Crosscountryový univerzální plášť Ritchey Z-Max lze považovat za absolutní klasiku, která nezestárla ani po přibližně patnácti letech života. V nedávné době se objevila pouze lehce upravená verze tohoto legendárního obutí s dodatkem Evolution, nyní ale oblíbený Z-Max přichází v další, více než pozměněné podobě. Zatímco klasický Z-Max sází na totožný, co nejuniverzálnější vzorek u předního i zadního kola, dvojice nových plášťů s dodatky Intuition a Premonition nabízí výrazně odlišný dezén pro přední a zadní kolo. Na obou jsou sice jasně patrné prvky základního Z-Maxu, především na bočních výstupcích, střed vzorku plášťů se ale výrazně liší. Zadní Z-Max Premonition je více orientován pro záběr, zatímco přední Intuition slibuje výraznější směrové vedení.
My jsme dvojici plášťů Z-Max Intuition a Premonition podrobili testu, abychom důkladně prověřili dovednosti této absolutní novinky značky Ritchey, a to především ve srovnání s běžným provedením Z-Max Evolution. Testovaná dvojice nesla dodatek WCS, jednalo se tedy o nejluxusnější, nejlehčí a zároveň nejdražší provedení. Cena jednoho pláště WCS je 1190 korun. Varianty Pro a Comp ale vycházejí výrazně levněji, jejich ceny jsou 790 korun (Pro) a 420 korun (Comp).
Hmotnostně je na tom řada WCS samozřejmě nejlépe, navíc jako jediná používá technologii Dual Compound s odlišnou směsí ve středu a na krajích dezénu. Díky tomu se zpomalila rychlost opotřebení pláště při zachování výborné přilnavosti vzorku při náklonu kola. Zajímavostí je nemalý rozdíl v hmotnosti předního (Intuition) a zadního (Premonition) pláště, která je částečně způsobena jejich rozdílnou šířkou. Výrobce uvádí údaj 2,0“ vpředu a 2,1“ u zadního pláště, my jsme naměřili odpovídající hodnoty 47 a 51 milimetrů. Naměřený údaj se samozřejmě týká pláště, nikoliv vzorku. Námi navážené hodnoty byly u předního typu Intuition rovných pět set gramů, zadní byl přesně o čtyřicet gramů těžší. Tato hmotnostní odchylka ale mohla být způsobena i faktem, že se jednalo o předprodukční testovací sérii.
Šípovitá podoba středu dezénu tohoto pláště dává jasně najevo požadavek na dobré směrové vedení. Dvě boční řady výstupků se však oproti klasickému Z-Maxu téměř nezměnily. Toto přizpůsobení původního modelu použití výhradně na předním kole přineslo určité ovoce při jízdě v přímém směru, kde je v terénu vedení skutečně jisté. Zároveň se o něco zvýšila schopnost odvalování pláště, tedy jeho rychlost. Při jízdě po sešikmeném povrchu, tedy po vrstevnici, je adheze stejně jistá, jako s původním provedením. Boční výstupky mají stále výraznou chuť se zakusovat do podkladu. Lepší odvalování na tvrdém povrchu dané podobou středu vzorku se ještě zlepšuje po jeho částečném úbytku. Při snížení nejvyšších výstupků přibližně o milimetr se totiž celý střed dezénu dostává do stejné výšky a po funkční stránce se propojuje.
To co je ale například na asfaltu či šotolině jasnou výhodou, se mění v lehkou nevýhodu při brždění v rozmoklém terénu, kde je střed vzorku také více náchylný k zanášení. Z-Max Intuitiuon je sice oproti klasice o něco rychlejší, nižší střed dezénu a jeho šípovitost však trochu ubírají na jeho schopnostech ve vyloženě technických pasážích. Na kořenech či kluzkých kamenech je lety prověřené, pouze lehce zdokonalené provedení Z-Max Evolution o něco jistější. Na druhou stranu, například na maratonské závody se zdá být pro přední kolo varianta Intuition vhodnější díky lepšímu odvalování, které není vykoupeno výrazně horšími schopnostmi v terénu.
Zadní plášť Ritchey Z-Max Premonition toho má s klasickým provedením Z-Max společného velice málo. Kromě použité směsi je to pouze zcela krajní řada výstupků. Střed poskládaný z lichoběžníků s otevřeným středem lehce připomíná například model Hutchinson Spider.
I v případě modelu Z-Max Premonition platí o něco lepší odvalování než u původního provedení Z-Max. Dvojí směs se navíc skutečně promítla do jejího o něco pomalměrového vzorku nemají tak ostré hrany, takže při brždění nedochází k jejich „otrhání“.
Záběrové schopnosti jsou na velice dobré úrovni, stejně tak jistota při bočním náklonu v terénu. Hustší nižší vzorek však ve srovnání s typem Z-Max Evolution lehce ztrácí v blátě, kde se o něco více zanáší, což je patrné nejen při záběru, ale i při brždění. To je ale více než dostatečně kompenzováno jeho vyšší rychlostí. Takže i v případě zadní varianty Premonition platí orientace na maratony, kde se většinou hojně vyskytují tvrdé povrchy jako asfalt či makadam a skutečně technických pasáží tam nebývá zas až tolik. Dá se tedy říci, že o zadním plášti Premonition platí ve srovnání s původním provedením to samé, jako o předním typu Intuition. Tedy vyšší rychlost při pouze nepatrném úbytku schopností v technickém či mokrém terénu. A přesně tyto vlastnosti podle našeho názoru běžný maratonec uvítá.
Na velice dobré úrovni je jízdní komfort. Tlumicí schopnost především zadního pláště je nadprůměrná, na čemž mají kromě jeho šířky zásluhu velice tenké, ovšem dostatečně odolní bočnice. Žádné problémy jsme neměli ani s obouváním nových plášťů. Stejně tak jejich usazení na ráfku bylo příkladné, bez výraznějšího házení do boku či do výšky.
(kad)
Karbonový rám je u horských kol Author pro letošní rok novinkou a je použit u špičkových typů Introvert a Master. Řada charakteristických…
Žhavé novinky značky Cannondale, konkrétně typy Rize a Moto, jsme vám stručně představili v Cykloservisu číslo 6. Uplynula velmi krátká…