Devětadvacítkový model XR je jednou z nejdůležitějších novinek kolekce Lapierre 2013, přičemž koncepcí svého lehkého celokarbonového rámu se stomilimetrovým zdvihem má oslovit všechny vyznavače rychlého cross-country a maratonských tratí. XR sází na neokoukanost technického řešení s uložením tlumiče do výběžku sedlové trubky. Naším testem prošla vstupní verze série, s označením 529, disponující shodným rámem, jaký využívá i prestižní XR Team. Model XR 529 je volitelně nabízen také s elektronicky řízeným tlumičem E:I Shock, my jsme však otestovali standardní variantu s tlumičem Fox Float CTD, a to s cenovkou 84 999 korun. S elektronicky řízeným tlumením komprese, tedy s tlumičem E:I Shock, je pět dva devítka o třináct tisíc dražší.
Oko estéta potěší snad každý detail rámu. Hlava s 1,5“ spodním ložiskem, prohnutá horní trubka navyšující celkový sloping, mohutná spodní trubka přecházející do shodně širokého středového pouzdra a především nepřehlédnutelný „zobák“, poskytující oporu tlumiči. Při pohledu na kteroukoli partii, jakoby z ní čišely přesné výpočty, ovšem zabalené do hodně slušivého kabátu. Totéž platí o zadní stavbě, fungující na bázi jednočepu, kdy je její uložení přibližně ve výšce zubů menšího převodníku. Asymetrická konstrukce poměrně mohutných řetězových vzpěr navyšuje boční tuhost zadní stavby, v čemž jí pomáhá také pevná zadní 12mm osa. Gramové redukci odpovídá provedení čepů a subtilně vyhlížejícího, rovněž karbonového ramínka přepákování. Zadní čep v oblasti patky nenajdeme vůbec, jeho funkce je u XR nahrazena pružností karbonu.
Použitý tlumič Fox Float CTD nabízí seřizování odskoku a páčku s přednastavenou trojicí poloh pro pedalu, s jasným rozlišením „climb, trail, descend“. V praxi to znamená téměř plný lockout při nastavení páčky na režim „climb“, prostřední mód má pak přitaženou kompresi pro zamezení pohupování při běžné jízdě, ovšem při zachování dostatečné citlivosti. Poslední poloha nabídne plnou aktivitu, vhodnou pro sjezd nebo jízdu hodně členitým terénem. Pro uživatele se tím výrazně zjednodušuje správné nastavení, adekvátní pro daný jízdní režim, ovládací páčka je navíc v naprosto ideálním dosahu.
Přední vzduchová reba se 100 mmzdvihu, 15mm pevnou přední osou a snadno ovladatelným mechanickým lockoutem z řídítek je pak vhodně zvoleným protipólem tlumiče.
Sedlovka s přímým zámkem usazuje jezdce o něco více dopředu a i přes vyloženě výkonnostní nastavení, doplněné negativně skloněným představcem, se Lapierre od prvních metrů cítil jako ryba ve vodě na pěšináchplných zatáček. Vedle solidní akcelerace, kterou jsme vzhledem k příznivé hmotnosti 12,05 kg a slušné tuhosti rámu očekávali, byl tedy testovaný bike příjemně točivý a v pomalejších rychlostech pak vyloženě živý.Ovladatelnost v takové míře je pro 29“ třídu skoro až netypická, bike jezdce absolutně neomezuje a dostal z použité koncepce to nejlepší. Nejenže suverénně zrychluje, ale současně se s ním dá snadno položit do klopené zatáčky či projet „vracečku“.
Dominantní jeale především příkladný chod pružení, neokrádající o vynaloženou energii. Trojice přednastavených modů se v tomto ohledu jeví jako naprosto ideální řešení.Přestože byl po většinu času tlumič přepnutý do režimu „trail“, kdy dovede citlivě pobrat většinu nerovností a současně je jeho jemné pohupování nerušivé, lockout se ve výjezdech či při jízdě po asfaltu rozhodně hodí. Naopak s plnou aktivitou tlumiče působí XR ve sjezdech podobně, jako bychom sedlali trail bike se 120mm zdvihem. Použitá koncepce dokáže ve spolupráci s třemi polohami nastavení tlumiče nabídnout, a to zcela bez nadsázky, trojici funkčně naprosto odlišných kol.Kombinace nabízeného komfortu a celkové lehkosti jízdy společně s ovladatelností je v takto zdařilé symbióze ve světě devětadvacítek málo vídaná.
Ve výjezdech a sjezdech se však zároveň jedná o typického zástupce své kategorie, platí zde, že i ve strmých stoupáních nabídne zadní kolo ideální adhezi, zdánlivě téměř nezávislou na technice jízdy a přesunu těžiště. Totéž platí o sklonech ke zvedání předního kola, vůči čemuž je XR 529 téměř imunní. Na druhou stranu, pokud chceme předek nadhodit na překážku, bike nijak výrazně neprotestuje. Stejně tak se nebrání odlepení obou kol od země, třeba i při přeskočení větší ležící klády, je ale potřeba přece jen o něco více zabrat. Ve sjezdech navodí pocit jakési „nezničitelnosti“ jak samotná 29“ koncepce, tak především plná aktivita tlumiče v režimu „descend“.Jízdní stabilita a pocit větších zdvihů, než je reálných 100 mm, zde však mohou být lehce zavádějící, je třeba mít stále na paměti, že máme pod sebou lehký celokarbonový bike, s primárním určením na XC a maratonské tratě.
Ikstéčko v kombinaci s brzdami Formula RX fungovalo bez problémů. Pláště Schwalbe Rocket Ron jsou zárukou solidní adheze a především redukce obvodové hmotnosti. Velký převodník s 38 zuby nemusí k celkové sportovně-závodní koncepci sedět úplně každému, 39 nebo 40 zubů by se nám líbilo o něco víc, je to ovšem otázka priorit a především jízdního stylu. Z vyložených detailů musíme zmínit skvělé gripy z tvrdé pěnoviny, které se perfektně drží.
Pokud shrneme naše dojmy, tak investovaných pětaosmdesát tisíc se vám v případě testovaného biku vrátí i s úroky, protože vedle rychlosti a nadstandardního komfortu, což jsou vlastnosti, které od závodně pojaté devětadvacítky tak nějak samozřejmě očekáváme, dostaneme navíc nemalou porci zábavy za řídítky. A právě to jsou ony úroky, zhodnocující nemalou investici.
Plusy: ovladatelnost, výjezdy, trojice režimů pružení s logickým ovládáním
Minusy: pro někoho38 z.velký převodník
Rám: New XR 29“ Full Carbon 100 mm
Vidlice: Rock Shox Reba RL 29, 100 mm
Tlumič: Fox Float CTD SV Evolution
Kliky: Shimano Deore XT 26-38
Brzdy: Formula RX 180/160
Řazení: Shimano SLX 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG-81 11-36 (10)
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Mach 1 NeoDisc
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25“
Řídítka: Lapierre Top Flat
Představec: Lapierre Smica Comp
Sedlovka: Lapierre Smica Pro
Sedlo: Selle Italia X1
Hmotnost: 12,05kg (vel. L, s pedály)
Cena: 84 999 Kč
Hardtail Tsunami je v nabídce značky doslova stálicí a testovaná verze s devětadvacítkami je nejmladší verzí, která se od historicky…
Lehký, maratonsky zaměřený devětadvacítkový full AMS 100 německé značky Cube nabídne lákavý poměr cena/výkon, a to i ve druhé nejluxusnější…