Když se dnes řeší optimální skladba převodů, nelze v případě kombinace 1x11 nestresovat z dilema spojeného s vhodnou velikostí převodníku, aby byl nejtěžší převod dostatečně těžký pro sjezdy, ale nejlehčí nám pak kvůli tomu neumrtvil nohy v prvním výjezdu. Kdo chce mít vpředu větší převodník než 32 nebo 34 zubů a vzadu začíná nejmenší jedenáctkou, bez trénovaných svalů mu bude největší dvaačtyřicítka v kopcích nejspíš málo.
Sram to vyřešil speciální sadou Eagle s největším padesátkovým pastorkem, ale zůstaňme cenově trochu víc při zemi a v domácích vodách, které sotva přešly z desítky na jedenáctku, už aby bylo nutné je rozčeřit nějakou alternativou dostupnějších převodů. Shimano na tenhle trend zareagovalo svojí ikstéčkovou kazetou s rozsahem 11-46 zubů, která nevyžaduje speciální ořech, ale její cena se pohybuje okolo dvou a půl tisíce korun. Její odstupňování 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46 je na začátku a uprostřed docela jemné, největší skok je pak mezi dvěma největšími duralovými pastorky, zbytek je ocelový. Cenově dostupnější odpovědí na ikstéčko jsou nové kazety Sun Race CSMX8EAZ, což je jedenáctková kazeta s rozsahem 11-46 zubů, ovšem pouze největší pastorek je z hliníkové slitiny 7075. Právě tuto kazetu jsme vyzkoušeli na pluskovém hardtailu Rock Machine, kde nahradila původní ikstéčko se stejným rozsahem, takže šlo o velice přesné srovnání.
Sun Race svojí kazetu odstupňovali trochu jinak v rozsahu 11–13–15–18–21–24–28–32–36–40–46, takže jsme byli zvědaví hlavně na odskok mezi největšími dvěma pastorky, zda tam bude řazení přesnější. Kazeta je ve dvou provedeních, stříbrném s červeným duralovým unašečem, které je levnější a stojí lehce pod dva tisíce, a černém na červeném unašeči, které se pohybuje už lehce přes dva tisíce korun. Hmotnost je 465 gramů, což je ve srovnání se Shimanem a jeho 437 gramy nepatrně víc, ale může za to právě druhý největší pastorek, jenž je zde ocelový.
Montáž proběhla standardně, čtveřice největších pastorků má společný unašeč a druhý patří trojici středních pastorků. Nejmenší čtveřice už je navolno, pouze s duralovými vymezovacími podložkami. Změna obou kazet nevyžadovala žádné doseřízení přehazovačky, takže se mohlo rovnou vyrazit a testovat. První dojmy z řazení ukázaly celkem přesnou odezvu jednotlivých kroků a řetěz se pohyboval po pastorcích bez jakýchkoliv nepřesností. Přímé srovnání s originální kazetou XT pak hraje lehce ve prospěch preciznější shimanovské odezvy, ale hodnotili bychom to maximálně desetiprocentním rozdílem pro japonského giganta. Co se týče očekávaného rozdílu na největších pastorcích, tam bylo přeřazení naprosto shodě precizní, takže menší odskok, jímž zde Sun Race disponuje, vyrovnal ten nepatrný rozdíl na zbytku pastorků. V případě většího odporu přehazovačky se zapnutou třecí spojkou dokonce Sun Race při přeřazení z největšího na menší pastorek ukázal lepší výsledek, bez snahy řetězu dotýkat se stěny největšího pastorku. To je ale jediný lehce znatelný rozdíl, jinak jsou si oba soupeři velice podobní a rozhodne nejspíš jen cena, hmotnost, případně volba barevného provedení, kdy Sun Race nabízí dvě zmíněné varianty. Pokud tedy řešíte, zda na svůj standardní ořech nasadit k jedenáctkové přehazovačce kazetu s co největším pastorkem, abyste si mohli dopředu namontovat třeba šestatřicítku převodník a v kopcích se pak neutavili, je novinka od Sun Race celkem dostupným a hlavně funkčním řešením.
Ceny produktu SunRace CSMX80 srovnáte na Zboží.cz
(už)
Když už má někdo na kole namísto klasického sedla jen lehký karbonový model, nelze takovou skořepinu nazvat jinak než jako slupičku,…
Novinkou v nabídce společnosti BP Lumen jsou světla Ravemen, která díky dvoudílné optice a dvojici diod simulují funkci světel automobilu.…