Předělat kola na bezdušová je dnes díky mnoha systémům poměrně jednoduché, ovšem ne vždy je výsledek zcela uspokojivý, ne-li plně funkční. V případě tubeless plášťů se speciální patkou a silnější stěnou je většinou úspěch zaručen, ovšem verze tubeless ready, která vyžaduje aplikaci těsnicího roztoku už nemusí znamenat vždycky vítězství.
Předělávali jsme konkrétně výplety ZTR, které jsou díky spolupráci se značkou NoTubes přímo předurčené pro bezdušové pláště.
Zeslabované dráty kol v devětadvacítkovém provedení ukázaly spolu s lehkým ráfkem, který má omezení pro maximální tlak, nepříliš vysokou tuhost výpletu. Docentrování předního kola a kompletní dotažení drátů tedy předcházelo celkové operaci. Pak přišlo na řadu vyjmutí standardní ráfkové vložky a odmaštění vnitřního povrchu ráfku, abychom následně utěsnili otvory pro niply a vlastně celý ráfek samolepicí páskou American Classic Tubeless Tape. Ta je ovšem v šířce 25 mm pro dané ráfky trochu objemnější, ale nebyl problém ji zaříznout a nalepit tak odpovídající šířku, což díky tenkému provedení pásky vyžaduje přesnost. Balení pásky za 420 korun vystačilo na jeden pár devětadvacítkových kol při dvojitém nalepení a ještě kousek pásky zbyl. Propíchnutí otvoru pro ventilek pak bylo velice snadné a materiál pásky se v daném místě nijak netřepil. Nasazovali jsme pláště Schwalbe ve verzi tubeless ready, které si majitel kol objednal někde za výhodnou cenu, což bylo možná kamenem úrazu. Usazení plášťů na ráfek bylo s jedinou montpákou snadné a navíc patka šla přetáhnout přes bok ráfku rozumně ztuha, takže nehrozilo nechtěné upouštění tlaku všemi směry. Instalace ventilků, nazutí pláště a usazení kompresorem nasucho proběhly bez problémů, takže zbývalo jen plášť vypustit a skrz uvolněnou jednu patku instalovat dovnitř těsnicí roztok.
I přesto, že pláště syčely při zkoušce na sucho jako klubko zmijí, vsadili jsme na řidší latexový roztok Caffé Latex italské značky Effetto Mariposa. Ten je schopen se za jízdy hodně napěnit a vyplnit tak větší prostor pláště než standardní tmely, které uvnitř pouze přetékají. Balení s objemem 250 ml za 200 korun vystačí na pár horských kol, případně na dva páry trekingových kol. Řidší kapalina se rychle rozlévá po celém prostoru pláště, ale po nafouknutí a jeho usazení v patkách bylo během okamžiku znát, že všechny otvory v plášti se zacelily, případně bylo nutné do těch největších nechat latex natéct, aby jeho větší množství urychlilo opravu.
Daná kombinace tedy prokázala funkčnost, nicméně vždycky jsou ve hře všichni čtyři činitelé, tedy pláště, ráfky a potom páska a těsnicí roztok. Navýšení hmotnosti pláště přibližně o sto gramů roztoku je věc diskuze, ovšem tubeless plášť rovněž vyžaduje preventivní roztok proti následným defektům, nikoliv na vlastní opravu, ale je sám o sobě těžší. Obliba tubeless ready provedení je tedy o něco vyšší, byť jsou některé kombinace ne vždy zcela ideální.
(už)
Značka Kenda je mezi bikovým obutím vnímána se stále větším respektem, na čemž má zásluhu nejen spolupráce s legendárním Johnem Tomacem,…
Nemyslete si, že i u nás si nemůžete pořídit ty největší skvosty za několik stovek tisíc korun. Jednou takovou značkou, která nabízí…