Karbonová verze modelu Camber, navíc na devětadvacetipalcových kolech, nás velmi mile překvapila svým výkonem a ovladatelností, která v určitých směrech dokonce předčila šestadvacítkový vzor.
Jestli někdo občas tvrdí, že devětadvacítky patří vysokým lidem, protože jsou neobratné a líné, pak tento bike taková dogmata směle bourá. Kdybychom měli porovnat šestadvacítkový vzor Camber, devětadvacítku Epic a tento model, pak zcela určitě tento nabídne nejlepší točivost a projev blízký mnohem vyšším zdvihům, navíc v kombinaci s perfektní lehkostí jízdy a maximální ovladatelností. Do karbonového rámu s duralovou zadní stavbou se zkrátka podařilo konstruktérům vměstnat snad všechny kladné jízdní vlastnosti, jaké může kolo mít.
Bike nabídne ve velikosti L ideální posed jezdci s výškou maximálně 185 cm, který díky 90mm představci nebude sedět natažený, ale kolo mu okamžitě padne do ruky. I přes 72cm široká řídítka jsme neměli pocit, že se musíme s kolem jakkoli sžívat, vše bylo otázkou okamžiku a jezdec i kolo tvořili jeden celek. Tuhý karbonový přední trojúhelník s excentricky umístěnou sedlovou trubkou byl naprosto perfektním společníkem pro přenos síly i pro vedení v zatáčkách. Masivnost konické hlavové partie, v níž je pouze jediný otvor pro vedení bowdenu teleskopické sedlovky vnitřkem rámu, nenechá nikoho na pochybách, že na poddajnost se zde nehraje, navíc zadní duralová stavba s klasickým FSR systémem s předkem naprosto korespondovala, takže výkon při jízdě ze sedla a s ním spjatá tuhost byly na vynikající úrovni. I díky lehkým kolům byla akcelerace ve své třídě naprosto špičková. Svůj díl na tuhosti jistě nese pevná zadní osa 142+, k níž jsme ovšem trochu postrádali pevnou 15mm osu u přední vidlice. V uzavřených zatáčkách pod brzdou by tak bylo vedení směru ještě přesnější, nicméně i tak byla jistota vedení směru perfektní.
Naladění obou jednotek na odpovídající tlak nabídlo díky shodnému zdvihu 110 mm dostatečnou citlivost na menší nerovnosti, ovšem progresivnější chování v poslední třetině. Díky hravému projevu kola, který i v kombinaci s posedem a ostřejším úhlem vidlice doslova vybízel k provádění rozličných technických kousků, devětadvacítce snad až nepříslušejících, nám občas několik milimetrů zdvihu chybělo. Tento model je zkrátka určen pro maratonské i XC ježdění a hravost endura zkrátka jezdce lehce vyprovokuje k agresivnějšímu stylu jízdy. Pro výkon má ovšem bike ty nejlepší předpoklady, protože tlumič s trojicí modů zamčeno, propedal a odemčeno dovolí zdolávat každé stoupání s minimálním propružováním, navíc bez tendencí ke zvedání předního kola. Adheze plášťů a geometrie dovolí vyjet i ty nejprudší stojky v ostrém tempu, na rovině pak předvést švihovou jízdu, a jakmile se cesta zláme dolů, začíná to pravé peklo. Pláště drží jak přibité a úhel vidlice dovolí protáhnout bike každou ostrou zatáčkou, navíc v kombinaci s nízko položeným těžištěm pěkně ostře. Kratší představec nabádá k tahání za řídítka a odskakování hran kdekoliv to jde, navíc ve vzduchu je kolo velice čitelné a dobře ovladatelné, jako by to ani nebyla devětadvacítka. Jen dobržďování v prudkých pasážích vyžaduje přesun těžiště dozadu, protože strmější úhel vidlice pustí jezdce trochu více dopředu. Ve sjezdech jsme pak našli jedinou malou vadu na jinak dokonalém projevu, což byl slabší výkon brzd, jejichž páčka lehce tuhla a i přes velké kotouče nebyl výkon nijak oslnivý. Ostatní komponenty fungovaly naprosto spolehlivě, chválíme teleskopickou sedlovku, byť není zdvih v kategorii enduro. Hravost kola jsme častokrát využili při skocích či v prudkých sjezdech, kde ovladatelnost kola byla perfektní, jen progresivnější chod tlumiče dal pocítit, že pod sebou máme bike se zdvihem v kategorii XC, byť s téměř sjezdovou šířkou řídítek.
Jelikož jsme současně testovali i model Camber na šestadvacítkách (Cykloservis xx/2011), neodpustíme si lehčí srovnání, z něhož vítězně vychází právě devětadvacítková verze. I přes velká kola nabídne paradoxně takřka totožný, ne-li nepatrně lehčí jízdní projev a lepší točivost. Tato devětadvacítka tedy rozhodně může patřit mezi ty, kdož udávají tón v dané kategorii.
Rám: FACT 9M / Alu M5, 110 mm
Tlumič: Custom Fox Triad II
Vidlice: Fox Float Performance RL 29, Fit, 110 mm
Kliky: Sram Carbon S-2200, 22-36
Brzdy: Formula The One R 203/185 mm
Řazení: Sram X.9
Přehazovačka: Sram X.O
Přesmykač: Sram X.7
Náboje: Roval Control Trail
Ráfky: Roval Control Trail
Pláště: Specialized Purgatory/Ground Control
Kazeta: Sram PG-1050, 11-36/10
Sedlo: BG Henge Comp
Sedlovka: Specialized Command Post, 125 mm
Řídítka: Specialized XC
Představec: Specialized XC
Hmotnost: 13,2 kg
Cena: 99 990 Kč
Nový hardtail této značky vzbudil při svém uvedení na trh před dvěma lety značný rozruch, hlavně nápadnou konstrukcí vlastní pevné vidlice,…
Jestli lze o některém systému zadního odpružení tvrdit, že má hodně čepů, pak je to rozhodně Equilink na modelu Compulsion. Složitě…