logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Rock Machine Tsunami F70

Rock Machine Tsunami F70

Rock Machine Tsunami F70

Model Tsunami je v kolekci domácí značky Rock Machine stálicí, ovšem celoodpružený devětadvacetipalcový model je novinkou, a to hodně povedenou.

rock_machine_tsunami

Vyváženost, lehkost, vyzrálost

Tato tři slova by mohla ve stručnosti charakterizovat celkový projev kola, který byl na až překvapivě skvělé úrovni. Začněme ale rámem s výraznou profilací horní a spodní rámové trubky. Hlavová trubka je samozřejmě konická na spodní ložisko 1,5‘‘. Sedlová trubka je mírně zalomená dozadu a na středové pouzdro se napojuje dvojicí prohnutých duralových plechů, které skrývají tlumič a spodní vahadlo zadní stavby. Horní vahadlo má čep před sedlovou trubkou a obě pak unášejí jednodílnou zadní stavbu na principu virtuálního čepu s plovoucím provedením tlumiče. Vedení bowdenů po spodní trubce nás vybízí k jediné kritice vůči tomuto kolu, bowden přesmykače končí kolmo vzhůru na středovém pouzdru, takže je přímo na ráně veškerým nečistotám a vodě.

rock_machine_tsunami_tlumic

Přestože jde o bike se zdvihy 100 mm na obou osách, posed bychom zařadili spíše do trail či all-mountain kategorie. Posed ve stylu enduro, tlumič nahuštěný na čtvrtinový SAG, pružina vidlice povolená na maximum a první šlápnutí do pedálů ukáže, jak se devětadvacítky roztočí. Je to snad typický znak všech fullů z nové kolekce značky, že jdou naprosto lehce za pedálem, protože očekávaný setrvačný odpor byl v tomto případě minimální. Lehkost, s jakou se bike rozjel, bychom čekali spíše od šestadvacítky a ne od celoodpruženého biku. A ještě k tomu na velkých kolech. Rám v sedle nabídne vyšší střední tuhost, ovšem ze sedla je při silovém šlapání na největší převodník trochu znát mírná flexe v oblasti vahadel a spodní partie sedlové trubky.

Přestože je vzadu vzduchový tlumič a vpředu vidlice s ocelovou pružinou, systém působil při jízdě v sedle díky zavěšení vyrovnaně. Na šlapání pak citlivost systému byla závislá jen nepatrně, na nejmenší převodník docházelo k lehkému přituhnutí zadního odpružení, naopak největší převodník nechával tlumič téměř bez povšimnutí. Ve výjezdech to tedy bylo výhodou, naopak ve sjezdech byla perfektně znatelná nezávislost zadní stavby na vlivu brzd. Progresivita systému vzadu jezdce nijak neklamala, takže počátek zdvihu byl poměrně citlivý, ale až od poloviny začínalo přituhovat, abychom tlumič dostali nadoraz jen v opravdu krajních případech, ne-li vůbec. Blokaci tlumiče jsme vyzkoušeli pouze na silnici, ale v případě tohoto systému odpružení je téměř zbytečná. Zato přední vidlice byla kvůli pružině trochu citlivější než zadek, takže těžší jezdci pocítí hlavně při jízdě ze sedla lehce nesynchronní pohupování kola. Předek jde hlouběji do zdvihu, kdežto zadek je vůči tlaku shora výrazněji imunní.

rock_machine_tlumic_tsunami

V terénu se ale kolo chová velmi vyrovnaně, protože obě jednotky doslova „zobou“ každou nerovnost. Komfort v kombinaci s výkonem kola jezdce doslova nadchne. V každém stoupání pak bike ukázal vyzrálost geometrie, kdy nebylo téměř nutné přesouvat těžiště dopředu ani v těch nejprudších výjezdech. Naopak předek je k terénu doslova přilepen. Naproti tomu to ale jezdce nijak neomezovalo ve sjezdech, kde jsme si s kolem mohli dělat téměř cokoliv. Střední výška těžiště nabídla na devětadvacítku nečekanou točivost, takže hravé pasáže byly doslova lákadlem. Dostat kolo do vzduchu rovněž nevyžadovalo moc snahy, naproti tomu ale v rychlých sjezdech ukázala geometrie přesné naladění na ideální hranici mezi hravostí a stabilním držením směru. Takto vybrané chování bychom čekali u mnohem dražšího stroje na šestadvacítkách, takže rozhodně chválíme. Celkové osazení fungovalo stejně spolehlivě jako rám a pružicí jednotky, jen pláště byly svým spíše rychlým vzorkem na mokrých kamenech a kořenech trochu slabší. Celkově ovšem jde o devětadvacítku, která znalce potěší a nováčka v kategorii velkých kol rozhodně uvítá až nečekaně příjemně.

Technická specifikace

Rám: Performance Custom Alu 6061, 100 mm

Tlumič: Rock Shox Ario RL

Vidlice: Rock Shox XC 32 29 100 mm

Kliky: Shimano FC-M552 24-32-42

Brzdy: Shimano BR-M446 180 mm

Řazení: Shimano Deore

Přehazovačka: Shimano Deore

Přesmykač: Shimano Deore

Náboje: Shimano M475

Ráfky: Rigida Taunus

Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,25‘‘

Kazeta: Shimano HG-62 11-36/10

Sedlo: WTB Volt

Sedlovka: Ritchey

Řídítka: Ritchey Comp

Představec: Ritchey

Hmotnost: 14,75 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

A Gang Gangsta 9.29 - test kola

Jednou z důležitých novinek domácího AGangu je devětadvacítkový model Gangsta 9.29. Ten jsme protáhli terénem, abychom zjistili, v čem je…

  • Datum: 01. 03. 2012
  • Kategorie: Testy kol

Cube LTD Race - test kola

Kola německé značky Cube patří u nás stále ještě k těm neokoukaným, přitom u našich západních sousedů je právě Cube považován bezmála za…

  • Datum: 01. 03. 2012
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru