Devadesátka značící nejlepší provedení a sedmadvacítka určující průměr kol, tedy přesněji bez poloviny palce. Sjednocené označení všech modelů kolekce se nevyhnulo ani nejžhavější novince, celoodpruženým trailbikům Blizzard, z nichž ten nejlepší jsme prohnali v podzimním listí.
Živost takřka nebezpečná
Jste-li bikový amatér vyžadující od kola příkladné držení směru a pevné vedení, kompenzující vaši nedostatečnou techniku, tenhle bike vás asi zklame. Jeho živost až agresivní touha po změně směru, dovádění na každé nerovnosti, to všechno z něj činí plnokrevníka těch nejtechničtějších a nejtočivějších trailů. Jistě, ve vysokých rychlostech je to třeba mít plně pod kontrolou, a ne každý biker na to má, ale jakmile stočtyřicítkový zdvih blizzarda jednou zkrotíte, jeho hravost si zamilujete.
Dost ale o jeho divokosti narůstající přímou úměrou k náročnosti terénu, jde o zcela nový rám, geometrii i systém odpružení v nabídce domácí značky, takže se sluší je hezky popořadě představit. A začněme tím hlavním, tedy rámem s až extrémním slopingem, kónickou hlavovou trubkou a pevnou zadní osou 142x12 mm. Zadní brzdu nese PM úchyt a bovdeny jsou prakticky vedeny vnějškem, tedy s výjimkou toho od teleskopické sedlovky, který proniká z boku do sedlové trubky.
FPS systém zadního odpružení je v podstatě virtuální čep s dvojicí ramen a prodloužením uchycení tlumiče a musíme uznat, že co do citlivosti vůči i těm nejmenším nerovnostem, přítlaku zadního kola k terénu a nárůstu progresivity od poloviny zdvihu jde o jedno z nejpříjemnějších provedení. Jen minimální pohupování vlivem šlapání a hmotnosti jezdce se zablokuje s prvním silovým záběrem do pedálů a ze sedla pak systém ještě více ztuhne. Perfektní torzní tuhost předního rámového trojúhelníku a zadní stavby koresponduje i s tuhostí vahadel, takže silový záběr a akcelerace patří v dané kategorii k tomu nejlepšímu.
Bike si doslova říká o to nandat to tam za každou zatáčkou naplno a vyrazit kupředu dalším nástrahám terénu. Ale pozor, vše je třeba si nejprve osahat a zažít, je to přece jen divočejší společník. To je dáno především 69° úhlem hlavové trubky, takže vidlice je až nečekaně postavená a přední kolo tak má kratší stopu dovolující točit doslova na místě, a to v jakékoliv rychlosti. Úzké hravé stezky a utažené zatáčky jezdce navnadí, ale ve vysoké rychlosti se musí soustředit, aby měl vše pod kontrolou. Vynikající souhra odpružení, a především jeho sofistikovaný projev mu to ale usnadní, a přestože je vidlice strmější, neměli jsme problém koordinovat vše i ve strmějších pasážích, kde bychom jinak uvítali položenější hlavu. Větší průměr kol prostě dokáže částečně vykompenzovat to, co u šestadvacítek musí dohánět položenější úhel. Totéž platí ve větší míře pro devětadvacítky, kde je hlava ještě strmější, a přitom se jezdec nedostane přes řídítka, ani kdyby chtěl. Tady je to ovšem o dvojím přístupu, protože ve sjezdech automaticky přesunujeme těžiště za sedlo, mimochodem sedlovka s naprosto lehkým ovládáním fungovala i přes drobnější vůli parádně, kdežto na rovině už je to trochu jiné. V sedle, díky krátkému představci, má jezdec předek pod kontrolou a bike je opravdu až neskutečně mrštný a přitom výkonný i ve stoupání. Výjezdy ze sedla ovšem při nájezdu na překážku občas vyvolávají dojem, že jsme tělem už před osou předního kola a každý kořen či kámen nás může katapultovat přes řídítka. Držet se vzadu, to je věc, na kterou je třeba u blizzardu pamatovat, a vlastně to po několika vyjížďkách už tak nějak přijde samo, a jakmile si jezdec zapamatuje určité hranice, dokáže z kola vyždímat v terénu opravdu hodně zábavy.
Zvolené osazení pak koresponduje s chováním kola, takže brzdy se 180mm kotouči jsou opravdu velká jistota a k projevu řazení nemáme žádné připomínky, natož pak k zakusování vzorku plášťů do podzimního bláta a jejich jistotě na kamenech.
Co nabízí?
Výbornou prostupnost terénem, vyhlazování malých nerovností i pohlcování velkých rázů při dopadu ze skoků nebo snadné odjetí hrany po zadním. Tohle všechno jde blizzardovi na jedničku, a rovněž si jej dokážeme představit i na celodenním švihu v ostřejším tempu v kopcích. Bez ambicí na umístění bychom si na něm střihli i maraton, takže jeden celoodpružený univerzál na všechno, tedy jakmile jej v rychlých sjezdech ovládnete na jistotu.
Rám: Alu 6061.T6 Multibutted, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3
Vidlice: Rock Shox Revelation TK, Remote LO, 140 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24/38
Brzdy: Shimano BR-M615, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: ONE Race Ultralight 12/15 mm
Ráfky: Weinmann Disc Bull
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 2.35“
Kazeta: Shimano HG-50, 11-36
Sedlo: WTB Volt
Sedlovka: Kind Shock LEV Integra
Řídítka: ONE Sport SL
Představec: Truvativ Stylo T20
Hmotnost: 14,7 kg
Cena: 57 990 Kč
Módnost fatbiků se může v mnoha ohledech zdát nesmyslná, zvlášť pokud někdo tyto těžkooděnce používá v běžných podmínkách. Najdou se tací,…
Dogma F8 je nejdůležitější novinkou italského Pinarella, přičemž tento topmodel posouvá měřítka mezi čistokrevnými závoďáky opět o kus dál.…