Chcete vyrazit s bikepackingoovu podsedlovkou, ale máte teleskopickou sedlovku? Tak musíte nasadit pevné provedení, případně obětovat povrch pístnice, protože jej brašna jistě „přeleští“. Nebo zkusit trochu osekat náklad a využít menší 7-litrovou podsedlovku Acepac Drop Post Bag MKIII, která je s teleskopem kompatibilní.
V čem tkví kouzlo vzájemného souznění 325g brašny a pístnice sedlovky? V odlišném uchycení, protože tahle brašna se nemontuje na sedlovku, ale přímo na sedlové ližiny. Tam se běžně montuje horní nosný popruhy podsedlových brašen, zatímco jejich čelní strana sedí na sedlovce a je jištěná k ní. Tady je čelo volné, vybavené odolným materiálem Hypalon a spodní strana brašny je přes pásky s přezkami Nifco a horními poutky jištěná k sedlovým ližinám. To zásadní je správné umístění a pak dotažení všech pásků s uzavíratelnými zámkovými sponami Camlock, aby brašna neměla šanci nějak klesat dolů a dotírat na vnitřní píst sedlovky. K tomu napomáhá ještě zadní popruh, uchycený do poutka na horní straně brašny, ovšem nově se nechytá do poutka, ale přídavného popruhu provléknutého skrz ližiny před sedlovým zámkem. Trochu složitější upevnění, ale pokud už musíte mít teleskopickou sedlovku, případně máte málo místa na klasické sedlovce, třeba na dětských kolech nebo na větším rámu, kdy máte sedlo zasunuté hlouběji, je to řešení.
Brašna je z nylonu Robic s ochranným PU zátěrem zajišťujícím voděodolnost 1500 mm, samozřejmě v RipStop provedení a s výztuhou táhnoucí se přes střed spodní části, čelo u sedlovky až po vrchní část. Zadní rolovací uzávěr s výztuhou a jasným upozorněním jak zavírat je klasikou, zadní stahovací popruh vlastně taky, jen je nutné protáhnout jej při zajištění k popruhu zpředu skrz pětici příčných poutek pro dodatečné vybavení nebo blikačku. Součástí brašny za 1510 korun je samostatná vodotěsná vnitřní vložka z nylonu v RipStop provedení a se zátěrem odolným pro 5000 mm vodního sloupce. Opět nechybí rolovací uzávěr, tentokrát na suchý zip, takže veškerý obsah je v suchu a snadno vyjímatelný, aniž by bylo nutné brašnu ze sedla demontovat. Pro opětovné nasazení je pak nutné důkladně nasunout vak co nejvíc k sedlovce a vůbec vše natlačit tam, prostě podsedlovková klasika.
Brašna s rozměry 16x35 centimetrů totiž na ližinách sedla drží pevně, ale jakmile ji musíte zajistit zadním popruhem, má tendenci se prohnout dopředu, tedy zadním koncem trochu nahoru. Ničemu to nevadí, ale důležité je přitažení sedlových popruhů, hlavně těch zadních, aby brašna držela co nejvýš. To zajistí minimální kontakt s pístnicí sedlovky, jednak proti otěru, ale i když musíte se sedlem zajet dolů. Tady pozor, na gravelu s teleskopkou to asi nebude problém, ale celoodpružené kolo může dostat brašnu tak blízko zadnímu kolu, že při propružení začne plášť brousit o její spodek. To byl i případ redakčního muletu, ale šlo o maximální zasunutí sedlovky, pokud fungovala jen část zdvihu sedlovky nebo tlumiče, bylo to v pohodě. Tahle brašna je tedy řešením pro vícero kol a ne jen pro teleskopku. Rozhodně není všespásným zavazadlem pro celoodpružený bike, kde byste mohli v terénu se sedlem dole drtit při svém putování sjezdové úseky. Nabízí alternativu těm, kdo prostě nemůžou mít klasickou bikepackingovou podsedlovku. Přitom se za jízdy nějak výrazněji nehýbala do stran, v podstatě byl rozsah pohybu podobný klasice, i když svůj díl na tom nesou třeba menší rozměry. Na výšku rovněž nehází, tedy v rámci své kategorie a s ohledem na terén, ale je to prostě funkční zavazadlo i v tomto směru.
Když už tedy musíte mít podsedlovku za každou cenu, je tenhle kousek schopným řešením. Nám stačilo během tří hodin jízdy jednou přitáhnout hlavní popruhy, aby brašna držela zase na svém místě a netřela Hypalonem na čelní straně o pístnici, pak nebylo nutné nic řešit. Tradičně odolné provedení s pevnými polyesterovými nitěmi, Bartack stehy pro vyšší pevnost v namáhaných místech a možnost brašnu plně servisovat v náchodské centrále, jsou pak samozřejmostí.
(už)
Můžete mít malé světlo na kolo pro občasné využití, můžete mít silnější pro větší bezpečnost, můžete mít jen blikačku pro jízdu pod…
V segmentu enduro a trailových přileb je tenhle kousek od domácí značky Haven univerzálem pro všechno, ačkoliv na drsnější enduro má Haven…