Modelová řada silničních pedálů Keo je dnes nebývale obsáhlá a francouzský výrobce zde nabízí jak vyloženě dostupné modely Classic pro hobby jezdce, tak i nejluxusnější verze řady Blade – s charakteristickou karbonovou planžetou nahrazující standardní vypínací pružinu. Zatím poslední nejnovější generace, již už nějakou dobu můžeme vidět také u nejlepších jezdců profipelotonu, se může pochlubit celou řadou vylepšení a použitím nových technologií, týkajících se ložisek, osy, ale třeba i kontaktní plochy s tretrou. Námi dlouhodobě testovaný model Keo Blade Carbon Ceramic s chrom-molybdenovou osou je přesně tím, který vozí profesionální závodníci podporovaní Lookem. Jedná se o druhý nejlepší model v hierarchii aktuální silniční nabídky, nad ním najdeme tytéž pedály doplněné ještě o titanovou osu.
Modelová řada Keo se od začátku chlubí velmi kompaktními rozměry a minimalizací vzdálenosti mezi podešví tretry a osou, zvlášť ve srovnání s původní řadou Delta. A především pak velmi nízkou hmotností, což se námi testovaného špičkového provedení týká dvojnásob, pár pedálů totiž váží pouhých 220 gramů (hmotnost bez kufrů). Ostatně poměrem mezi hmotností a účinností, tedy přenosem síly, by se mělo jednat o jedny z absolutně nejlepších silničních pedálů na trhu. Aby také ne, když Look byl tím, kdo přinesl do profipelotonu v 80. letech jako první skutečně dokonale funkční a bezpečný nášlapný systém pedálů…
Špičková řada Blade vyniká kombinací kompaktních rozměrů a maximalizací opěrné plochy pro kufr, tedy zarážku. Na karbonovém těle (technologie „Carbon Injected“) je ostatně velmi dobře patrná rozšířená plocha s povrchem z nerezového plechu, který zde nejen snižuje tření, ale především výrazně navyšuje odolnost vůči otěru a tudíž i zcela klíčovou životnost. Na tu má nemalý vliv také velikost ložisek, kdy především to bezprostředně u kliky je skutečně nečekaně velké. Jak je z názvu pedálů patrné, námi testovaný model využíval špičková keramická ložiska, vyznačující se nejen vysokou životností, ale především výrazným snížením odporů. Mimochodem, keramika je dnes u profesionálů právě z tohoto důvodu stále populárnější a keramická ložiska si stále častěji nechávají montovat do středových os, nábojů zapletených kol nebo třeba do kladek přehazovačky. Samotná karbonová planžeta, poznávací prvek řady Blade, zde má hned několik úkolů. Hlavním je rozdílný moment vypnutí pedálu a tím i jistější ukotvení tretry v pedálu ve vysokém tahu, daný modelovanou charakteristikou planžety oproti standardní kovové pružině. Dále pak snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky pedálu, který je tím pádem zespodu zcela zakrytovaný, podobně jako podvozek závodního vozu.
Praktický test, kdy jsme měli dané pedály Keo k dispozici takřka celé jaro 2020, potvrdil především dokonalou funkci s ideální oporou a rozložením tlaku mezi tretrou a pedálem. I přes minimalismus konstrukce je pocit přenosu síly jednoduše dokonalý, na čemž se jistě nemalou měrou podílelo další zmenšení vzdálenosti podrážka/osa. Několik tisíc kilometrů se na pedálech vůbec nepodepsalo a na konci testu měly tutéž vůli v ose jako na začátku, tedy nulovou. Opotřebení nebylo skoro patrné ani na zadní výklopné zarážce či na nerezové kontaktní ploše, na níž došlo jen k maličkému vyleštění dvou míst. Takže v tomto ohledu vše naprosto v pořádku – aby také ne, když tytéž pedály absolvují pod profesionálními závodníky deseti tisíce kilometrů ročně.
Spokojeni jsme byli rovněž se snadností našlápnutí i vycvaknutí, i když pocitově zcela jinými, než jsme většinou zvyklí. Planžeta si zachovává stále velmi podobnou charakteristiku až do bodu, kdy chceme vycvaknout, na rozdíl od standardní vinuté pružiny, která tretru uvolňuje postupně. Karbonová planžeta proto pocitově přitlačuje zadní zarážku o něco silněji ke kufru, aby vyhověla i hodně silovým jezdcům nebo spurterům. I tak lze ale sílu vypnutí naladit v závislosti na našich potřebách, neboť výrobce k pedálům Blade přikládá ještě další výměnné planžety – ty namontované mají tuhost 12, přibalené pak 16 (pro sprintery se dodává dokonce i planžeta 20, která je však pro většinu amatérských jezdců nevhodná), takže variabilita nastavení zde je, byť to tak zprvu nemusí vypadat.
Cena pedálů Keo Blade Carbon Ceramic je 6990 korun.
(kad)
Na silničce není zapotřebí objem, ale výkon, tedy v případě hustilek určitě. Trápit se s bikovou hustilkou při 120 PSI není zrovna ideální,…
Čistě holčičí verze oblíbených cross-countryových a maratonských biků se těší popularitě, takže lehké karbonové stroje určené pro nás dámy…