Pokud chcete od značky Rock Machine nejlepší XC bike se šestadvacítkami na pevném duralovém rámu, pak je to Flash. Všechny výše postavené modely spoléhají buď na karbonový rám, nebo devětadvacítková kola.
Duralový rám sází na profilaci trubek sharkspine a geometrii, která provází značku v několika posledních sezonách. Horní trubka s mnohoúhelníkovým průřezem a obloukovitým prohnutím plynule navazuje na sedlové vzpěry, takže celek působí celistvým dojmem a navíc díky nepřerušenému oblouku navyšuje celkovou schopnost rámu tlumit rázy od terénu. Spodní trubka elipsovitého průřezu se směrem ke středovému pouzdru výrazně rozšiřuje, což má za následek slušnou tuhost této partie. Řetězové vzpěry jsou spíše subtilnějšího rázu, ale rovněž nepostrádají prohnutí.
Geometrie kola se shlížív klasickém sportovním duchu, takže delší horní trubka a střední rozvor lehce zklidňují ostřejší úhel vidlice, která jezdci nabídne velice hbitou manévrovací schopnost. Posed je díky delšímu představci v závodním módu a jen větší množství podložek pod představcem zajistilo menší prohnutí v zádech. Představec lze ale nastavit z negativního do pozitivního sklonu a nějaké ty podložky je možné ubrat, případně nasadit kratší představec. Dlouhý sloupek vidlice nabízí široké možnosti doladění. Sportovně natažené ruce jezdce tedy byly v daném nastavení rozumně vysoko na XC i maraton a celková geometrie kola patří k těm, jimž jezdec velmi rychle přivykne.
Komponentové osazení sadou Shimano SLX nelze častovat nějakými výtkami, vše funguje precizně a spolehlivě. Použití cenově dostupnějších brzd bylo spíše jen estetickou pihou na kráse, jinak byla jejich účinnost standardní a spolehlivost zcela bez připomínek, v tom je Shimano sázkou na jistotu i u dostupnějších modelů. Vidlice Recon v provedení Solo Air s lockoutem z řídítek byla z těch citlivějších z kraje zdvihu, takže jezdec rozhodně netrpí ani v lehkém terénu, na větších rázech pak nebyl problém dostat vidlici snadno až do tří čtvrtin jejího zdvihu, na dno jsme ji ovšem „necvakli“. Co se týče výpletů a obutí, nasazené pláště s univerzálním vzorkem jsou použitelné celoročně. Na tvrdém podkladu rozumně odvaluje téměř souvislý vzorek na středu běhounu, naopak řidší členy na bocích dobře drží v blátě. Tlumicí schopnosti plášťů jsou rovněž velice slušné, nicméně jde o duralový top model na šestadvacítkách, takže bychom zde raději viděli nějaký lehčí a rychlejší XC model, který by více ladil ke sportovnímu naturelu kola.
První kilometry jsme tak trochu laborovali, co by udělala změna posedu, ale nakonec to nebylo vůbec třeba. Kolo rozloží hmotnost jezdce doprostřed a bylo znát, že v těžišti se dělí dvě charakteristické vlastnosti tohoto modelu. Vidlice s kratší stopou předního kola dokáže zatočit kdykoliv a kamkoliv, takže zatímco předek je hodně hravý, zadní partie vše mírně zklidňuje a celkový projev tak vyrovnává. Prosmýknout předek úzkou zatáčkou není žádný problém, protože zadek se protáhne v těsném závěsu, aby vše na výjezdu opět uvedl mírně do klidu a jezdec mohl zase nerušeně šlapat do pedálů.Celková tuhost rámu je na slušné úrovni, s čímž koresponduje i výkon nebo akcelerace, kterou jen lehce brzdí již zmiňované, jinak velmi slušné univerzální pláště. Na rovině má bike tendenci jet plynule a občasné zrychlování ve vyšším tempu také snese, jen jsme při akceleraci ze sedla častěji sahali po páčce lockoutu, abychom předek zamkli a navýšili tak schopnost zrychlovat. Ve výjezdech rovněž přišla páčka lockoutu častěji ke slovu, ale celková geometrie dovolí stoupat svižně i v sedle. Nataženější posed drží přední kolo jistě na zemi, naopak ve sjezdech nebo i na rovině se kolo nebránilo odlepení od země, takže přeskočit nerovnost s oběma koly zároveň ve vzduchu nebyl problém. Ve sjezdech už nebylo odskočení hrany pouhým přitažením řídítek tak snadné, posed s rukama více vpředu totiž vyžaduje hodně výrazné přitažení řídítek.
Flash je ryzím XC bikem, vhodným díky pohodlnému rámu i na maratony, takže v této kategorii splňuje vše, co má, navíc nabídne nadstandardní komfort rámu i plášťů, dobrou točivost i stoupací schopnosti.
Plusy: točivost, komfort, stoupání
Minusy: pomalejší pláště
Rám: Performance Custom Alu 6061-T6
Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 24-32-42
Brzdy: Shimano BR-M446, 180 mm
Řazení: Shimano SLX, 3x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Ráfky: Weinmann Taurus 2000
Pláště: Schwalbe Smart Sam Sport, 2.1“
Náboje: Shimano M525
Kazeta: Shimano HG-62, 11-34/10
Sedlo: WTB Volt
Sedlovka: Ritchey Comp
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey
Hmotnost: 12,92 kg
Cena: 30 990 Kč
Přestože se firma Pells uvedla modelem Tarpan do all-mountain kategorie, jeho dny už jsou sečteny, měl by být nahrazen vyspělejší novinkou.…
Bike v ceně menšího osobního automobilu by neměl být jiný než špičkový a měl by nabídnout dokonalé jízdní vlastnosti. O stumpjumperu v…