Když jde o přilby švédské značky POC, nadstandardní bezpečnost těchto produktů je tak nějak samozřejmostí. POC je totiž firmou, která spolupracuje nejen s řadou lékařů, aby zaručila optimum pro jezdce a jeho ochranu, ale své produkty vyvíjí i ve spolupráci se značkou Volvo. Ta má dlouholeté zkušenosti se získáváním poznatků o úskalích provozu na silnici a možnostech střetu vozidel s cyklisty. Navíc disponuje aerodynamickým tunelem, který je vývojářům POC rovněž k dispozici.
Nám se dostala do ruky letošní novinka v podobě sjezdové a enduro integrálky Coron v provedení Air, která využívá zcela nový systém ochrany vůči rotačním rázům způsobujícím při pádu nežádoucí účinky na mozek. Proti tomu značka využívala systém Mips, což bylo spojení přilby se stahovacím mechanismem kolem hlavy přes gumičky. Ty v případě špatně směřovaného rázu dovolily přilbě pohnout se lehce ve směru nárazu, aniž by při tom ostře škubla jezdcovou hlavou. A právě Mips technologii u tohoto modelu nahrazuje jednodušší technologie Spin, která tkví ve speciálních výstelkách, které mají kromě vrchní polstrované vrstvy spodní silikonovou vložku. V případě nárazu se díky možnosti plynule vychýlit výstelky pohnou spolu s přilbou a hlava nedostane takový úder. Samozřejmě je důležitá i pozice těchto výstelek, ale celkově je to mnohem jednodušší řešení.
Testovaná přilba ve velikosti M/L je v prostředním ze tří rozměrů a pro jezdce běžně vozícího XL už je to lehce na hraně. Skořepina je v tomto případě z uhlíkových vláken a jádro přilby netvoří jen tvrzený polystyren, tedy EPS, ale tvrzený polypropylen EPP, jenž disponuje schopností vrátit se po nárazu a deformaci částečně do původního tvaru. Na rozdíl od EPS tedy tato technologie zaručuje bezpečné další používání přilby i po silnějších nárazech.
Střih přilby je klasikou s hodně rozměrným průzorem, který neomezuje výhled ani v jednom směru, a i když je náustek poměrně vysoký, ani ten nám ve výhledu nepřekážel. Jelikož je model určený i pro stále populárnější enduro, důraz je kladen na ventilaci, což zaručuje patnáct otvorů krytých kovovou mřížkou a nasávací otvory vzduchu v gumovém lemování nad čelem i těsně pod ním. Ty pak vedou vzduch dovnitř do výstelek dosedajících na čelo, takže ventilace je ve všech směrech na vynikající úrovni, tedy v dané kategorii přileb. Pryžový lem je kromě průzoru i na spodním okraji přilby, jenž při stisku na spodní straně náustku působí pružnějším dojmem, ovšem díky profilaci a materiálu je náustek celkově neskutečně tuhý.
Vnitřní prostor má zmíněné výstelky, jež lze vyjmout a k přilbě je přibaleno i náhradní polstrování bočnic náustku v druhé velikosti. To lze nacvaknout díky čepům do plastového nosníku a lehce tak poupravit velikost. Přilba totiž sedí perfektně a má ideálně vytvarovaný prostor pro uši, kde nic netlačí a neomezuje. Na tvářích je pak polstrování více cítit, tak proto možnost zvolit jinou tloušťku. Přezka pod bradou je pak klasika, samozřejmě s hodně pohodlným a širokým polstrováním. Dominantní je štítek z houževnatého materiálu, jenž má dvojici kovových čepů na bocích, ovšem horní jisticí šroub dovoluje okamžité uvolnění a vyklopení dozadu v případě pádu nebo při nutnosti vozit pod ním sjezdové brýle. Bez vyklopení štítku nahoru se pod něj brýle nevejdou, ale takto je to bleskové řešení. Navíc za jízdy držel štítek nacvaknutý v jisticím šroubu spolehlivě a zmíněný prostorný průzor bez problémů pojal i větší a širší brýle.
Téhle přilbě lze jen máloco vytknout, protože tvůrci mysleli opravdu na všechno, a i když je maximálně bezpečná, hmotnost testovaného kousku je příjemných 1088 gramů. Cena xxx korun sice není žádná lidovka, ale u špičkové přilby pro sjezd to není takový extrém.
(už)
Když se před lety objevily na trhu první cyklistické přilby a brýle švédské značky POC, rozdělily zprvu nejnáročnější uživatele na dva…
Obliba trailového ježdění stále vzrůstá a výrobci se snaží nabídnout adekvátní vybavení i v dostupných cenových relacích. Skvělým příkladem…