Jednou z důležitých novinek domácího AGangu je devětadvacítkový model Gangsta 9.29. Ten jsme protáhli terénem, abychom zjistili, v čem je vedle karbonové přední vidlice a jediného převodníku výjimečný. A hned na začátek testu prozradíme jeho dominantní vlastnost, kterou je vzhledem k 29“ koncepci tak trochu překvapivě nadstandardní ovladatelnost, ale nepředbíhejme...
Zpracování duralového rámu ze slitiny 6061 je jasně orientováno na tuhost a co nejvyšší životnost. Trojitě zeslabované trubky sází na kruhový průřez, nepřehlédnutelný je průhyb spodní trubky vpředu u hlavy a horní trubky ve své poslední čtvrtině, čímž byl navýšen sloping. Zadní stavba je maximálně zkrácená, aby byla co nejvíce eliminována negativa devětadvacítkové koncepce. Zajímavostí je umístění brzdového třmenu mezi sedlovou a řetězovou vzpěru, kde je brzda lépe chráněna v případě pádu. Jako celek pak rám působí velice čistě, ať už se jedná o jednotlivé decentní konstrukční prvky či o elegantní matný černo-bílý lak. Do designové čistoty zapadá dokonce i vedení řadicího bowdenu a hadičky zadní brzdy zespodu dolní trubky.
Pevná přední vidlice Syncros FL Carbon již v minulosti prošla našima rukama, ovšem ve standardním 26“ provedení. Každopádně tato celokarbonová vidlice, která se samostatně prodává za deset tisíc, je vzhledem k ceně kola 27 990 korun určitým luxusem. Hmotnost samotné vidlice pod šest set gramů je pak příslibem velice lehké přední části kola. Ostatně i celková hmotnost 10,9 kilogramu, na níž má samozřejmě nemalý podíl právě lehoučká vidlice, je v kategorii devětadvacítek určitě velkým lákadlem.
Všude, kde jsme se s tímto kolem objevili, jsme se stali středem pozornosti, a to i na vyjížďce, kde byla průměrná cena všech kol tak kolem padesáti až šedesáti tisíc.Takže pokud jde o atraktivitu, má rozhodně tato černo-bílá devětadvacítka s pevnou přední vidlicí a jediným převodníkem co nabídnout právě těm, kteří se chtějí odlišit od davu.
Po stránce jízdního projevu jsme byli z kola nadšeni. Ve třídě devětadvacítek je jen málo kol, které nabídnou naprosto ideální ovladatelnost, AGang Gangsta 9.29 je však jedním z nich.Zkrácený rozvor a optimální úhel hlavové trubky se postaraly o to, že se s kolem, které na první pohled působí celkem obřím dojmem, otočíte téměř na pětníku. Lehoučký předek a krátká zadní stavba pak vyloženě vybízejí k tomu, aby si jezdec s kolem hrál při každé příležitosti.Jízda po zadním kole, nadhození předního kola na terénní překážku nebo i jednodušší trialové kousky, ve všech těchto disciplínách je Gangsta 9.29 ve svém živlu. A to znovu připomínáme, že jde o devětadvacítkový bike, tedy koncepci, jíž mnozí vyčítají určitou neschopnost právě ve jmenovaných disciplínách!
Celková ovladatelnost je tedy ideální, a to jak v nízkých, tak i ve vyšších rychlostech. S gangstou a s jejím nabízeným kratším posedem jsme si proto užívali každý metr úzkých točitých stezek.Snad jen vracečky, tedy vyloženě ostré zatáčky, nebyly úplně tím pravým ořechovým, neboť tam již byla znát větší velikost kola, i tak se jimi bike celkem se ctí protáhnul. Současně je ale dostatečně výrazná také stabilita, kterou jsme ocenili třeba v rychlých sjezdech, v nichž působila Gangsta 9.29 velice sebejistě. Stejně tak výjezdy byly bezproblémové, i když lehký předek a krátká zadní stavba byly trochu znát a narozdíl od většiny standardních devětadvacítek bylo přece jen nutné alespoň lehce pracovat s těžištěm.
Jestliže se zaměříme na akceleraci a celkovou touhu po rychlosti, i v tomto ohledu patří testované kolo ve své cenové kategorii k tomu lepšímu.V případě ráfků i plášťů Geax Mezcal se výrobce snažil redukovat aspoň nějaké ty gramy, což se samozřejmě pozitivně projevilo. Gangsta 9.29 sice nenabídne raketové zrychlení, současně to ale není „obyčejná devětadvacítka za třicet tisíc“. Jezdec zvyklý na standard 29 palců bude z kola v tomto ohledu určitě mile překvapen. Ostatně Michal Vlček vybojoval s totožným kolem, pouze doplněným o dvojpřevodník, páté místo ve své kategorii na českém poháru v cross-country v Bedřichově, což by asi devětadvacítce za osmadvacet tisíc předpověděl málokdo...
A nyní již ke komfortu. Jak asi tušíte, každá mince má dvě strany, takže celopevná koncepce asi nebude v této disciplíně tím úplně pravým.Kdo by ale čekal, že pevná vidlice a bytelný rám z jezdce vytřesou duši, bude na omylu. Velká kola dělají své a řadu nerovností přehlížejí, jiné dokáží hodně ztlumit. Přední karbonová vidlice se pak o jezdcův komfort starala až překvapivě suverénně, ve srovnání s již testovanou 26“ verzí byla v otázce nabízeného komfortu ještě štědřejší. Gangstu 9.29 bychom si asi nevzali na stezky plné kořenů a kamenů, ale v běžném terénu, povahou odpovídajícím sportovnímu XC, byl testovaný bike hodně příjemným společníkem. Stejně tak si jej dovedeme představit jako ideální nástroj pro městské ježdění. Asi jediné, co bychom mu vyčetli, je pouze jediný převodník s 36 zuby, který lehce omezuje univerzalitu jinak rychlého kola.
V případě osazenímusíme vyzdvihnout nejen značku Syncros, zastoupenou vedle vidlice také sedlovkou, sedlem, řídítky, představcem a pedály, ale především výborně fungující kotoučovky Tektro Orion Carbon. Díky nim kolo, které snadno zatáčí a hodně dobře zrychluje, také skvěle brzdí. Tady není co dodat.
Plusy: ovladatelnost, tuhost rámu, funkce brzd
Minusy: jediný převodník
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: Syncros FL Carbon 29
Kliky: Sram S1000 BB30, 36 zubů
Brzdy: Tektro Orion Carbon
Řazení: Sram X.7 Trigger(10)
Přehazovačka: Sram X.7
Vodítko řetězu: E13 XCX-ST
Kazeta: Sram PG-1030 12-36 (10)
Náboje: AGang Disc
Ráfky: AGang Sphere 29
Pláště: Geax Mezcal kevlar 29x2,1“
Řídítka: Syncros Flat Top
Představec: Syncros AM V2
Sedlovka: Syncros AM
Sedlo: Syncros FL
Pedály: Syncros AM Traverse
Hmotnost: 10,9 kg (vel. 19“)
Cena: 27 990 Kč
Kola německé značky Cube patří u nás stále ještě k těm neokoukaným, přitom u našich západních sousedů je právě Cube považován bezmála za…
Model s propracovaným rámem a dobrou ovladatelností za celkově dostupnější cenu, taková je filozofie vzniku modelu Carve, který potěší…