Netradiční záruka 36 měsíců na kompletní kolo, vlastní vývoj designu a provedení rámů, pečlivější stojanová montáž s možností volby specifických provedení na přání zákazníka a v neposlední řadě stále ještě určitá „neoukoukanost“ značky, která se neprodává na každém rohu. Pořídit si kolo 4EVER, smontované ve vlastních prostorách v moravské Studénce, je tak sázkou na kvalitu a originalitu. Pojďme si prohlédnout celou kolekci, která dokáže uspokojit jak sportovce, tak rekreační cyklisty, ale i náročné e-bikery, kteří nechtějí „mainstreamová“ kola z bikeshopů nebo hobby marketů.
Elektrojízda
Kategorie e-biků není jen o eMTB, ačkoliv ta jsou právem výstavní skříní značky a 29“ luxusně vyhlížející modely Exstream zaujmou především německým pohonem Brose S-Mag, zakomponovaným do spodní trubky s dokonale hladkými přechody do šasi.
Pohon napájí 725Wh baterie ve spodní trubce a o všem informuje decentní displej na řídítkách. Geometrie sází spíše na ostřejší sportovní XC pojetí jízdy než trailové dovádění nebo pohodlný výletní posed. Pevné osy, delší zadní stavba pro výraznou stabilitu a již zmíněné dokonale hladké provedení všech uzlů rámu, který zpracováním rozhodně míří mezi vyšší třídu, řadí Exstream hodně vysoko. Dostupnější 29“ provedení Esword má podobně koncipovaný rám, ale ne už tak dokonale hladké provedení, a pohon zde zajišťuje motor Bafang M500 se 630Wh baterií. Tři varianty Team, Elite a Sport - podobně jako u Exstream vždy ve dvou barevných provedeních, by pak měly zajistit dostatečný výběr podle osazení a výsledné ceny, navíc nechybí ani dvojice dámských provedení, samozřejmě v odpovídajících barvách. Zajímavý je juniorský e-bike Enspace Junior, jehož devětadvacítkový rám nabídne opravdu výrazný sloping, pohon Bafang M500 a menší 450Wh baterii ve spodní trubce. Ač juniorský, přesto ani zde nechybí obě pevné osy v moderním boost provedení, stejně jako u výše zmíněných modelů.
Hodně stylové jsou elektrické gravely Engrave Pro, spoléhající na hliníkový rám, karbonovou vidlici a zadní nábojový pohon FSA napájený 252Wh baterií ukrytou ve spodní trubce.
Samozřejmě nechybí pevné osy, gravelová sada Shimano 1x11 mixující dvě řady a odpovídající 40mm pláště. Pro vyznavače e-fitness je pak varianta Engrave Flat se stejným rámem, pohonem i baterií, ovšem s rovnými řídítky a odlišnými komponenty. Pánské elektrické trekkingy či krosy zastupuje model Stardust, ovšem ani zde výrobce nevsadil na dostupnější nábojový pohon, ale nabízí vždy středový motor Bafang M400 a 630Wh baterii ukrytou ve spodní trubce. Kompletní osazení nosičem a blatníky je pak u dvou variant samozřejmostí. Dámy mají na výběr ze dvou trekových variant Harmony Trek s klasickým dámským rámem se sníženou horní trubkou, opět pohonem Bafang, se 630Wh baterií a kompletním vybavením nosičem, blatníky či osvětlením. Moderní trendy pak následují dámské modely Comfort se středovým pohonem Bafang M400, 630Wh baterií a zesíleným rámem s nízkým nástupem. Maximálně pohodlné a bezpečné stroje pro každodenní využití ve městě nebo pro výlety jsou oblíbené nejen u starších ročníků, ale jsou čím dál více trendy pro každodenní využití namísto automobilu. Mají vysoko posazená řídítka s možností odblokování představce kvůli přetočení řídítek pro lepší skladování a samozřejmostí je kompletní výbava.
Kromě celoodpružených e-biků tak nabízí 4EVER kompletní paletu pro všechny e-cyklisty v širokém cenovém rozpětí, vyjma levných modelů s nábojovými motory. Ty jsou dnes v kvalitním provedení výsadou silničních či gravel elektrokol, u běžných kol přísluší v základní variantě jen těm nejlevnějším.
Od Exclusive po juniory
Jestliže je v kolekci nějaké jméno legendární, pak je to zcela jistě Virus, jenž dominuje řadě Virus Exclusive, určené náročným uživatelům, kteří hledají maximální sportovní výkon. Karbonové 29“ fully Virus SXC nabídnou ve třech variantách vždy Hi-Mod rám se čtyřčepovou zadní stavbou a trailově střiženým 140mm zdvihem, jemuž vpředu sekunduje stejná hodnota chodu vidlice.
Geometrie je čistě trailová, neinklinuje ani k enduru, ani k maratonu, prostě kola pro maximum zábavy na trailech. Samozřejmě s co možná „nejčistším“ osazením komponenty jedné řady, jak je tomu u této značky dobrým zvykem. Protipólem zábavným výkonným fullům jsou závodně střižené hardtaily Scanner, které spoléhají na karbonový rám, pevné osy, zeslabené sedlové vzpěry pro lepší absorpci rázů a sportovní geometrii. Nechybí vnitřní vedení kabeláže, špičkové osazení, štíhlá sedlovka pro maximální komfort, a jelikož závodní tratě stále přitvrzují, je vpředu rovnou 120mm zdvih vidlice. Trojice pánských modelů má ve dvou případech i svoji dámskou verzi, takže zkrátka nepřijdou ani závodnice.
V cenově dostupnějším provedení je řada Exclusive, kde jsou jednodušeji střižené karbonové rámy topmodelů Inexxis ve čtyřech pánských provedeních a jedné dámské verzi ve dvou barvách. Opět široké cenové rozpětí dle výběru osazení a vpředu už sázka na nižší 100mm zdvih vidlice. Standardy patek nábojů jsou ale samozřejmě moderní, tedy boostové. Podobný design, ovšem na hliníkovém rámu ze slitiny 7005, mají 29“ hardtaily Prodigy, rovněž s pevnými boostovými osami, odpružením Rock Shox a sadami Shimano.
Kolekce dále pokračuje modely Trinity se shodně střiženým rámem, s nápadně ostrou profilací kolem hlavové trubky, ovšem tady a u modelu Sabathon jsou už boostové rozteče patek naposledy. Firetrack totiž spoléhá na jiný tvar zadní stavby, a přestože má pevné osy, jde o klasickou rozteč. Sauron, Victory nebo Graffiti či Sceleton už jsou devětadvacítky v ceně pod třicet nebo pod dvacet tisíc korun, a přestože rám nese podobně střižený přední trojúhelník, jako u dražších hliníkových modelů, zadní stavba i vidlice má patky na rychloupínák, nechybí přesmykače a deseti, devíti nebo osmirychlostní kazety.
Dámám je vyhrazena rovnou celá kolekce MTB Lady Exclusive, kde už ale kromě převahy devětadvacítek narazíme také na průměr 27,5 palce. Trojice nejvýše postavených 29“ modelů Yoga má hliníkový rám s ostře řezanými rysy hlavové partie, výrazný sloping a vzadu patky na rychloupínák, vše doplněné pohonem 1x12 nebo 1x11.
Ibiza už nabídne dvojpřevodník, ovšem stále velký průměr kol, zatímco Frontbee 27,5 má střední průměr kol a rám s nápadným prohnutím horní trubky pro lepší nastupování, podobně je na tom s rámem i sedmadvacítková Tanya. Další trojice modelů je pak opět devětadvacítková, takže i v dámské kategorii je zde jasně patrný příklon ke komfortnějším velkým kolům. Podobně jako v pánské kolekci ovšem dominují spíše černý nebo šedý odstín, následuje decentní bílá a nápadnější kombinace s růžovou jsou v menšině. S nějakým extravagantním designem to 4EVER rozhodně nepřehání, sází spíše na luxusně vyhlížející jednoduché decentní provedení. A to vlastně platí i pro výše zmíněné pánské modely, kde černá nebo černo-zlatá či matně šedá dominují a nadčasovost designu je vždy výhodou.
Naopak juniorská kolekce sází na výraznější barvy a zastupuje ji trojice devětadvacítek Dark s jednopřevodníkem a širokým převodovým rozsahem.
Rám nese shodné rysy s kolekcí Exclusive, náboje mají rychloupínák a vpředu je 100mm zdvih. Pro menší sportovkyně jsou určeny dívčí varianty Nelly na sedmadvacítkách a rovněž s jednopřevodníkem. Nějaká blamáž s pastorky malého rozsahu zde rozhodně není na místě, kazety mají 46 nebo plnohodnotných 51 zubů největšího pastorku, tedy opět sázka na kvalitní komponentové osazení bez nějakých kompromisů.
Cross a gravel nechybí
Přestože dnes crossová kola ve velké míře nahradily e-biky nebo gravely, stále je nabídka dostatečně pestrá. Sice už v kolekci nenajdeme špičkové crossy na karbonovém rámu, nicméně osmička zástupců pánského i dámského provedení nechybí. Základem je samozřejmě hliníkový rám a kromě nejlevnějšího dámského modelu už nenajdeme ráfkové, nýbrž jen kotoučové brzdy, navíc vždy v hydraulickém provedení.
Když jsme zmínili gravel kategorii, pak zde 4EVER nabízí sportovně střižený model Gromvel ve třech variantách. Základem je hliníkový rám doplněný masivní karbonovou vidlicí. Standardy pevných os jsou moderních 100x12 a 142x12 milimetrů, štíhle střižené profily trubek zadní stavby by měly přinést dostatek komfortu, a naopak masivnější hlavová partie přesné ovládání. Není to cestovatelský speciál přeplněný závity pro montáž všeho, nýbrž sportovní kousek schopný zvládat silnici i štěrkové cesty v ostřejším tempu. Dvojice dražších modelů nabídne dvojpřevodník se sadou Shimano GRX nebo 105 a nejdostupnější varianta pak spoléhá na jednopřevodník a sadu GRX.
Není toho zrovna málo, co říkáte?
(už)
Elektronika na kole bude stále častěji zaměstnávat naši mysl. S tím se smiřme. Jinak to není a jinak to nebude. Mezi nejzákladnější…
Když se značka Brooks ukázala s kompletní bikepackingovou a cykloturistickou kolekcí spojující tradici značky, moderní design, Když se…