Italská značka Nevi je typická svými dokonale provedenými titanovými rámy, přičemž nejen ve své domovině je považována za naprostou špičku v oboru. Firma Airoo, jež na našem trhu Nevi zastupuje, se vedle této kultovní záležitosti specializuje i na další šperky, v jejím portfoliu najdeme například zapletená kola Corima, superlehké komponenty FRM, nebo třeba brzdové čelisti Ciamillo. A všechny zmiňované značky se sešly v nádherném kompletu, jenž se nám dostal do testu.
Model Spinas je novinkou kolekce Nevi 2012 a samotný výrobce jej předurčuje pro závodníky a pro jezdce dlouhých tratí, jimž by měl nabídnout ideální kombinaci výkonu a nabízeného pohodlí. A snad nic nepokazíme, když na úplném začátku testu zmíníme, že se jednalo o nejlepší titanový rám, jaký kdy zástupci Cykloservisu sedlali. Jeho nekompromisní tuhost při silovém záběru byla tak trochu nečekaná a drtivá většina konkurenčních titanových rámů by si o ní mohla nechat jen zdát. Masivní profil spodní trubky, tvarově vycházející z trojúhelníku a blížící se obvodem průřezu hodnotě dvacet centimetrů, se v praxi projevil v plné míře. Současně se ale tuhost rámu snoubí s jeho nízkou hmotností, při poklepu na spodní trubku to zní podobně, jako když zaťukáte na prázdnou plechovku od coca-coly. Výrobce ovšem nabízí dvě varianty téhož rámu, a to v závislosti na hmotnosti jezdce. Pokud zákazník váží do 85 kilo, stačí mu stěna spodní trubky pouhých 0,58 mm, kdežto v případě vyšší hmotnosti je použita trubka se stěnou 0,8 mm. Kombinace materiálů s označením 6AL-4V a 3AL-2,5V titanium pak dovolí ideální namixování jízdních parametrů. A přestože je zpracování titanu velice složité a nákladné, tak zde vedle již zmíněné profilace spodní trubky nalezneme třeba i kónickou hlavu s 1,5“ spodním ložiskem. V nabídce jsou pouze verze s klasickým středovým pouzdrem, a to jak s BSA, tak s italskými závity, výrobce dokonce prezentuje i variantu pro elektronické řazení Shimano Di2. Cena rámového setu se sice vyšplhala na šedesát šest tisíc korun, ale za tyto peníze získá potenciální zájemce nejen naprostou exkluzivitu, ale především to vůbec nejlepší, co lze z titanu vyrobit.
Je pravda, že většina titanových rámů nabízí vysoký jízdní komfort, ovšem za cenu poměrně velké tendence ke kroucení. Takže v případě prvních jízdních dojmů nám Nevi Spinas doslova vyrazilo dech. Veškerá vynaložená energie zde jde do pohybu vpřed, samozřejmě za přispění skvělých karbonových kol. Testovaná velikost L (545 mm) je navíc třetí největší nabízenou. Nevi tedy v podání modelu Spinas poměrně zdařile boří mýtus, že pokud už titan, tak raději v co nejmenší velikosti.
Zaměříme-li se na jízdní komfort, tak ten je použitému materiálu a lehce prohnutým sedlovým vzpěrám úměrný. Známe sice pohodlnější rámy, ale z hlediska kombinace výkon/komfort je Nevi naprostou špičkou. I zde samozřejmě hrála poměrně důležitou roli karbonová kola, ale ani samotnému rámu nelze upřít nemalý přínos na celkovém jízdním pohodlí. Zahlazoval totiž rázy od nekvalitní vozovky s přehledem, a to za přispění nejen kol, ale i celokarbonové přední vidlice a nádherně zpracované sedlovky FRM Black Hole. Když už jsme zmínili vidlici, pak se sluší dodat, že je se svou mohutnou konstrukcí nejen zajímavá, ale především podporuje ideální vedení kola do zatáček.
Použitou geometrií bychom Nevi Spinas nazvali závodní klasikou, a to jak délkou rámu a nabízeným posedem, tak především dokonalou reakcí na podněty jezdce. V tomto ohledu nevyžadovalo testované kolo jakékoli zvykání, vlastně ani v žádném jiném ohledu.
Bezchybný celek
Firma Airoo je při stavbě na zakázku schopna splnit v podstatě jakékoli požadavky, díky vyloženě luxusním komponentům se pak celková cena námi testovaného kola vyšplhala na přibližně dvě stě dvacet tisíc korun. Za tyto peníze ovšem majitel osedlá skutečně unikátní stroj, s celkovou hmotností 6,6 kilogramu. O doslova návykové akceleraci se asi není třeba rozepisovat, kombinace tuhého rámu a galuskových kol Corima Aero+ MCC je prostě úchvatná. Karbonové zde nejsou pouze vysoké ráfky, ale i kompletní plášť nábojů a párový „výplet“. Vlastně se jedná o jakousi kombinaci klasických kol a loukotí, karbonových „drátů“ o síle téměř pět milimetrů je v každém kole totiž pouze dvanáct. Cena těchto kol vychází na sedmašedesát tisíc, ovšem hmotnost páru je pouhých 1080 gramů.
Naprostou lahůdkou jsou potom všechny díly kultovní malosériové značky FRM, která dnes produkuje tyto krásné šperky z „černého zlata“ již pouze na objednávku. Za pozornost stojí například kombo představce a řídítka, nabízející vedle nízké hmotnosti i perfektní tuhost. Karbonová skořápka sedmdesátigramového sedla FRM vyžaduje logicky trochu zvyku, ale z tvarového hlediska je tento superlehký kousek kupodivu použitelný i pro běžné ježdění. Určitou zajímavostí jsou také karbonové kliky MythiCCarbon, nicméně jejich tuhost nám přišla třeba ve srovnání s Campagnolem o něco nižší. Komponentem, který nás již poněkolikáté svým nekompromisním výkonem dostal, byly superlehké brzdové čelisti Ciamillo. Ve spojení s červenou směsí speciálních brzdových špalků Corima byl brzdný výkon nejen vysoký, ale navíc zcela konstantní, snadno dávkovatelný a bezhlučný, což také není pro karbonovou brzdnou plochu ráfků úplně typické.
Test se v tomto případě tedy nevztáhl jen na rámový set, ale i na všechny ostatní díly, které s citem pro detail a co nejnižší hmotnost poskládal dovozce již pro konkrétního majitele tohoto výjimečného kola.
(osazení na zakázku)
Rám: 6AL-4V a 3AL-2,5V titanium
Vidlice: Carbon monocoque “tapered” 1.5"
Kliky: MythiCCarbon 39/53
Brzdy: Ciamillo, gumičky Corima
Řazení: Campagnolo Record (11)
Přehazovačka: Campagnolo Record
Přesmykač: Campagnolo Record
Kazeta: Tiso Titanium 11-25 (11)
Kola: Corima Aero+ MCC
Galusky: Veloflex Carbon
Řídítka+představec: FRM Black Hole
Sedlovka: FRM Black Hole
Sedlo: FRM Black Hole
Hmotnost: 6,6 kg (vel. L)
Devětadvacítky budou v nabídce domácí značky Leader Fox příští sezónu novinkou a po testu dražší z nich musíme přiznat, že celkem…
Karbonová verze modelu Camber, navíc na 29'' kolech, nás velmi mile překvapila svým výkonem a ovladatelností, která v určitých směrech…