Když můžou mít svoji řadu trail a enduro modelů Riot dospělí, tak proč by vlastní verzi nemohli mít i nejmenší nadšenci toužící po plném odpružení. Ghost Riot Youth Pro, sedmadvacítka s rámem rozměru XS a 130mm zdvihy je tak určena těm, kdo zatím nepřerostli příliš přes 150 centimetrů, ale už chtějí zažít komfort dospělého fullu s trailovou geometrií.
Malý/velký bike
Ještě před deseti lety by bylo sedmadvacítkové kolo tou prostřední velikostí ze tří běžně dostupných, jenže dnes patří spíše drobnějším postavám nebo dětem. Tedy pokud někdo nepostaví ještě sedmadvacítku na devatenáctkovém a vyšším rámu. Testovaný Riot je se sedlovou trubkou rámu dlouhou jen 385 milimetrů čistou patnáctkou, což spolu s moderní delší horní trubkou zvládne výšku postavy přibližně 130 až 160 centimetrů. Samozřejmě, že nejmenší biker nebo bikerka (jde o unisex provedení) bude s průměrem kol a celkovou výškou i délkou zápasit zprvu trochu víc než ten, pro nějž to bude optimální nebo už spíše menší až hraniční velikost.
Ghost v tomto případě ale nevytvořil jen nějaké „malé kolo“, nýbrž i zde se držel svého Super Fit konceptu. Strmější úhel sedlové trubky je moderních 77 stupňů a s ním koresponduje 66stupňová hlava, tedy parametry, za něž by se nestyděl dospělý bike. Hodně tuhý hliníkový rám sází na jednodušší provedení čtyřčepového zavěšení zadní stavby, takže nejde o modifikaci značkou aktuálně používaného virtuálu. Typická profilace trubek kolem hlavové partie pak stejným designem pokračuje směrem dozadu, kde nechybí výztuha napojení té horní na sedlovou trubku, která má ve spodní třetině větší průměr. Ač dětské, přesto maximálně odolné, vyztužené, vyladěné a do detailu promyšlené. O tom svědčí třeba výrazná profilace spodní trubky tvořící hluboký „kanál“ jímž se táhne kompletní kabeláž, tudíž skrytá, ale nikoliv v útrobách rámu, takže dobře přístupná kvůli servisu. Na zadní stavbu pak pokračuje nenápadně spodem a jen bovden teleskopické sedlovky vstupuje do rámu před středovým pouzdrem. To je závitové a masivní čep spodní kyvky sedí lehce za ním, na úrovni zubů převodníku. Spodní úchyt tlumiče se tak naoko sice tváří jako prodloužení zadní kyvky, ale nejde o plovoucí uložení. Je to elegantně řešený dílec navařený na sedlovou trubku, v němž vzadu sedí čep kyvky a vpředu oko tlumiče. Zadní stavba pak sází na bytelnější průřez trubek, výrazný profil horního můstku a solidně předsazený zadní čep u boostových patek. Nepřekvapí pro značku charakteristický adaptér zadní brzdy, usazený jednou částí na ose náboje. Vše tedy pro tuhost a raději odolnost než honbu za nízkou hmotností. Prostě dospělé kolo v malé velikosti, nebo spíše malé kolo s dospělými parametry, aby v ničem nezaostávalo. Na kompromisy se prostě nehraje, což dokazují i dva páry závitů na košík.
Umí dolů i nahoru
Dvanáctkový pohon Sram korunuje přehazovačka GX, kliky ale nemají integrovanou osu a brzdy jsou standardní dvojpístky Shimano MT410, samozřejmě se 180mm kotouči, výkon je prostě třeba. Odpružení v režii vzduchových jednotek SR Suntour ukázalo v terénu výrazně citlivější projev zadní stavby, zatímco vidlice je i při odpovídajícím tlaku méně vnímavá vůči malým nerovnostem. Tlumič docela příjemně překvapil ochotou dokonale žehlit terén, byť je druhou stranou mince jeho citelná ochota pohupovat se při záběru do pedálů. Tady je pak znát díky předsazenému zadnímu čepu lehce rozdílný projev, v závislosti na zařazeném převodu. V sedle není pohupování tak výrazné, nicméně zadní odpružení není tak progresivní, tudíž vyčerpat větší míru zdvihu s jeho přitvrzením v poslední čtvrtině není takový problém. Ze sedla je ale znát, že na nejlehčí převod je pohupování ve zdvihu výraznější, než když jezdec zařadí těžší převody, kinematika je prostě částečně závislá na směru tahu řetězu. U XC by to možná bylo bráno jako určité negativum, tady s ohledem na 130mm zdvihy a trailové určení kola jde o nějak výrazně neomezující prvek. Nepatrné přituhnutí zadní stavby pod brzdou je rovněž neobtěžující standard. Kdo by chtěl vyždímat ze zadního odpružení ve výjezdech trochu víc, asi by uvítal páčku lockoutu, ale tahle možnost zde není. Přední vidlice pak lockoutem disponuje, ale s ohledem na její nižší citlivost, která je proti zadní stavbě nepatrně omezující, nebude využíván. Vidlice má dokonce 34mm vnitřní nohy, takže její torzní tuhost je opravdu na výši, ale projev odpružení je vnímavější spíše až ke středním a větším nerovnostem. Navíc je kvůli ocelovým vnitřním nohám vidlice i těžší, takže vpředu by se určitě vyplatilo trochu to „potunit“ za lehčí model.
Ve sjezdech i na rovině je projev podvozku příjemný a zadní stavba svojí citlivostí hraje prim, takže jezdec opravdu zvládne i s ohledem na trailovou geometrii solidně rozbitý terén. Přední kolo vede stabilně, ale neprotestuje proti hbitému zatočení, ovšem kdo by čekal, že patnáctkový rám na sedmadvacítkách znamená vrtkavé a nestabilní kolo, je na omylu. I dospělá testerka neměla problém udržet stabilní stopu, aniž by musela nějak křečovitě svírat řídítka a zajistit razantní vedení. Kolo je poslušné, nízké těžiště usnadní ladné proplouvání terénem a ovládání je velice přirozené. Na menší postavu je kolo spíše delší, prostě trendy geometrie, ale přenesená na sedmadvacítky a malý rám.Zadní stavba má 430 milimetrů, takže i na zadní jde kolo ochotně s přitažením řídítek, ale opět vztaženo k výšce jezdce. Ten na spodní hranici výšky bude cítit delší rám, a naopak ten s vyšší postavou se s tím popasuje v pohodě. Výška řídítek je tak logicky v sériovém nastavení trochu rozmazlující pro vzpřímený posed, a podložka tudíž nejspíš půjde pro agresivnější ovládání a sklápění do zatáček dolů. K trochu drsnějšímu jízdnímu stylu totiž rám svojí geometrií vyloženě vybízí, takže proč se jen pohodově vozit, když si lze užít maximum zábavy. I zdvih teleskopické sedlovky je v tomto případě dostatečný.
Jakmile dojde na opačné spektrum, tedy výjezdy, projeví se moderní geometrie naplno, jezdec umístěný více v těžišti má v sedle výhodu. Riot ochotně stoupá a nestaví se na zadní, aniž by bylo nutné přesouvat se nějak víc nad řídítka. Pohupování tlumiče je v sedle v rozumných mezích a převodový rozsah vyloženě nahrává náročným výzvám. Rychlejší vzorek univerzálních plášťů s tenkým lehčím bokem docela slušně drží, ale samozřejmě není tak silný v blátě a náročném terénu. Stoupací schopnosti a nějakou vyšší míru akcelerace do výjezdů tak lehce omezuje snad jen vyšší hmotnost celého kola a zmíněné pohupování zadní stavby. V rámci kategorie ale Riot zvládá výjezdy obstojně a patří k lepšímu průměru. Jeho parketem ale nakonec bude spíše jízda ve směru gravitace nebo rovinky v hodně rozbitém terénu. Tuhý rám, přesné ovládání a vysoká míra oblíbeného „fun“ faktoru. Tohle kolo je radost sklápět do zatáček a užívat si na něm skoky, tady bude mnohem víc doma než na nějaké dlouhé trati, kde je zapotřebí výkon a nízká hmotnost. Je to trailbike nebo down country bike, i když dětský nebo juniorský. To ale jen rozměry, jinak je to v každém detailu dospělé kolo.
Technické specifikace
Rám: Riot Al, 130 mm
Tlumič: SR Suntour Raidon R
Vidlice: SR Suntour XCR34 Air, 130 mm
Kliky: Truvativ Stylo, 32 z, 170 mm
Brzdy: Shimano BR-MT410, 180 mm
Řazení: Sram SX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram GX Eagle
Náboje: Shimano MT410/400 Boost
Ráfky: WTB ST i30
Pláště: WTB Ranger, 27,5x2,3“
Kazeta: Sram PG-1230, 11-50
Sedlo: Selle Italia X-Base
Sedlovka: Limotec Alpha, 125 mm
Řídítka: Ground Fiftyone
Představec: Ground Fiftyone
Hmotnost: 15,85 kg
Cena: 52 990 Kč
V případě brzdových kotoučů je dnes na trhu celá řada modelů a variant s odlišnou výškou brzdné plochy, uchycením či materiálem unašeče.…