Závodnice toužící po tom nejlepším v devětadvacítce se u Specialized dočkaly pro příští rok verze S-Works u dámského biku Fate. Ten je vzhledem k nejmenší 15“ velikosti rámu ráznou odpovědí i pro zaryté odpůrce velkých kol, kteří argumentují jejich nepoužitelností pro cyklisty menších postav.
Co chtít od špičkového stroje za téměř sto osmdesát tisíc, než jen to nejlepší. Základ tedy tvoří karbon FACT 11, který je postavený nejvýše v hierarchii značky. Kónická hlavová trubka přechází plynule a v jakémsi zahnutí do horní a spodní trubky, přičemž spodní trubka končí opravdu masivní partií kolem středového pouzdra, z něhož vychází výrazně prohnutá sedlová trubka. Horní trubka se před sedlovou rozděluje vedví a horní část přechází naprosto plynule kolem sedlové trubky do řetězových vzpěr. Celé napojení působí až subtilním dojmem, totéž lze říci o sedlových a řetězových vzpěrách.
Tato konstrukce má ovšem za cíl jediné, a to maximální schopnost absorpce rázů, a musíme potvrdit, že komfortní tlumení je druhým já zadní stavby i kola celkově. V duchu standardu značky se nese vedení hadičky a bowdenu přehazovačky v jednom kuse pod spodní trubkou, pouze lanko přesmykače je taženo skrz horní trubku, do níž vchází z přední strany hlavové trubky. Chválíme klasický přesmykač s objímkou, který lze přesně seřídit. Co se týká funkčnosti osazení sadou XTR, klikami Specialized a koly Roval, tato kombinace v podstatě nesnese výtek.
Naše testerka si od první chvíle pochvalovala lehce delší posed se závodní geometrií, takže měla ruce mírně níž, ale zároveň na kole nějak extrémně neležela. Sedlo Jett bylo velice přívětivé k dámskému pozadí a už od první chvíle byl díky konstrukci rámu a průměru sedlovky 27,2 mm znát doslova hlad po rázech od terénu, které rám a sedlovka utopily ve svých útrobách. Celková tuhost rámu ve velikosti devatenáct palců byla pro cyklistku s hmotností do šedesáti kilogramů perfektní, ovšem s nadstandardní mírou komfortu, takže těžší bikerky budou cítit mírnou flexi v horní partii předního rámového trojúhelníku.Superlativy nešetřila testerka akceleraci, která je díky hmotnosti pod deset kilogramů a lehkým kolům Roval s karbonovými ráfky naprosto omračující. Bike se s každým záběrem doslova dere kupředu a díky delší závodní geometrii nemá snahu nikam uhýbat, aniž by mu k tomu jezdkyně dala povel.Ke spurtu si lze navíc uzpůsobit kompresi vidlice SID s mechanismem Brain, takže šestice módů nabídne v maximu zcela zamčenou vidlici, která nedovolí propružení silou shora, ale jakmile přišel větší náraz odspodu, pustil Brain vidlici do zdvihu. Pro závodní použití tedy ideální rozsah, a to od citlivého projevu vyzobávajícího ty nejmenší rázy až po tuhé provedení pro spurt na cílové pásce. Zdvih 80 mm byl v kombinaci s velkými koly dostatečný i pro náročnější terén.
Geometrie kola nabídla kromě maximálního výkonu a lehké jízdy přesné ovládání, které nevyžaduje ruku zkušené závodnice, ale dobře drží směr, aby díky postavené vidlici dovolila hbité otočení i v hodně uzavřených zatáčkách. Nízko posazené těžiště poskytne minimální odpor při průjezdu zatáčkou ve vysoké rychlosti, takže lze s kolem proletět v maximálním náklonu zcela bez obav a ze zatáčky vystřelit dopředu. V hravých pasážích a na klikatých stezkách se i v nižší rychlosti ukázala dobrá točivost, na druhou stranu, jakmile bylo třeba stoupat přímo vzhůru bez jakéhokoliv vybočení, bike neodporoval. Ve výjezdech neinklinoval bike ke zvedání předního kola od terénu, jakmile se bikerka zvedla ze sedla, přední kolo se doslova přilepilo k povrchu a bylo cítit, jak rám a geometrie tlačí předek dolů, aby bylo možné vyjet každé stoupání v maximálním výkonu.Na rovině a ve výjezdech bude tedy bike jako doma, zároveň ale ve sjezdech nijak nestrádá. Prudké pasáže vyžadovaly přesunutí těžiště lehce za sedlo, odskočení hrany nebylo kvůli delšímu posedu ve stylu přitažení řídítek, ale bylo nutné více zabrat. Na druhou stranu, dostat kolo do vzduchu přitažením obou kol bylo velmi jednoduché.
Jelikož jde o vrcholný dámský model, nelze mu upřít opravdu vrcholný jízdní projev, který kromě špičkové výkonnosti poskytl nadstandardní pohodlí, což se u závodních kol často nevidí. Zhýčkané i otrlé bikerky tedy za své peníze opravdu dostanou jednu z nejlepších pevných devětadvacítek současnosti.
Plusy: komfort, výkon, ovladatelnost, stoupání
Minusy: nenalezli jsme
Rám: Carbon FACT 11m
Vidlice: Rock Shox SID WC Brain, 80 mm
Kliky: S-Works OS Carbon
Brzdy: Shimano XTR
Řazení: Shimano XTR, 2x10
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Kola: RovalControl SL 29
Pláště: S-Works Fast Trak, 2.0“
Kazeta: Shimano XTR, 11-36
Sedlo: SpecializedJett Expert Gel
Sedlovka: SpecializedCarbon
Řídítka: S-Works XC Carbon
Představec: Syntace F-109
Hmotnost: 9,45 kg
Cena: 174 990 Kč
Devětadvacítkový model XR je jednou z nejdůležitějších novinek kolekce Lapierre 2013, přičemž koncepcí svého lehkého celokarbonového rámu…
Hardtail Tsunami je v nabídce značky doslova stálicí a testovaná verze s devětadvacítkami je nejmladší verzí, která se od historicky…