logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Giant XTC Composite 29er 0 - test kola

Giant XTC Composite 29er 0 - test kola

Devětadvacítky, skalními zastánci vynášené do nebes, některými jinými ovšem zpochybňované pro vláčnější reakce a výrazně horší akceleraci. Pokud si chce někdo primárně užívat výhody velkých kol, je dobré si určitě připlatit, což potvrzuje i test karbonové devětadvacítky Giant XTC Composite 29er 0. Při ceně sedmdesát tisíc korun jsou totiž negativa použité koncepce výrazně potlačena a vzhledem k celkové hmotnosti jen málo přes jedenáct kilogramů lze očekávat i podstatně živější projev, než na jaký jsme u standardu 29“ všeobecně zvyklí. Devětadvacítka je vždy nejen o rámu, ale především o kolech, a právě v obojím jmenovaném je na tom testovaný bike skutečně dobře. Giant XTC Composite 29er 0 by tak mohl o výhodách velkých kol přesvědčit i ty, kteří se na tuto koncepci stále dívají skepticky.

Giant XTC Composite 29er 0

Již první dojmybyly hodně pozitivní, ochota akcelerovat je hodně blízko klasické šestadvacítce, dejme tomu padesátitisícové cenové hladiny. V tomto ohledu patřil testovaný bike rozhodně k tomu lepšímu, co standard 29“ nabízí. Ještě lepší pocit jsme ovšem měli z celkové ovladatelnosti, která byla na devětadvacítku hodně nadprůměrná.O tom asi nejlépe svědčí fakt, že ani jezdec po léta zvyklý na 26“ klasiku si nemusel testovaného Gianta dlouho osahávat a padnul mu prakticky ihned do ruky.

Giant XTC Composite 29er 0Posed bychom označili spojením „tak akorát“, není totiž příliš natažený a přitom je dostatečně sportovní. XTC Composite 29er0 je jedna z mála devětadvacítek, u níž jsme neměli potřebu otáčet představec do negativního sklonu. I s tímto továrním nastavením byla jak celková odezva, tak i samotný posed dostatečně sportovní, navíc bez tendencí k nežádoucímu zvedání předku v prudkých výjezdech. Právě v tomto ohledu se totiž jedná o klasického zástupce své kategorie, s nímž se dá vyjet prakticky každý kopec, a to třeba i ze sedla a na těžší převod, jakoby ani nebyla zapotřebí preciznější jízdní technika. Trakce velkého zadního kola vykoná své a vzorek pláště jen tak nepodhrábne. Ve sjezdech je pak cítit vrozená stabilita, která může být především pro méně zkušeného jezdce doslova spásná, neboť příkladné vedení směru výrazně usnadňuje veškerou pilotáž. Na druhou stranu, pro kličkování mezi kameny a stromy si dovedeme představit lepšího společníka, velká kola a delší rozvor prostě nelze zamaskovat. Vracečky po klikatících se pěšinách nepatří mezi oblíbené pasáže tohoto kola, které zde vyžaduje trochu výraznější pobídnutí. Nestačí pouze stočit řídítka, ale do hodně ostré zatáčky je nutné bike jakoby „zlomit“, společně s přesunutím těžiště ke straně. Takže zatímco v běžném terénu je ovladatelnost srovnatelná se sportovní šestadvacítkou, techničtější úseky již odhalí vrozenou nedotáčivost, typickou pro všechny devětadvacítky. Důležitý je zde ale hlavně onen okamžik prvního pocitu z použité geometrie, který byl perfektní.

Giant XTC Composite 29er 0A pak jsou zde vlastnosti, v nichž XTC Composite 29er0 jednoznačně vyniká. Jednou z nich je již zmíněná skvělá trakce zadního kola a imunita vůči zvedání předního v prudkých výjezdech, kde ani není nutné moc naléhávat na řídítka. Dokonce i se vzpřímenou pozicí a naprosto netechnickým posedem lze vyjet až překvapivě příkrá stoupání. Charakteristická je také poměrně štědrá nabídka jízdního komfortu, který zajišťují jak samotná velká kola, tak i perfektní rám.Jeho zalomená, více skloněná sedlová trubka poskytne sedlovce možnost lépe pracovat v předozadním směru. Instalace kvalitní karbonové sedlovky by pak tuto vlastnost ještě podpořila.

Shrneme-li vlastnosti a dojmy z testovaného kola, tak Giant XTC Composite 29er 0 doporučíme všem jezdcům, kteří chtějí skutečně svižnou devětadvacítku, s maximálně potlačenými negativy dané koncepce. Tento bike se zkrátka povedl, jede totiž téměř stejně jako šestadvacítka, ovšem současně nabídne podstatně vyšší míru jízdního komfortu, stability a trakce. Na devětadvacítku je nadprůměrná i celková hravost kola, i když slovo „hravost“ asi není úplně přesné, s kategorií 29“ je totiž dost v kontrastu. Tento bike se ale nijak nebrání nadhození předního kola ani odlepení obou kol od země.

Pár slov k rámu a osazení...

Dominantní je především neskutečný profil spodní trubky, její obdélníkový průřez má ve spodní části trubky obvod neuvěřitelných 23 cm! Mohutně působí i hlavová partie, a to hlavně při pohledu shora. Perfektní tuhost rámu zajišťuje také široký rozestup řetězových vzpěr s hodně vysokým profilem. Na tuhost zadní stavby a současně na zvýšení její schopnosti pohlcovat otřesy má vliv rovněž snížení napojení sedlových vzpěr. Precizní je provedení patek a celkem subtilního zadního post mount uchycení brzdy. Potěšila nás také celková světlost zadní stavby, i při docela široce působících pláštích 2,1“ je mezi nimi a rameny hodně místa, ať už na širší obutí nebo třeba pro nabalené bahno.

Kola se tváří bytelně, což je u 29“ důležité, výhodou je i použití pevné přední osy. Vidlice Fox se 100mm zdvihem pracovala naprosto perfektně, pouze nám u ní, vzhledem k celkovému závodnímu ladění kola, trochu chyběl dálkový lockout. Řazení Sram v poměrně luxusní kombinaci X.0/X.9 fungovalo přesně, nicméně na jemnost Shimana nemá. Velký převodník s 39 zuby se nám ale zdál nedostačující, přece jen jde o rychlou, závodně koncipovanou devětadvacítku. V nějakých 35 km/h jsme již museli šlapat skutečně hodně rychle. Spokojeni jsme byli s brzdami Avid Elixir 7, nicméně je otázkou, jestli by přední nesnesla 180mm kotouč. Velice příjemné bylo sedlo či gripy, vybavené jemnými pružnými lamelami. Oko puntičkáře pak potěší modrý elox na celé řadě dílů, ať už jsou to duralové unašeče kotoučů Avid, hlavové složení s 1,5“ spodním ložiskem, niply nebo třeba část zámku sedlovky. Na detaily si Giant evidentně potrpí.

Plusy: tuhost rámu, vzhledem k 29“ koncepci nadprůměrná ovladatelnost a akcelerace

Minusy: 39z. velký převodník, absence dálkového lockoutu

Rám: Giant Composite Technology

Vidlice: Fox Float F29 RLC FIT, 100mm

Kliky: Sram X.9GXP 26/39

Brzdy: Avid Elixir 7 160/160 mm

Řazení: Sram X.9Trigger 10 sp.

Přehazovačka: Sram X.0

Přesmykač: Sram X.9

Kazeta: Sram PG1070 12-36 (10)

Náboje: Giant Tracker Sealed/Performance

Ráfky: Giant P-XC29-2

Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2.1”

Řídítka: Giant Contact TR, Flat 31.8

Představec:Giant Contact

Sedlovka: Giant Contact

Sedlo: Fi'zi:k Tundra 2 w/ K:ium

Hmotnost: 11,2 kg (vel. L, s pedály)

Cena: 69999 Kč

Samostatný rám: 29 999 Kč


DALŠÍ ČLÁNKY

Mayo e-XR Basic - test kola

Slovenská značka nemá sice extrémně nabitou kolekci kol, ovšem elektrokol má v nabídce požehnané množství. A jejich cenově dostupný dámský…

  • Datum: 08. 06. 2012
  • Kategorie: Testy kol

Lapierre X-Control 310 - test kola

Francouzský Lapierre patří ke značkám, jejichž modely jsou designově i konstrukčně nezaměnitelné, což platí také o řadě X-Control,…

  • Datum: 08. 06. 2012
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru