Model IQ siza nedlouhou dobu své existence vydobyl velice dobré renomé, na tomtéž rámu se 120mm zdvihem se dá naprosto bez problémů postavit jak lehký maratonský full, tak i celkově odolnější trail bike. Kombinace relativně jednoduché koncepce, vysoké tuhosti a perfektní funkce odpružení zde slaví úspěch, zvlášť v symbióze s hodně příznivou cenou a možností doladění designu dle požadavků zákazníka.Domácí značka Race Bike s tímto povedeným modelem ovšem neusnula na vavřínech a postupem času připravila jak variantu s vyšším zdvihem, nazvanou IQ6, tak i devětadvacítkovou verzi. Právě tu jsme prověřili v náročném jarním terénu, a to v prostřední modifikaci s dodatkem Team.
Fakt, že klasická 26“ verze modelu IQ je jedním z redakčních kol, byl příčinou, že jsme měli možnost neustálého porovnávání obou variant. Devětadvacítkové IQ proto od začátku nemělo v našich službách právě lehkou situaci, jeho klasická 26“ verze je podle našeho názoru jedním z vůbec nejzdařilejších kol své kategorie a IQ 29 nás muselo nejen přesvědčit o svých kvalitách, ale navíc stále bojovat se svým sokem ze stejné stáje. Která varianta IQ je tedy lepší? Tuto otázku jsme si kladli během testovacích jízd neustále.
Výrobce evidentně ctí známé rčení, žeméně je někdy více, což dokládá velice čistá konstrukce a použití kruhových průřezů trubek, které jsou charakteristickým znakem všech modelů značky. Z typu IQ, a to z klasické i 29“ verze, přímo čiší fakt, že ideální tvar je ten přesně spočítaný, bez jakýchkoli příkras a dalších zbytečností.A přesně to je jedna z věcí, která se nám na tomto rámu líbí nejvíce, jakékoli průhyby trubek či jiné designové vylomeniny zde prostě nejsou. Konstrukční čistota se navíc dokonale prolíná s tou grafickou, jediný odstín, k tomu konturové hlavní logo a decentní název modelu na horní trubce. V současné změti barev a tvarů většiny karbonových rámů působí tento Race Bike jako z jiného světa, a to je rozhodně dobře. Je totiž určen právě pro ty, kteří nechtějí splynout s davem.
Narozdíl od standardní 26“ verze nabízí IQ 29 o něco menší zdvih, vpředu disponuje sto milimetry a vzadu pak hodnotou 115 mm. V testované velikosti XL (510 mm) nám digitální váha ukázala 13,3 kilogramu, což je vzhledem k devětadvacítkové koncepci, zadnímu zdvihu 115 mm, nepříliš luxusnímu osazení i výšce rámu velice dobrá hodnota, zvlášť vezmeme-li v potaz celkovou cenu třicet osm a půl tisíce korun.
IQ 29 je svým jízdním projevem logicky v mnoha směrech podobné svému 26“ předobrazu, může se tedy pochlubit velice kultivovaným chodem odpružení. Jednočep s přepákováním k tlumiči je v této zdvihové třídě naprosto ideálním řešením.Maximální konstrukční zjednodušení s patentovaným uchycením tlumiče navíc nabídne také již zmíněnou vysokou boční tuhost. Jakékoli sklony ke kroucení bychom při silovém záběru i u testované druhé největší velikosti hledali marně.
Z přímého srovnání s 26“ verzí ovšem nevychází IQ 29 ani jako vítěz, ani jako vyloženě poražený. Obě verze jsou koly pro trochu jinou skupinu jezdců. Klasický 26“ model nabízí logicky lepší ovladatelnost a je bikem pro techničtější ježdění, čemuž samozřejmě nahrávají také o něco vyšší zdvihy a především perfektní točivost. IQ 29 není tak suverénní na klikatících se pěšinách, kde o sobě dá vědět především delší rozvor. Na druhou stranu, z hlediska běžného jízdního komfortu, tedy vztaženo ke standardním XC tratím, kde není zapotřebí vyšší zdvih než 100 mm, je IQ 29 díky větším kolům komfortnějším společníkem. Stejně tak vyniká ve výjezdech, kde je větší styčná plocha zadního pláště výhodou, za to vše si ale bike nechá zaplatit horší akcelerací. Zatímco z hlediska pohodlí a stability je na tom tedy IQ 29 o něco málo lépe než standardní 26“ verze, každá mince má dvě strany, tou druhou je vláčnější projev při zrychlování. Nicméně nabízená jízdní stabilita bude pro mnohé potenciální majitele kola dostatečným argumentem, proč oželet něco z hbitosti a obratnosti standardního 26“ modelu Race Bike IQ.Jeho devětadvacítková verze je tak trochu tank, který všechno vyjede, všechno přejede, pouze ne tak svižně jako jeho celkově hbitější sourozenec.
Po stránce odpružení nemáme připomínky. Přední Suntour Epicon s dálkovým lockoutem fungoval perfektně a totéž platilo o tlumiči Fox RP32 se třemi režimy systému Pro Pedal. Co se týče jeho aktivity, tak právě tento systém je u jednočepu, neřku-li, nezastupitelný, tak alespoň hodně důležitý. Zamezit nežádoucímu pohupování je pro svižnou jízdu potřeba, ovšem s ním si perfektně poradí i levnější varianta RP2. Námi testovaný bike byl však foxemvybaven nadstandardně, sériovému osazení verze Team odpovídá tlumič X-Fusion O2 RCX. Ten má ovšem přednastavené čtyři úrovně komprese a je k IQ stejně vhodným společníkem jako dražší jednotky Fox řady RP.
K osazení kombinujícímu sadu Shimano SLX s komponenty Race Face nemáme co dodat, vše fungovalo bezchybně. Konečná podoba kola však může být kompletně v rukou jeho majitele, protože vedle trojice sériových verzí je v nabídce i samostatný rám s tlumičem, a to s cenou necelých dvacet tisíc korun.
Pokud bychom měli říct finální verdikt, která z variant Race Bike IQ je lepší, tak nás více oslovila 26“ klasika. Pokud ale někdo holduje rozměru 29“ a chce maratonsky zameřeného fulla, s IQ29 rozhodně nesáhne vedle.
Plusy: funkce odpružení, tuhost rámu, jízdní stabilita, výjezdy
Minusy: ve srovnání s 26“ verzí horší točivost a akcelerace
(sériové osazení modelu IQ 29 Team)
Rám: IQ 29, 115 mm
Vidlice: Suntour Epicon RLD 29, 100mm
Tlumič: X-Fusion O2 RCX - 200x57
Kliky: Race Face Evolve, 42/32/24
Brzdy: Shimano SLX, 160 mm
Řazení: Shimano SLX (10)
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG81, 11-34(10)
Kola: Remerx 7320 - 29 - Novatec PL, 15mm
Pláště: Rubena Kratos Top Design 2,25”
Řídítka: Race Face Ride Flat
Představec: Race Face Ride
Sedlovka: Race Face Ride
Sedlo: WTB Rocket V Comp
Hmotnost: 13,3kg (vel. XL)
Cena: 38 597 Kč
Kola určená hlavně pro mladší jezdce vyznávající spíše jízdu z kopce, skoky a agresivnější design, to je ve stručnosti značka DirtParade,…
Devětadvacítky, skalními zastánci vynášené do nebes, některými jinými ovšem zpochybňované pro vláčnější reakce a výrazně horší akceleraci.…