Stále vzrůstající obliba historických strojů, ať už automobilů, motocyklů nebo třeba velocipedů, stále roste a mít doma alespoň jednoho takového dědouška je snem nejednoho nadšence. V některých případech jde o splnění celoživotní touhy, jindy pouze o nostalgii spojenou se vzpomínkami na dětství či mládí. Každopádně, historické jízdní kolo je na rozdíl od auto veterána či motorky za prvé poměrně dostupným snem a za druhé je jeho obrovskou výhodou, že se na něm můžeme prakticky kdykoli projet a udělat si tím radost. Nemusíme profukovat volnoběžnou trysku v karburátoru či řešit nefunkční startér či dynamo, většinou stačí jen dohustit gumy a během pár minut můžeme vyrazit. Ostatně, spolky vyznavačů historických bicyklů pořádají velmi zajímavé jízdy nebo přímo závody a k účasti většinou není nezbytný nijak unikátní kousek, často bývá podmínkou třeba jen zadní torpédo-náboj a určité omezení roku výroby.
Nicméně prvotní zprovoznění takového, třeba i hodně zanedbaného historického kola bývá oříškem, s nímž se většinou neodvážíme oslovit běžný cykloservis. Bývá to hodně nevděčná práce, u níž nelze dopředu přesně odhadnout celkový hodinový rozsah prací a tudíž ani přibližnou výslednou cenu. Odborných cyklo-opraven, které jsou ochotny se takového úkolu zhostit, zkrátka není mnoho. Jednou z mála výjimek je pražský, přesněji hlubočepský Cykloservis MTB. Jeho majitel, Martin Bolardt, má ovšem historické stroje rád a v případě renovace se snaží zachovat co nejvyšší možnou originalitu, ať už jde o použité díly či povrchovou úpravu jednotlivých komponentů či rámu. Pokud je tedy zachování oné originality aspoň trochu možné. Opískovat ihned rám a dát jej do nového práškového laku zkrátka není to pravé, i když může takové kolo vypadat atraktivně.
Jeden příklad za všechny
Kolo, které vidíte na fotografiích, není sběratelsky nijak zvlášť zajímavé ani svou značkou, ani rokem výroby, jde o polský Universal, původně v hodně zuboženém stavu. Jeho majitel má ovšem ke kolu vztah, našel jej na půdě a jde o rodinnou památku. Proto se rozhodl dát jej zrenovovat, s maximálně autentickým vzhledem a co nejvyšším procentem původních povrchových úprav. Cena zde nehrála roli. Na fotkách pak můžete vidět, jak kolo asi vypadalo před renovací, dále jsou nepřehlédnutelné i detaily, co vše se po demontáži středové osy na mechanika vysypalo, a nakonec můžete posoudit výsledek.
Prvotním úkonem byla logicky rozborka kola, čištění jednotlivých dílů a posouzení, zda budou chromované součástky po precizním vyčištění a rozleštění zachránitelné, nebo zda bude nezbytné chrom plně obnovit. Naštěstí se povedlo převážně zachovat původní chrom jak na korunce vidlice, tak na řídítkách, nábojích a dalších dílech, za pomoci leštících kotoučů, speciálních past a značné trpělivosti. Úplně nové jsou samozřejmě výplety kol, dále falcové pláště, rukojeti nebo třeba řetěz. Nová jsou logicky veškerá ložiska, ať už v nábojích, ve středové ose nebo u hlavového složení. V tento moment se čeká pouze na co nejautentičtější sedlo, které v době focení ještě scházelo.
Celkově na obnovení a zprovoznění kola padlo přibližně dvacet hodin, které zahrnovaly třeba i drobné svářečské práce, kdy bylo nutné na středové ose vyvařit a opracovat vymačkané plochy klínků. Zásah si vynutilo také vybroušení záběrových hran ozubení převodníku a pastorku. Pražský Cykloservis MTB disponuje třeba i ultrazvukovou lázní pro hloubkové čistění komponentů, což se v případě renovace cyklo-veterána maximálně hodí.
Pokud tedy máte podobného zanedbaného dědouška, už víte, kam se obrátit, byť doporučujeme pokud možno mimo hlavní sezónu. Nebo náš článek můžete vzít jako inspiraci a pustit se do renovace během dlouhých zimních večerů sami. A pak se těšit pohledem na kolo, jemuž jste opět navrátili původní lesk.
(kad)
Model Oiz je v nabídce španělské Orbey brán jakožto superrychlá maratonská a cross-countryová střela. Tento full nabízí nekompromisní výkon…
Co spojuje Leader Fox se jmény jako Pinarello, Maserati či Storck? Sázka na vyjímatelný středový pohon Fazua, který světové značky využily…