Dogma F8 je nejdůležitější novinkou italského Pinarella, přičemž tento topmodel posouvá měřítka mezi čistokrevnými závoďáky opět o kus dál. Zdálo se, že jeho předchůdce je ve většině ohledů jen těžko překonatelný, najednou před námi stojí stroj, jehož rám je ještě o dalších dvanáct procent tužší. Novinka se ale vydala trochu jiným směrem, a sice směrem snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky. Na vývoji „ef osmičky“ se podílel Jaguar a Land Rover, testování pak probíhalo i v aerodynamickém tunelu, jejž poskytl právě prémiový výrobce automobilů. A výsledek? Pokud srovnáme F8 s klasickým modelem Dogma 65.1, obtékání vzduchu se zlepšilo o téměř padesát procent, což je ostatně patrné již ze samotného „organicky“ působícího designu. Na testování novinky spolupracovali profesionální jezdci týmu Sky v čele s Chrisem Froomem a již letošní sezónu jsme mohli F8 spatřit na největších světových podnicích.
Praktický test nás v důsledku nijak nepřekvapil – „ef osmička“ je totiž přesně taková, jak jsme čekali, a sice naprosto bezchybná. Kombinace nízké hmotnosti a takřka absolutní tuhosti se promítá do neskutečné chuti akcelerovat, v tomto ohledu působí podobně, jako byste do pár set kilo vážící formule napěchovali motor o výkonu tisíc koní. Přitom F8 působí při jízdě velmi přátelsky a rozhodně z jezdce nevytřese na nerovnostech duši.
První dojmy z kola za čtvrt milionu jsou o kratší geometrii a s tím související nadstandardní ovladatelnosti. Dá se zde hovořit o vyložené živosti použité geometrie, která je krocena pouze delším představcem, v našem případě 130 mm dlouhým. Realita je taková, že se při jízdě přímým směrem zdá, že kolo jede skoro jako po kolejích, přitom v okamžiku naklopení do zatáčky či přesunutí těžiště F8 působí živě jako ještěrka hbitě se proplétající pelotonem.
Vytvarování jednotlivých partií 860 gramů vážícího rámu z vláken Torayca T1100 1K vsadilo na mohutné profily trubek. Důraz na aerodynamiku je patrný z výrazně zploštělého průřezu sedlové trubky, přičemž tentýž profil se ve zmenšeném měřítku opakuje také u karbonové sedlovky, do níž byl v našem případě integrován akumulátor elektronického řazení Di2. Sedlovka se v rámu zajišťuje duralovým klínem s dvojicí „utopených“ červíků. Požadavek co nejlepšího obtékání vzduchu čiší ze zašpičatělé hlavy a na ní navazující atypické konstrukce přední vidlice New Onda. Té nechybí dvojité zahnutí, na které jsme si již zvykli v uplynulém desetiletí. Jelikož ale mnozí výrobci bojují s určitým omezením schopnosti přední vidlice pružit, daným stále mohutnějšími korunkami a módními kónickými sloupky, Pinarello jde na komfort malou oklikou. Své přední vidlici vtisklo extrémně širokou konstrukci sázející na maximální možný rozestup enormně plochých a současně prohnutých ramen, čímž se zároveň podařilo navýšit i torzní tuhost vidlice při zatáčení.
Pokud se po rámu přesuneme směrem dozadu, najdeme vysoký profil řetězových vzpěr, esovitě prohnuté sedlové vzpěry a jejich napojení na sedlovou trubku pomocí monostay. Právě tento detail je zde důležitý – zaprvé je doslova k pomazlení a zadruhé jeho asymetrická konstrukce, údajně zlepšující aerodynamiku, vyznává heslo „Think Asymmetric!“ Sympatické nám bylo závitové středové pouzdro, což je u karbonových topmodelů současnosti málo vídané řešení, které ale láká svou bezproblémovostí.
Jízdní komfort bychom označili za průměr své kategorie. Už jsme sice jezdili na pohodlnějších kolech, která o něco lépe pohltila otřesy od vozovky, ale žádné z nich nedosáhlo takové nekompromisnosti přenosu síly jako Dogma F8. Zde šlo o výkon, na vše ostatní zapomeňte! Nebo vlastně ne, zde sice šlo o výkon, a v daném ohledu je F8 naprosto bezchybné, ale současně se s testovaným rámem bez obav vydejte na 250km trať silničního maratonu, a to klidně i po nijak kvalitním asfaltu. Zaměření čistě na výkon vás totiž nijak moc nevyškolí. I přes aerodynamický profil sestavy sedlové trubky a sedlovky nebo přes extrémně širokou konstrukci přední vidlice (nebo právě pro ni?) je totiž schopnost zahladit část otřesů při jízdě jasně patrná. Ale pryč od komfortu - u Porsche 911 se také nebudeme rozplývat nad tím, jak skvěle pruží. K F8 se musí přistupovat jako k závoďáku a v tomto ohledu je jedním z nejlepších kol, jaká se dají za peníze koupit. Raketová akcelerace a neuvěřitelně rychlé reakce na sebemenší pohyb řídítky jsou příkladné, což je mimo jiné zásluhou více postavené hlavové trubky. Čím však F8 dokáže překvapit, to je určitá krotkost, tedy že přes vše zmíněné dokáže poslouchat na slovo i méně zkušeného jezdce. Pokud svými finančními možnostmi patříte po bok pánů Kellnerů či Babišů, nemáte se silniční cyklistikou velké zkušenosti a chcete si jednoduše udělat radost, klidně si F8 kupte, zvládnete jej. Testované Pinarello má totiž jednu z nejpromyšlenějších geometrií, s jakou jsme se až doposud setkali. Je to takový Jekyll a Hyde v jednom, tedy pocitově kliďas, který dokáže být po velmi lehké pobídce ostrý jako břitva. Přesnost vedení kola při naklopení do zatáčky je totiž stejně impozantní jako schopnost vedení přímého směru.
K funkci elektronické dury není co dodat. Na akceleraci mají samozřejmě nemalý vliv také lehká kola Fulcrum Racing Zero obutá do ultralehkých plášťů Continental, produkovaných přímo pro Pinarello. Co nám naopak úplně nevyhovovalo, byla pozice řídítek vůči představci u jednodílného karbonového komba Most. Líbilo by se nám lehké přizvednutí přední části řídítek, zvlášť v době, kdy i mnozí závodníci vozí páky stále výše, v rámci navýšení pohodlí.
Pokud vás Dogma F8 zaujala, Pinarello ji nabízí v třinácti velikostech (!!!). Vybírat je možné z osazení mechanickou nebo elektronickou sadou od Campagnola i Shimana, a rovněž z nepřeberného množství zapletených kol.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Dogma F8 Torayca T1100 1K
Vidlice: New Onda F8
Kliky: Shimano Dura-Ace 50/34
Brzdy: Shimano Dura-Ace
Řazení: Shimano Dura-Ace Di2
Přehazovačka: Shimano Dura-Ace Di2
Přesmykač: Shimano Dura-Ace Di2
Kazeta: Shimano Dura-Ace 11-28 (11)
Kola: Fulcrum Racing Zero
Pláště: Pinarello Dogma 60,1 23
Řídítka: Most („kombo“ s představcem)
Sedlovka: Dogma F8 Carbon
Sedlo: Selle Italia Catopuma
Hmotnost: 6,7 kg (vel. 57,5)
Cena: 244 990 Kč
Cena rámového setu: 105 990 Kč
Naším testem prošel nejvýše postavený dámský sportovní hardtail Author - s označením Instinct ASL, modelového roku 2015. Vsadil na…
Otestovali jsme závodně orientovaný karbonový devětadvacítkový hardtail Reaction GTC SL 29 německé značky Cube a nutno říci, že jsme u něj…