Kola určená hlavně pro mladší jezdce vyznávající spíše jízdu z kopce, skoky a agresivnější design, to je ve stručnosti značka DirtParade, jejíž XC full Disident je designem rovněž v mladém duchu.
Bílý základ s šachovnicovými poli je poměrně netradiční, ale k divočejšímu projevu kola se hodí dokonale. I přes zdvihy sto milimetrů má jezdec okamžitě po nasednutí dojem mnohem vyšších hodnot. Blíže situovaná řídítka, komfortní posed a úhel vidlice ideálně na hbitější manévrování. To vše je cítit už po několika metrech jízdy. Vzduchové jednotky jsme chvilku ladili, než se podařilo najít tlak dávající jim vzájemnou shodu, ale nakonec bylo třeba nahustit tlumič výrazně více než vidlici, protože čtyřčepová zadní stavba poskytla zadní partii přece jen vyšší citlivost, než nabídla přední vidlice. Ta ovšem vzhledem k ceně ukázala velice jemný a kultivovaný chod, navíc s možností postupného přidávání tlumení komprese páčkou lockoutu z řídítek, RST First si tedy jedničku v názvu rozhodně zaslouží. Tlumič Rock Shox Bar je sice levnějším kouskem v nabídce, ale ani on nijak negativně neovlivnil chod zadní stavby, naopak plynulá regulace odskoku i jeho projev byly na úrovni dražších kousků.
S vyladěným odpružením jsme za jízdy pocítili jedno, zdvih vypadá vyšší, než je, ale kolo není zase tak velká houpačka, co se týče jízdy v sedle do kopce. Samozřejmě, lehké pohupování do rytmu šlapání bylo cítit, ale nešlo o žádný extrém, což platí i pro jízdu ze sedla. Po rovině nás velmi mile překvapila lehkost, s jakou bike i přes svoji průměrnou hmotnost a tuhost rámu uháněl kupředu. Velmi lehký jízdní projev tedy určitě potěší vyznavače švihového tempa. Sice aktivnější odpružení nenabídne takový výkon jako systémy s regulací komprese u tlumiče, ale v této cenové kategorii kolo jede opravdu výborně.
V terénu se ukázala citlivost odpružení jasnou výhodou, vyzobání veškerých nerovností bylo zcela samozřejmé. Díky kratší horní trubce kolo dost lákalo k vytažení do vzduchu či provádění rychlých manévrů, ke kterým má veškeré předpoklady. Okamžitá změna směru je doslova ukázková, stejně jako výjezd z ostřejší zatáčky s vyšší rychlostí. Jen ruka jezdce musí být trošku znalá, protože živější projev dokáže začátečníka trochu zaskočit.Obzvláště v rychlých sjezdech byla znát lehká vrtkavost kola, kdy stačila minimální pobídka do řídítek a už bychom odbočovali. Jakmile ale jezdec tento bike zkrotí, dokáže díky geometrii dostat maximum z jeho hravého temperamentního chování. Na odrazech ke skoku či odskocích z hran bylo kolo vyvážené a stačilo jen lehce přitáhnout řídítka, abychom dopadli vždy na zadní. S ohledem na kratší geometrii ovšem bylo třeba v prudších pasážích výrazněji přesunout těžiště za sedlo, protože kratší rám se snadněji stavěl na předek a například ostřejší brzdění v sedle přední brzdou znamenalo citelnou tendenci přenést hmotnost jezdce nad řídítka. Vše je tedy o navyknutí si na hravý projev, pak je jízda zábavou.
Co se výjezdů týká, tam jsme neměli problém, snad jen úplné zamčení vidlice trochu neladí s otevřeným tlumičem, kdy zadek stále pruží a předek je tuhý. V sedle byla v prudších výjezdech znát lehčí tendence kola stavět se na zadní, ale nešlo o žádný extrém, stačilo jen lehce se přesunout nad řídítka.
Vzhledem k ceně těsně nad osmnáct tisíc bylo osazení kola poměrně nadstandardní, díky celoodpruženému provedení. Komplet pohonu fungoval bez problémů, kliky na čtyřhran jsou sice už trochu archaické provedení v kategorii „full“, ale jinak nemáme výtek. Projev plášťů nebo výkon brzd byly naprosto profesionální a cyklistu perfektně podrží. Rám byl svojí tuhostí výraznější u předního trojúhelníku, zadní stavba dala pocítit slabší kroucení na pozici vahadla přepákování k tlumiči. V oblasti středového pouzdra a hlavního čepu pak nabídla konstrukce vyšší střední tuhost, takže vše zcela v pořádku.
Pro sportovní ježdění v terénu je tento bike rozumnou volbou pro vyznavače hravějšího stylu jízdy, kterým nabídne dokonalou odezvu na každý povel, ovšem musí jej nejprve dokonale dostat do ruky, chováním to rozhodně není žádný lenoch.
Plusy: lehkost jízdy, cena/osazení, chod odpružení
Minusy: čtyřhran klik
Rám: Alloy 6061, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Bar
Vidlice: RST First, 100 mm
Kliky: ShimanoAlivio, 22-32-44
Brzdy: Shimano M445
Řazení: ShimanoDeore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: ShimanoDeore
Náboje: Shimano RM66
Ráfky: RemerxMasterdisc
Pláště: SchwalbeRacing Ralph 2,1“
Kazeta: Shimano HG-50, 11-32/9
Sedlo: Selle San Marco Ponza
Sedlovka: TruvativStylo
Řídítka: TruvativStylo
Představec: TruvativStylo
Hmotnost: 13,9 kg
Cena: 18 230 Kč
Devětadvacítky, skalními zastánci vynášené do nebes, některými jinými ovšem zpochybňované pro vláčnější reakce a výrazně horší akceleraci.…
Slovenská značka nemá sice extrémně nabitou kolekci kol, ovšem elektrokol má v nabídce požehnané množství. A jejich cenově dostupný dámský…