Celoodpružená závodní XC raketa s předním duralovým rámem a zadní karbonovou stavbou se zeslabením materiálu namísto čepu je v nabídce značky už několikátou sezonu a vzhledem k projevu celého kola rozhodně právem.
Závodní určení tohoto biku jednoznačně ovlivnilo celkovou geometrii a koncepci rámu. Přední trojúhelník je z duralových trubek čtverhranného průřezu a čepem na úrovni středního převodníku je napojena zadní karbonová stavba. Jejím hlavním poznávacím znakem jsou masivní řetězové vzpěry, jejichž tuhost je v partii za středovým pouzdrem na vynikající úrovni. Spolu se sedlovými vzpěrami tvoří jeden celek, na který jsou našroubované duralové zadní patky. Jediný čep v tomto kompletu je nahrazen výrazným zploštěním materiálu před osou zadního kola. Proto je v tomto místě materiál vertikálně pružný a díky šířce horizontálně dostatečně tuhý. Pozice tohoto „čepu“ dělá ze zadní stavby čtyřčepové provedení, kdy je osa zadního kola a brzda oddělená od hlavního čepu a pohybuje se tudíž po mírně odlišné křivce než řetězové vzpěry. Dvojice levnějších verzí tohoto biku má zadní stavbu duralovou a zploštění karbonu je zde nahrazeno klasickým čepem. Ramínko přepákování na tlumič funguje především jako zpevňující prvek a boční kroucení u něho bylo při silové jízdě patrné pouze v minimální míře. Celkově je zadní stavba poměrně tuhá, kdežto přední trojúhelník nabídl vyšší střední míru tuhosti.
Tlumič Rock Shox disponující lockoutem z řídítek byl v naprosté souhře s přední vidlicí Fox, která díky pevné 15mm ose poskytla přední partii slušnou tuhost při zatáčení. Obě jednotky jsme naladili na odpovídající tlak, přičemž tlumiči jsme ponechali třetinový SAG, a to kvůli vyššímu komfortu. Usazení za řídítka dalo poznat charakteristický rys, tedy sportovní natažený posed. Představec v opačném gardu umístil řídítka do rozumné závodní výšky, ovšem pro techničtější maratonskou trať bychom jej klidně nasadili směrem nahoru. Nicméně sportovní posed byl vyrovnaný a rozhodně nepatřil mezi extrémy, vše bylo v docela příjemných mezích. Jezdec šlape mírně před sebe a od prvních metrů cítí trochu delší rozvor kola v kombinaci s poměrně točivým úhlem vidlice.
První metry byly o překvapivě kultivovaném chodu odpružení, kdy se zadní tlumič sice snadno zanořil, ale nějaké nechtěné houpání se neprojevovalo, navíc ze sedla se tlumič spíše lehce zamykal. Výkon byl tedy zcela v rytmu závodního XC, kdy kolo perfektně přenáší energii na pohyb vpřed. Raketovému zrychlení tak bránila jen nepatrně delší geometrie, která projev kola trochu umírňovala. Bylo to nakonec dobře, protože okamžitá změna směru v nižší rychlosti byla na vidlici bez problémů, ale rám to celé lehce zklidnil. Ve vyšších rychlostech jsme pak cítili, že je třeba kolo výrazněji naklopit a najít si tu ideální polohu, kdy ještě dokonale sedí na podkladu a kdy má tendenci se utrhnout do smyku. Jakmile se jezdec s kolem sžije, vše je bez problémů. Sofistikovaná funkce odpružení nás mile překvapila vysokou mírou komfortu a zároveň minimálním okrádáním o energii. Svůj díl na pohodlí nese i karbonová sedlovka, bohužel tlumič musí mít v aktivním stavu zapnutý lockout, takže když praskne lanko, má jezdec pevný rám, trochu nelogické, byť stoprocentně funkční řešení.
Na rovině tedy bike doslova letěl a skvěle žehlil veškeré nerovnosti, aby se občas dostal při přeskoku se zvýšeným úsilím díky délce do vzduchu. Ve výjezdech pak stačilo jen lehce nalehnout na řídítka a mohli jsme zdolávat doslova extrémní výjezdy. Naopak ve sjezdech byla delší geometrie výhodou pro stabilní držení směru, ovšem se stále vysokou mírou ochoty ke změně směru a hravým projevům. Celkově je tedy ovladatelnost kola a stabilní vedení ve velmi dobře namixovaném poměru. I když jsme to od systému a hodnoty zdvihu nečekali, komfort byl velmi přesvědčivý, takže i na hodně rozbitém povrchu má jezdec v systému odpružení dobrého spojence.Uzamčení obou jednotek na rovině sice přineslo lehký nárůst akcelerace, ale nebylo nijak nutné, naopak komfortu patřičně ubylo.
Funkci komponentů snad nelze nic vytknout, sada XT prostě dělá čest svému jménu. Totéž lze tvrdit o brzdách Formula, které mají jedno z nejpřesnějších dávkování brzdné síly, dosednutí destiček na kotouč jezdec dokonale cítí a ovládá. Pod brzdou sice zadní stavba mírně přituhla, ale to je standard. Na výkon mají vliv i lehká kola Fulcrum, která byla rozumným mixem tuhosti a pohodlí a obutí Schwalbe s univerzálním vzorkem podrželo takřka na každém povrchu.
Vortex, v této modifikaci, je velmi dobrou volbou na maratony a závodní XC, kde potěší zejména jezdce, vyhledávající nepatrně delší rám s kvalitním odpružením.
Plusy: výkon, chod odpružení, stoupání, komfort
Minusy: opačný lockout tlumiče
Rám: Al Custom 7005 DB Superlight, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Ario RL
Vidlice: Fox F 32 RL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24-32-42
Brzdy: Formula , 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kola: Fulcrum Red Power SL
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1“
Kazeta: Shimano HG-81, 11-36/10
Sedlo: WTB Silverado
Sedlovka: Ritchey Carbon Pro
Řídítka: Ritchey Carbon Pro
Představec: Ritchey Pro 4Axis
Hmotnost: 12,35 kg
Cena: 59 990 Kč
Italská značka Nevi je typická svými dokonale provedenými titanovými rámy, přičemž nejen ve své domovině je považována za naprostou špičku…
Devětadvacítky budou v nabídce domácí značky Leader Fox příští sezónu novinkou a po testu dražší z nich musíme přiznat, že celkem…