logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Renovace historického kola

Renovace historického kola

Stále vzrůstající obliba historických strojů, ať už automobilů, motocyklů nebo třeba velocipedů, stále roste a mít doma alespoň jednoho takového dědouška je snem nejednoho nadšence. V některých případech jde o splnění celoživotní touhy, jindy pouze o nostalgii spojenou se vzpomínkami na dětství či mládí. Každopádně, historické jízdní kolo je na rozdíl od auto veterána či motorky za prvé poměrně dostupným snem a za druhé je jeho obrovskou výhodou, že se na něm můžeme prakticky kdykoli projet a udělat si tím radost. Nemusíme profukovat volnoběžnou trysku v karburátoru či řešit nefunkční startér či dynamo, většinou stačí jen dohustit gumy a během pár minut můžeme vyrazit. Ostatně, spolky vyznavačů historických bicyklů pořádají velmi zajímavé jízdy nebo přímo závody a k účasti většinou není nezbytný nijak unikátní kousek, často bývá podmínkou třeba jen zadní torpédo-náboj a určité omezení roku výroby.

Nicméně prvotní zprovoznění takového, třeba i hodně zanedbaného historického kola bývá oříškem, s nímž se většinou neodvážíme oslovit běžný cykloservis. Bývá to hodně nevděčná práce, u níž nelze dopředu přesně odhadnout celkový hodinový rozsah prací a tudíž ani přibližnou výslednou cenu. Odborných cyklo-opraven, které jsou ochotny se takového úkolu zhostit, zkrátka není mnoho. Jednou z mála výjimek je pražský, přesněji hlubočepský Cykloservis MTB. Jeho majitel, Martin Bolardt, má ovšem historické stroje rád a v případě renovace se snaží zachovat co nejvyšší možnou originalitu, ať už jde o použité díly či povrchovou úpravu jednotlivých komponentů či rámu. Pokud je tedy zachování oné originality aspoň trochu možné. Opískovat ihned rám a dát jej do nového práškového laku zkrátka není to pravé, i když může takové kolo vypadat atraktivně.

Jeden příklad za všechny

Kolo, které vidíte na fotografiích, není sběratelsky nijak zvlášť zajímavé ani svou značkou, ani rokem výroby, jde o polský Universal, původně v hodně zuboženém stavu. Jeho majitel má ovšem ke kolu vztah, našel jej na půdě a jde o rodinnou památku. Proto se rozhodl dát jej zrenovovat, s maximálně autentickým vzhledem a co nejvyšším procentem původních povrchových úprav. Cena zde nehrála roli. Na fotkách pak můžete vidět, jak kolo asi vypadalo před renovací, dále jsou nepřehlédnutelné i detaily, co vše se po demontáži středové osy na mechanika vysypalo, a nakonec můžete posoudit výsledek.

Prvotním úkonem byla logicky rozborka kola, čištění jednotlivých dílů a posouzení, zda budou chromované součástky po precizním vyčištění a rozleštění zachránitelné, nebo zda bude nezbytné chrom plně obnovit. Naštěstí se povedlo převážně zachovat původní chrom jak na korunce vidlice, tak na řídítkách, nábojích a dalších dílech, za pomoci leštících kotoučů, speciálních past a značné trpělivosti. Úplně nové jsou samozřejmě výplety kol, dále falcové pláště, rukojeti nebo třeba řetěz. Nová jsou logicky veškerá ložiska, ať už v nábojích, ve středové ose nebo u hlavového složení. V tento moment se čeká pouze na co nejautentičtější sedlo, které v době focení ještě scházelo.

Celkově na obnovení a zprovoznění kola padlo přibližně dvacet hodin, které zahrnovaly třeba i drobné svářečské práce, kdy bylo nutné na středové ose vyvařit a opracovat vymačkané plochy klínků. Zásah si vynutilo také vybroušení záběrových hran ozubení převodníku a pastorku. Pražský Cykloservis MTB disponuje třeba i ultrazvukovou lázní pro hloubkové čistění komponentů, což se v případě renovace cyklo-veterána maximálně hodí.

Pokud tedy máte podobného zanedbaného dědouška, už víte, kam se obrátit, byť doporučujeme pokud možno mimo hlavní sezónu. Nebo náš článek můžete vzít jako inspiraci a pustit se do renovace během dlouhých zimních večerů sami. A pak se těšit pohledem na kolo, jemuž jste opět navrátili původní lesk.

(kad)

DALŠÍ ČLÁNKY

VIP kolo - Orbea Oiz M-LTD

Model Oiz je v nabídce španělské Orbey brán jakožto superrychlá maratonská a cross-countryová střela. Tento full nabízí nekompromisní výkon…

  • Datum: 19. 06. 2019
  • Kategorie: Technika

Galerie, elektrický gravel Leader Fox Runner (test)

Co spojuje Leader Fox se jmény jako Pinarello, Maserati či Storck? Sázka na vyjímatelný středový pohon Fazua, který světové značky využily…

  • Datum: 21. 06. 2019
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru