Přestože se firma Pells uvedla modelem Tarpan do all-mountain kategorie, jeho dny už jsou sečteny, měl by být nahrazen vyspělejší novinkou. Nicméně bychom jej nezatracovali, protože tenhle kousek je nyní za zajímavé akční ceny, navíc se jeho jízdní vlastnosti a funkce odpružení konstruktérům vyloženě povedly.
Duralový rám se zadním zdvihem 135 mm vyznává jednak bytelnou partii hlavy, díky kónické hlavové trubce, pak také celkem originální profilace či zpracování. Spodní trubka má dvojí prohnutí, středové pouzdro nese sedlovou trubku umístěnou více vpředu, aby se za ni vešel hlavní čep zadní stavby. Její spodní ramena tvoří výrazný plochý díl hned za hlavním čepem, který pokračuje poměrně subtilním průřezem až k patkám. Ty jsou oddělené Horst-Link čepem a horní ramena s patkami jsou hodně profilované a nad patkami mají větší průměr. Ramínko přepákování na tlumič má vynikající tuhost, nebyl patrný náznak kroucení. Standardně montovaný tlumič Rock Shox byl v našem případě nahrazen kouskem Manitou Radium.
Na postu přední vidlice je Rock Shox Sektor s kónickým sloupkem, ale s osou na rychloupínák. To je asi jediná výtka, kterou k biku máme, v této kategorii už bychom totiž rádi viděli pevnou osu. Sice to nebylo za jízdy tak markantní a tuhost byla dostatečná, přesto je pevná osa pocitově jistější. Kompletní osazení sadou X.9 bylo zcela bez připomínek, neošizená je i kazeta nebo přesmykač, který je uchycen na prodloužení spodního ramene zadní stavby. Brzdy Hayes Stroker Trail patří ke klasice s ostřejším projevem, což k naturelu kola perfektně ladilo. Výplety Fulcrum přinesly designové oživení a spolehlivost, spolu s příznivou hmotností, do těžšího terénu pak volba plášťů Schwalbe Nobby Nic s hrubším vzorkem vyzněla jako ideální. Na jejich vzorek jsme se mohli spolehnout i na sněhu a zmrzlém podkladu.
Posed na testované osmnáctce nabídl příjemnou výšku řídítek, která nejsou tak blízko sedlu jako na enduro kolech, ale mají blíže k trail či pohodlnějšímu maratonskému pojetí. Jezdec je tedy umístěn rovnoměrně mezi řídítka a sedlo, nikoliv zbytečně dozadu. Rozvor v intencích kategorie all-mountain doplnil příjemný úhel vidlice s dostatečně dlouhou stopou předního kola, takže vedení směru bylo příkladné i ve vysokých rychlostech.Vyváženost ovládání kompenzovalo níže umístěné těžiště, takže i přes klidnější rozvor předvedl bike vysokou míru ochoty k zatáčení, díky snadnému náklonu a plynulému proplouvání všech zatáček. Dokonce i v hodně ostrých točkách nabídlo kolo dokonalé „flow“, tedy proplouvání terénem. V sedle i mimo něj jsme si jen hráli s řídítky a nechali bike plynout přes nástrahy terénu. Jezdci se dostane jistoty z ovládání kola, ale přitom si s ním může kdykoliv dělat, co se mu zlíbí.Dostat jej do vzduchu, odskakovat si hrany nebo najíždět na svahy kolem cesty, to vše je díky nízkému těžišti a perfektní ovladatelnosti jednoduché.
Ve výjezdech se projevilo čtyřčepové zavěšení zadního kola, kdy díky čepu níže pod osou zadního kola došlo při šlapání k částečné blokaci zadní stavby. Odpružení tak na nejmenší převodník znatelně přituhne a ze sedla má jezdec při záběru pocit, že má vzadu pod sebou rám s minimálním zdvihem. Dostatečná tuhost rámu v kombinaci s lockouty obou pružicích jednotek podala výkon srovnatelný s mnohem lehčími stroji s pevným rámem. Celkově je lehkost jízdy na tomto modelu na slušné úrovni, což navíc podpořeno menší ochotou předního kola k nadzvedávání ve vjezdech znamenalo perfektní stoupací schopnosti.Ve sjezdu naopak přední vidlice poskytla dostatek citlivosti vůči rázům všech velikostí a zadní stavba za ní v citlivosti jen nepatrně zaostala. Úhel přední vidlice dovolil i v prudších pasážích hojně používat přední brzdu a o vidlici se opřít, nějaká snaha hodit jezdce přes řídítka nebyla cítit. Vzadu je první polovina zdvihu poměrně citlivá, kdežto poslední třetina nabere na progresivitě. Rozhodně tedy zadek nepůsobí bezedným dojmem, ale chová se spíše jako na maratonském fullu a rezervy pro tvrdší terén si nechává v záloze.
Tarpan byl divoký kůň žijící v Evropě a přesně takové vlastnosti tento bike má. Je hravý a dokáže být i divoký, ale svým univerzálním projevem by bez vítězných ambicí dokázal poslušně zvládnout i delší trasu maratonu.
Plusy: ovladatelnost, výkon, univerzalita, čistota osazení
Minusy: absence pevné osy
Rám: Pells Custom, 4-bar Active Link 135 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT 3
Vidlice: Rock Shox Sektor TK, 140 mm
Kliky: Sram X.9, 22-33-44
Brzdy: Hayes Stroker Trail
Řazení: Sram X.9, 3x10
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kola: Fulcrum Red Metal 5
Pláště: Schwalbe Nobby Nic,
Kazeta: Sram PG-1050, 11-32/10
Sedlo: Pells Camp
Sedlovka: Pells XR4
Řídítka: Pells DH8
Představec: Pells RX67
Hmotnost: 12,9 kg
Cena: 44 540 Kč
Bike v ceně menšího osobního automobilu by neměl být jiný než špičkový a měl by nabídnout dokonalé jízdní vlastnosti. O stumpjumperu v…
Při vyslovení jména Bianchi si většina cyklistických nadšenců vybaví především špičková silniční kola, v nezaměnitelné zelenkavé „Celeste"…