To nejlepší z obou světů v sobě snoubí karbonový cross Therapy domácí značky 4Ever. Jezdci, který hledá rychlost a pohodlí na silnici i v lehkém terénu, dopřeje kromě raketového zrychlení a příznivé hmotnostii výraznou míru komfortu. Kočičí hlavy, hliněné stezky rozryté od traktorů, kořenité pasáže, tam všude je cítit výrazný rozdíl oproti duralovým rámům, karbon totiž pohltí a ztlumí velkou část vibrací a komfort jízdy posouvá do zcela jiné dimenze.
Přitom cena kola 37 499 Kč není nijak závratná, přihlédneme-li k materiálu rámu i výbavě kola. Karbonový rám využívá v nejnamáhanějších partiích, tedy u řízení a středového složení, služeb vláken vysokého modulu pevnosti. Díky použití těchto vláken, ale také profilaci trubek, je rám velmi tuhý. Design rámu plně koresponduje s MTB závodními rámy z Exclusive Collection, oproti nim pružina a olejové tlumení s možností nastavení rychlosti odskoku jsou samozřejmostí. Vidlice je dokonce vybavena novou generací dálkového ovládání lockoutu z řídítek, jehož tvar i funkci můžeme pochválit jako zcela funkční. Na vidlici nechybí úchyty pro nosič, takže ani takto exkluzivní stroj není pouze sportovním kolem, ale lze ho využít i pro expedice s brašnami. Ostatní osazení patří k tomu lepšímu středu, nikde se nešetřilo, všechny komponenty pocházejí od renomovaných značek shimano, Avid, FSA, Mavic, Fizik a Schwalbe. 4Ever Therapy se prodává ve velikostech 17,7", 19", 21" a 23", přičemž testovaná devatenáctka váží i s SPD pedály pouhých 11,5 kg!
Nízká hmotnost, tuhost rámu i lehký obvod kol s plášti Racing Ralph se projeví na špičkové akceleraci. Jak by také ne, vždyť se jedná o jeden z nejlepších krosů na trhu. Sportovní posed, kdy rovná řídítka s představcem délky 100 mm se 6° sklonem je možné díky dostatku podložek ještě snížit, k rychlé jízdě přímo vybízí.Středně dlouhý rám však nejen umožní zalehnutí za řídítka, ale i snadné ovládání kola v táhlých zatáčkách. Díky nízké obvodové hmotnosti kol není problém rychle korigovat směr, efekt setrvačníku, známý u těžkých plášťů, se u těchto kol nekoná. Větší průměr kol se také podílí na vyšším pohodlí jízdy. Vysoká tuhost horních vzpěr zadní stavby, které jsou k sedlové trubce napojeny přes monostay, zajišťuje minimální roztahování vzpěr vlivem ráfkové brzdy. Napojení řetězových vzpěr k přednímu trojúhelníku mohutným blokem karbonu pak zajistí spolu s jejich vertikálním zploštěním prakticky dokonalý přenos síly na zadní kolo. Fantastický pocit zažije jezdec, zvyklý na duralové kolo, na nerovném povrchu. Absorpce vibrací je příkladná a kolo se skoro nad povrchem jakoby vznáší. Kdybychom měli Therapy přirovnat k vozu, pak bychom si vybrali limuzínu s nejsilnějším motorem, která v sobě snoubí komfort a akceleraci. Kolo 4Ever tedy udělá radost každému sportovně založenému cyklistovi, jenž ouží po rychlosti a pohodlí, ale těžký terén mu je cizí. Za 37 499 Kč získá lehký a vyvážený stroj, který mu jeho choutky uspokojí.
Giant Reign není určen na závodění, vždyť disponuje 150 mm zdvihu zadní stavby. To ale neznamená, že by to bylo líné kolo. Doby, kdy…
Cyklistky bažící po líbivém a hlavně dobře ovladatelném horském kole v dostupné ceně bude určitě zajímat test patnáctkové passery…