, 24-32-44
Brzdy: AvidElixir 5
Řazení: ShimanoDeore
Přehazovačka: ShimanoDeore XT
Přesmykač: ShimanoDeore
Ráfky: WTB Speed Disc
Náboje: Novatec HD 811/812
Pláště: SchwalbeRocket Ron, 2.1“
Kazeta: Shimano HG-62/10, 11-34
Sedlo: WTB Vigo
Sedlovka: TruvativStylo
Řídítka: TruvativStylo
Představec: TruvativStylo
Hmotnost: 11,8 Kg
Cena: 25 990 Kč
Název Sirius představuje již řadu let to nejlepší mezi závodně koncipovanými hardtaily, co umí domácí značka Galaxy nabídnout. Pro letošní…
Domácí Author rozšířil pro příští sezónu svou kolekci o model Sector 29. Třetí nejvýše postavený bike v nabídce tak bude mít i svou 29“…