Švédská značka Bookman se specializuje na osvětlení pro městské cyklisty, ovšem nejen pro ně. Tentokrát zde máme páreček předního a zadního světla, či spíše blikaček, které si právě u Bookmanu nechává vyrábět česká značka Rascal. Ta se sice od svého počátku zaměřila primárně na hodně lehká a konstrukčně velmi zajímavá dětská kola, ale doplňků s jejím logem pozvolna přibývá. Sada miniaturních světýlek Bookman Rascal Block Light stojí za pozornost, neboť vhledem k extra minimalistickým rozměrům nabízejí hodně nadstandardní výkon. Jinými slovy – na sedlovce i řídítkách je přes den snadno přehlédneme, takže ani notorické ladiče a estéty nebudou jakkoli rušit, a přitom jakmile se setmí, tak nás hodně překvapí svým výkonem, který je vzhledem k rozměrům nečekaný. Velmi praktická, i když dnes již takřka samozřejmá, je možnost dobíjení akumulátoru, stejně jako jednoduché upnutí pomocí gumičky.
Položíme-li přední a zadní světlo vedle sebe, jsou dohromady velká jako krabička od zápalek, přitom přední nabízí výkon padesát lumenů. To sice možná není mnoho pro noční jízdu, ale jako nouzovka pro nasvícení prostoru před kolem funguje znamenitě a jen málokoho by napadlo, že se s takto maličkým světýlkem dá jet i za úplné tmy. Navíc v reálu působí ještě výkonněji, než je udaných padesát lumenů. Zadní nabízí osmnáct lumenů, ale opět zde platí, že se v praxi tváří výkonněji, na čemž měla v obou případech zásluhu krycí optika se středovou čočkou, tedy s osvědčeným systémem „Bookman Light“. Na výkonu má však zásluhu také kompletně inovovaná vnitřní technika s ještě výkonnějšími LED diodami, než tomu bylo u Bookmanu v minulosti, a také s novou lithium-iontovou baterií. Takže byť světla vypadají na pohled skoro stejně jako předchozí model, výkonem jsou výrazně dále a poměrem rozměry/svítivost patří k tomu úplně nejlepšímu ve své kategorii.
Přední i zadní světlo/blikačka nabízí shodně čtveřici režimů, tedy svícení či blikání ve výkonnějším nebo naopak ekonomickém módu. Spínání a přepínání probíhá ideálně přístupným tlačítkem, které nahmatáme i poslepu a v teplých zimních rukavicích. Posloupnost nabízených režimů je trochu netradičně v tomto pořadí: výkonnější konstantní svícení, výkonnější blikačka, ekonomičtější svícení, eko-blikačka. Z hlediska výdrže jsou na tom přední i zadní světlo shodně, konstantní svícení v nejsilnějším módu (50 lm předek, 18 lm zadní) znamená cca jednu a půl hodinu provozu, při blikání ve vysoké intenzitě je výdrž dvojnásobná. Slabší intenzita, tedy 14 lm přední a 5 lm zadní světlo, znamená pět hodin svícení a až 25 hodin blikání, přičemž v reálu odpovídá výdrž nečekaně přesně hodnotám avizovaným výrobcem. Plné nabití (po úplném vybití) trvá okolo dvou hodin a použijeme k němu přiložený USB kabel.
Výrobce mimo jiné avizuje také vodotěsnost blikaček, kterou jsme rovněž prověřili. Pokud se ale vrátíme k výkonu, tak nás velmi mile překvapil. Byť 18 lumenů u zadní blikačky nezní možná nijak bombasticky, nedoporučujeme se podívat napřímo na optiku v okamžiku, kdy světlo zapínáme. Nikoli cíleně jsme to udělali a oči jsme si celkem dlouho dávali dohromady. O předním světle s padesáti lumeny v této souvislosti ani nemluvě.
A cena? Není možná nijak lidová, ale odpovídá výkonu i renomé značky Bookman. Sada předního a zadního světla Bookman Rascal Block Light vychází na 950 korun, samostatně jsou pak tato světla k mání po 499 korunách.
(kad)
O platformových pedálech jsme psali v jednom z velkých témat v posledním loňské vydání Cykloservisu, a přestože se za tu krátkou dobu…
Modelová řada silničních pedálů Keo je dnes nebývale obsáhlá a francouzský výrobce zde nabízí jak vyloženě dostupné modely Classic pro…