Nový design celoodpružených biků indonéské značky Polygon se systémem odpružení FS2 vzbuzuje svým neotřelým designem i zavěšením zadní stavby hodně pozornosti, ovšem už předem můžeme říci, že jde o jedno z velice zdařilých konstrukčních řešení.
Duralový rám s označením AlX 6XXX vypadá na první pohled jako základ sjezdového kola, ale ve skutečnosti jde o enduro se zdvihy 160 milimetrů. Rám má až extrémně nízko umístěnou horní trubku, výztuha před sedlovou trubkou ale vše spolehlivě dohání. Kónická hlavová trubka přechází v masivní partii hlavy a v poslední třetině spodní trubky navazuje originálně pojatá duralová klec, která skrývá celý systém přepákování. Spodní ramínko virtuálního závěsu tvoří jeden celek se středovým pouzdrem a celé se otáčí na ložiscích umístěných právě kolem středového pouzdra. Sedlové vzpěry jednodílné zadní stavby jsou protažené až do třetiny rámu, kde se napojují na horní ramínko přepákování, které stlačuje tlumič s plovoucím uložením. Tlumič Fox uložený v duralové kleci je vystaven nečistotám od zadního kola, čemuž má zabránit karbonový blatníček. Uložení tlumiče bohužel trochu brání přístupnosti regulace chodu na dno zdvihu a ventilku, naopak páčka propedalu je celkem dobře přístupná, pouze za jízdy je dost nízko a hůře se obsluhuje.
Geometrie ihned po nasednutí překvapila nízko posazenými řídítky, která vzhledem ke krátkému představci signalizovala pocity známé spíše ze sjezdových kol, ale po vysunutí teleskopické sedlovky do plné jízdní pozice nám to už tak výrazné nepřišlo. Jen rozjezd na rovině ze sedla byl hodně nezvyklý a ruce nízko a blízko těla zprvu nedávaly takový pocit jistoty v ovládání. Toto v kombinaci s hodně položenou přední vidlicí, která byla spíše na pomezí endura a sjezdu než v trail stylu, dávalo tušit, že kolo bude mnohem silnější ve sjezdech než na rovině. Celkem příjemným zjištěním bylo, že kolo i přes svoji geometrii a zdvihy nabídlo docela lehký jízdní projev vlastní bikům se zdvihy i hmotností o něco nižšími. Jakmile jsme najeli do terénu, ukázala se vyspělost odpružení, které v plně otevřeném módu žehlilo naprosto dokonale všechny nerovnosti i se zablokovaným zadním kolem. Naopak při šlapání jsme neměli problémy s nechtěným zanořováním do zdvihu, protože tah řetězu zadní stavbu spíše zamykal. Konstrukce odpružení tedy zasluhuje jedničku ve všech směrech, jen dostupnost ovladačů byla slabší.Celkové sladění všech komponentů nabídlo stejně funkční projev jako odpružení. Napřímouchycená přehazovačka s laděním odporu čepu fungovala v kombinaci s vodítkem řetězu a přesmykačem na jedničku, totéž platí i pro brzdy. Teleskopická sedlovka je pak v tomto segmentu kol nutností a použitý model byl geniální volbou. Jedinou výtku máme k blatníčku před tlumičem, který kvůli svému tvaru házel všechno bláto hezky zezadu do treter.
Delší rozvor, položená vidlice a pocitově hluboké zdvihy byly tím pravým ve sjezdech. Tam bylo jasné, že pomalá jízda v mírných pasážích nemá smysl a úhel vidlice si pro dokonalé zatáčení žádá rychlost. Čím prudší pasáž a větší rychlost, tím lépe. Bike i přes středně vysoko umístěné těžiště dokázal perfektně vykrajovat zatáčky a v plném náklonu je proletět. Utrhnout jej nebo mít pocit, že prostě je to už příliš, to jsme nepocítili. Naopak na rovině byla geometrie ze sedla trochu hůře krotitelná, kdežto v sedle jsme problémy neměli.Bylo to dáno hlavně krátkým představcem a širokými řídítky. Sjezd, skoky a prudké pasáže jsou tedy tím nejvhodnějším parketem pro tento bike.
Na rovině jel bike v sedle lehce a ve stoupáních překvapil docela slušným projevem. Tam jsme jen museli přitáhnout páčku propedalu, protože pozice jezdce vzadu zatížila tlumič, ten se zanořil a bike se stavěl na zadní. S přitaženou kompresí a zdvihem vidlice sníženým o čtyřicet milimetrů nebyl problém hravě stoupat i do ostřejších výjezdů. To vše samozřejmě v sedle, ze sedla byl trochu problém s těžištěm jezdce kvůli představci.Tuhý rám rovněž nahrával stoupání a ocenili jsme i možnost jednoduchého naladění vidlice na korunce od citlivého až po hodně utlumený mód, kdy se téměř nehoupala. I přes solidní stoupací schopnosti ale bude prioritou tohoto biku sjezd a technické pasáže směrem dolů, tam jezdce určitě nenechá na holičkách. Míra univerzality kategorie enduro je zde přece jen posunutá blíže ke sjezdu a freeridu.
(už)
Plusy: funkčnost odpružení, tuhost, ovladatelnost ve sjezdu
Minusy: tvar blatníčku
Rám: AlX 6XXX, 160 mm
Tlumič: Fox DHX 5.0
Vidlice: Fox Talas 36, CTD, 160 -120 mm
Kliky: FSA Gravity
Brzdy: ShimanoDeore XT
Řazení: ShimanoDeore XT, 2x10
Přehazovačka: ShimanoDeore XT
Přesmykač: ShimanoDeore XT
Kola: MavicCrossMax SX
Pláště: Nobby Nic, 2.25“
Kazeta: ShimanoDeore XT, 11-36
Sedlo: Fi’zi:kGobi
Sedlovka: CrankBrothersKronolog
Řídítka: Kore
Představec: Kore
Hmotnost: 15,6 kg
Závodnice toužící po tom nejlepším v devětadvacítce se u Specialized dočkaly pro příští rok verze S-Works u dámského biku Fate. Ten je…
Devětadvacítkový model XR je jednou z nejdůležitějších novinek kolekce Lapierre 2013, přičemž koncepcí svého lehkého celokarbonového rámu…