Kola německé značky Cube patří u nás stále ještě k těm neokoukaným, přitom u našich západních sousedů je právě Cube považován bezmála za národní bohatství. O tom ostatně svědčí každoroční obrovská, barvami hýřící expozice na veletrhu Eurobike. My jsme z kolekce 2012 otestovali hardtail LTD Race, jenž se může pochlubit hodně zajímavou cenou 27 490 korun. Za tyto peníze nabídne nejen pečlivě zpracovaný duralový rám, ale především v dané kategorii luxusní vidlici Fox a z velké části osazení Deore XT.
Duralový rám s dvojitě zeslabovanou stěnou trubek ze slitiny Superlite 6061 sází na standardní sloping a kapkovitý profil spodní trubky. Zajímavé je její výrazné rozšíření vpředu u hlavy, na níž pak výše navazuje téměř trojúhelníkový průřez horní trubky. Konstruktéři si očividně potrpí i na maličkosti, mezi pěkné detaily patří zcela zabroušené napojení sedlových vzpěr na horní trubku, evokující jednodílné provedení. Nepřehlédnutelný je vysoký profil esovitě zprohýbaných řetězových vzpěr, naproti tomu sedlové jsou zcela přímé. Mezi další znaky zadní stavby patří absence spodního můstku a maximálně odlehčený ten horní. Zmínit musíme i elegantně vyhlížející matový lak, na spodní trubce doplněný o fólii, chránící jej před odlétávajícími kamínky.
Přední vidlice Fox se 100mm zdvihem je rozhodně v cenové relaci pod třicet tisíc korun hodně velkým luxusem. Celkem snadno ji proto odpustíme lockout na korunce.Z dalších dílů musíme vyzdvihnout například náboje Deore XT či komponenty Easton.
První metry jízdy dávají jasně najevo, že i přes čistě sportovní XC koncepci zde bylo pamatováno na to, abybyla jízda především o radosti, tedy o ideální ovladatelnosti. Posed je sice naladěn primárně na výkon, ovšem s čitelným přihlédnutím k maximálním terénním dovednostem.Z tohoto důvodu byl na testované dvacítce použit nejen 110 mm dlouhý představec, ale hlavně lehce zvednutá řídítka Easton Monkey Bar, která dodávají pocit jistoty i v technicky náročnějších pasážích.
Silově zaměřené jezdce určitě potěší vysoká boční tuhost rámu, která je podpořena bytelně působícími koly s kalíškovanými ráfky AlexRims. Pláště Schwalbe Rapid Rob v šířce 2,25“ sice působí trochu naddimenzovaně, klasické dva jedničky by zde byly možná vhodnější, ovšem po stránce akcelerace kolu nijak neubližují a na kamenech či štěrku přijde větší kontaktní plocha vhod. Celková hmotnost 12,5 kilogramu není z těch nejnižších, na kole by se mezi komponenty rozhodně našli adepti pro odlehčení, vždy je zkrátka něco za něco. Cube LTD Race sice neakceleruje s lehkostí jedenáctikilových biků, vyvažuje to ovšem právě celkovou odolností a precizně fungující vidlicí. Dá se říci, že celý zbytek kola je laděn podobně jako přední vidlice Fox, u které byla upřednostněna celková tuhost konstrukce a ideální chod před honěním gramů.
Pokud se zaměříme na jízdu samotnou, tak testovaný model byl bezproblémový takřka v jakémkoli terénu. Nejvíce jsme si s ním vychutnávali rychlé točité pěšiny, kde se choval jako ryba ve vodě. Stejně tak ve sjezdech jsme ocenili výbornou ovladatelnost, která byla v symbióze se zcela dostatečnou stabilitou.V prudkých výjezdech pak bylo nutné trochu více pracovat s těžištěm, nicméně nadměrnou tendencí ke zvedání předního kola bike netrpí.
V případě modelu LTD Race se jedná o hodně vydařenou kombinacivlastností, můžete s ním klidně úspěšně absolvovat maraton nebo si jen tak jezdit po lese a naplno si vychutnávat technické úseky. Dokáže být tedy stejně tak dobrým sluhou čistě výkonnostně orientovaného jedince, jako jezdce vyžadujícího určitou hravost.Kolo se vůbec nebrání třeba jízdě po zadním nebo naopak sjetí schodů. Jeho hravá povaha dovolí i nějaké ty trialové kousky, je to tedy takový zdařilý všeuměl.
O funkci přední vidlice se asi nemusíme rozepisovat, snad stačí pouze to, že jejích sto milimetrů dokonale vyžehlí i ty nejmenší nerovnosti. Díky sametové funkci vidlice sice samotný rám působí trochu tvrdším dojmem, ovšem zadní plášť v šířce 2,25“ toho dokáže až překvapivě hodně pohltit.
Řazení SLX s oběma měniči Deore XT fungovalo bezchybně. Brzdy jsou zde sice o něco ekonomičtější OEM provedení M505 s organickou směsí destiček, po stránce výkonu a dávkování brzdné síly bylo ale vše také bez připomínek. Ikstéčka by byly o něco jedovatější, ale vzhledem k ceně kola považujeme volbu brzd za velice rozumnou. Bílé tělo páček i třmenů kolu navíc velice sluší.
V případě klik bylo vsazeno také na OEM model, konkrétně typ M552. Ten sice není dutý, po stránce celkové tuhosti i provedení převodníků ale nemáme výhrady.
Značka Easton dodala představec, řídítka i sedlovku, vše ze sady EA30. Líbilo se nám doladění jednotlivých detailů, tedy přední objímky představce a části zámku sedlovky v modré anodizaci. Použité sedlo Selle Italia X1 se na pohled tváří nekompromisně závodně a na omak pak celkem tvrdě, během testu jsme s ním však byli nadmíru spokojeni. Jediné, co mu možná trochu schází, je ochrana bočnic proti prodření. Každopádně jako celek působí Cube LTD Race maximálně vyváženě.
Plusy: tuhost rámu, ovladatelnost, funkce vidlice, cena
Minusy: zbytečně široké pláště
Rám: Alu Superlite AMF 6061 Double Butted
Vidlice: Fox Evolution 32 Float RL, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M552 42x32x24
Brzdy: Shimano BR-M505 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano HG-62 11-36 (10)
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex ZX 24
Pláště: Schwalbe Rapid Rob Performance 2.25”
Řídítka: Easton Monkey Bar EA30
Představec:Easton EA30
Sedlovka: Easton EA30
Sedlo: Selle Italia X1
Pedály: ohrádkové
Hmotnost: 12,5kg (vel. 20“)
Cena: 27490 Kč
Model s propracovaným rámem a dobrou ovladatelností za celkově dostupnější cenu, taková je filozofie vzniku modelu Carve, který potěší…
Domácí značka Apache se svým záběrem soustředí především na střední třídu, v její nabídce se ovšem najdou třeba i špičkové celoodpružené…