Elektronika na kole bude stále častěji zaměstnávat naši mysl. S tím se smiřme. Jinak to není a jinak to nebude.
Mezi nejzákladnější elektronické přístroje pro cyklistiku patří samozřejmě cyklocomputery. Ty tu „elektronizaci“ cyklistiky vlastně vše začaly. Vždyť první digitální cyklocomputer se objevil na kolech cyklistů před více než třiceti lety. Od té doby se posunul tento segment opravdu o několik světelných let dopředu. Běžné a nejlevnější přístroje, které ukazují pouze ujetou momentální vzdálenost, rychlost a celkovou ujetou vzdálenost jsou sice v prodeji pořád, protože tyto údaje na displeji stačí většině cyklistů. Ale co s těmi, kteří žádají, aby jim elektronika zmapovala dokonale jejich jízdu, aby o ní věděli naprosto vše? Pro ty se vyvíjí složité cyklocomputery, u kterých je normální, že obsahují mapu, která cyklistu navádí správným směrem do cíle. A ti, kteří chtějí dosahovat co nejlepších výsledků na závodech nebo před sebou samým, zase potřebují tréninkové ukazatele. Takových přístrojů je na trhu celá řada.
Jedním z nich je model iGS620 od firmy iGP, který jsme si vypůjčili k otestování. Jedná se samozřejmě o GPS přístroj, s barevným LED displejem o velikosti 35 x 47 milimetrů. Úmyslně udáváme rozměr displeje v milimetrech, protože uhlopříčka mnoha lidem nic neříká.
Ovládání cyklocomputeru je velmi jednoduché, intuitivní. Říká se tomu uživatelsky přívětivé. Vše se ovládá třemi tlačítky. Právě jste vytušili, že displej není dotykový. Kdo je tím zklamán, nezoufejte, tlačítka bývají při jízdě pohodlnější. Cyklocomputer samozřejmě po prvním spuštění vyžaduje řadu základních údajů o jezdci. Tím je jeho váha, věk, a především tepové prahy, aby vaši jízdu mohl podle tepů analyzovat. Samozřejmě k tomu potřebujete hrudní tepový pás. Jako i u jiných přístrojů. Pás si můžete k přístroji dokoupit.
Nemá příliš smysl tímto článkem a testem popisovat ovládání přístroje. Od toho je podrobný návod, který při nákupu přístroje obdržíte. Zaměřme se raději na funkce, které jsou velmi zajímavé, a především na zobrazení statistiky jízdy.
Cyklocomputer samozřejmě ihned po spuštění začne ukládat naměřené hodnoty, a to například ujetou vzdálenost, dobu jízdy a z toho vyplývající průměrnou rychlost. Zaznamená také nastoupené metry a samozřejmě naklesané. Ukáže vám spotřebované kalorie a teplotu v době jízdy. Můžete si také přepnout do módu grafy a tady vidíte graficky průběh jízdy. I když omezeně, s ohledem na velikost displeje. Ale kouzlo iGP pro vyhodnocování jízdy je jinde. V aplikaci, kterou si zdarma můžete stáhnout a do které se ihned všechny údaje přenáší. A to už je jiná káva. Protože smartphone nabízí přece jen jiné zobrazovací možnosti než displej cyklocomputeru. Mimo uvedené údaje se vám zobrazí mapa, kudy jste jeli. Můžete si dokonce přepínat mezi deseti (!) různými zobrazeními map. To je doslova nevídané. Potom ale můžete přepnout ze základních údajů jízdy na grafy a budete překvapeni krásným grafickým zobrazením vaší jízdy. Vidíte graf průběžné rychlosti, rychlostní zóny a nadmořskou výšku. Kruhový graf vám znázorní analýzu stoupání. Při použití tepového pásu, který jsme neměli k dispozici, se vám ještě ukážou tepové zóny. A pokud nalistujete třetí stránku pro vyhodnocení jízdy, tak vidíte další číselné údaje jako nejnižší a nejvyšší nadmořskou výšku, průměrnou teplotu, průměrný sklon, maximální sklon apod. Zkrátka ti, kteří milují čísla, nebo ti, kteří ta čísla potřebují k tréninku, si přijdou na své a před spaním rozhodně budou mít co na práci. Partnerka ale bude zděšena, protože vy se budete pod peřinou zálibně dívat na celkovou statistiku vašich tréninků za den, týden, měsíc, rok, protože to iGP také umí. A jak dobře víme, celkově najeté kilometry je to, co potřebuje cyklista především k životu. Protože asi znáte tu otázku jiného, podobně postiženého: „Kolik máš už letos najeto?“ Na statistiky je tato mašinka opravdu silná.
Můžete také do systému iGP zasílat data o vašich jízdách, samozřejmě pod anonymním nickem, budou je vidět všichni, kteří iGP také vlastní. Nebo je uvidí ihned po tréninku váš trenér, případně „naživo“. Sami také můžete sledovat jízdy ostatních. Ale to je jen na vlastní nebezpečí. Protože když jsme si otevřeli jízdu jakéhosi „debyyooo“ z 25. ledna letošního roku, tak jsme viděli, že sedm hodin jízdy kdesi v Mexiku absolvoval v průměrné teplotě 27 stupňů a nejvyšší teplota na trase dosáhla 41 stupňů. Při pohledu na náš teploměr v Česku a na to, jak je venku hnusně, jsme se okamžitě vrátili do reality.
Vy, kteří čekáte na možnosti navigace také nezklameme. Ze stránek iGP si můžete velmi jednoduše nahrát potřebné mapy, abyste si zbytečně nezahltili paměť přístroje a navigace je vaše. Zvolíte bod a jedete. Velká šipka vás včas předem upozorní, kdy a kam máte zahnout. Prostě navigace, jak má být.
Zbývá snad jen dodat, že na displeji uvidíte případné zprávy od kamarádů, které vám posílají na váš smartphone.
Cyklocomputer si můžete přichytit pomocí přiložených pryžových usazovacích podložek a o-kroužků na představec nebo na řídítka. Modernější a příjemnější je přikoupit si za tři stovky držák, který vám přístroj předsadí před řídítka a vy na něj lépe uvidíte.
Že nabíjení je přes obligátní USB je asi nošením dříví do lesa. A zbývá cena cyklocomputeru, která je 5 500 korun. A věřte tomu, že za tu cenu si kupujete věc, která toho umí opravdu mnoho, která vám vše ukáže velmi kvalitně, která vás bude bavit a která těm, kteří chtějí vyhrát nějaký závod, určitě pomůže. Verdikt pro iGS620 je po vyzkoušení jasný, všech pět palců nahoru.
(kany)
Když se značka Brooks ukázala s kompletní bikepackingovou a cykloturistickou kolekcí spojující tradici značky, moderní design, Když se…
Asi každý sportovec dobře ví, že Garmin nabízí mnoho typů chytrých hodinek, které vám sdělí i to, co jste o sobě vůbec netušili. Taková už…