Platformové pedály jsou jasným trendem posledních let, tedy na trailech, v bikových školách jízdy a mezi vyznavači volného ježdění, kteří dost často potřebují s kolem i chodit a nášlapy k tomu nejsou zrovna ideální. Jistě, závodní špička v enduru i sjezdu vozí espédéčka, protože tam je přínos pro výkon neoddiskutovatelný, ale platformy už dávno nejsou výsadou BMX, protože i závodní BMX spoléhá na nášlapy a platformy vozí jen freestyle odnož této disciplíny.
I mezi platformami lze narazit na opravdu luxusní provedení, a zatímco běžně se pohybují v ceně kolem tisícovky až dvou, pedály Race Face Atlas stojí 3700 korun, tedy téměř čtyřnásobek slušných základních modelů, případně šestinásobek stále rozumné základní verze. A co je na atlasech tak zajímavé, že nestojí zrovna lidovku? Jde o platformy s tělem z hliníkové slitiny 6061-T1, desítkou zezadu šroubovaných pinů na každé straně, Cr-Mo osou s vnějším mazacím portem na konci a masivním ložiskem na straně u kliky. Pozor ovšem, mazací místo na konci osy není pro kluzné ložisko, ale mazivo chrání hned tři průmyslová ložiska za sebou, na nichž se otáčí konec pedálu. Díky velkému ložisku tak pedály vypadají, že vychází rovnou z kliky, kam se dotahují 8mm imbusovým klíčem. Místo kolem ložiska sice logicky zkracuje šířku pedálu, ale díky rozměrům těla 101x114 mm a výšce jen 12 mm na ose (14,5 mm maximálně) jsou i tak dost dobře použitelné rovněž pro jezdce s velkým chodidlem. Kvůli ložisku blízko klik je samozřejmě nutné do Sram klik použít typické podložky na osu pedálu.
Obecně jsou atlasy chváleny pro vynikající zajištění podrážky jak za sucha, tak v blátě, což řeší nejen počet a rozmístění pinů či rovná plocha bez vystouplé osy, ale i sklon pinů na přední a zadní hraně. To vše pak s vynikající hmotností 355 gramů, což je možná jeden z důvodů vysoké ceny. A pak je to také životnost pedálů a jejich snadná servisovatelnost díky výměně ložisek, i když tři ložiska na konci přece jen vydrží hodně a takový počet není zrovna běžný. Roli v ceně hraje i renomé značky nebo několik barevných provedení (zelená, modrá, fialová, černá, červená, oranžová), samozřejmě vždy s typickými linkami „vrstevnic“, charakteristickými pro Atlas řadu. Tohle je prostě luxus, ať chceme, nebo ne.
(už)
Netradiční záruka 36 měsíců na kompletní kolo, vlastní vývoj designu a provedení rámů, pečlivější stojanová montáž s možností volby…
Elektronika na kole bude stále častěji zaměstnávat naši mysl. S tím se smiřme. Jinak to není a jinak to nebude. Mezi nejzákladnější…