Novinkou v nabídce společnosti BP Lumen jsou světla Ravemen, která díky dvoudílné optice a dvojici diod simulují funkci světel automobilu. Nejsilnější z nich, model Ravemen PR900, jsme otestovali v terénu i na silnici, a kromě slušného dosvitu tenhle kousek nabídne hlavně řadu úrovní výkonu, mezi nimiž může jezdec přepínat.
Tělo světla je z eloxovaného hliníku v kombinaci s plastovou přední a zadní částí, přičemž optiku tvoří dvě samostatné čočky, z nichž jedna funguje jako tlumené potkávací světlo a druhá jako dálkové. Uvnitř jsou pak dvě CREE XP-G2 Led diody napájené akumulátorem s kapacitou 5200 mAh a napětím 3,7voltu. Jelikož je na zadní straně jeden micro USB vstup pro nabíjení a hned vedle něho klasický USB vstup, lze Li-ion akumulátor světla použít kromě jeho primární funkce i jako powerbanku.
Světlo s rozměry 100 x 48 x 27 mm a hmotností 202 gramů má na horní straně dvojici tlačítek a malý displej, který informuje o době dosvitu a zvoleném režimu. Hlavním tlačítkem totiž světlo zapneme a můžeme přepnout mezi dvěma hlavními režimy, kdy jeden z nich je méně výkonný a určený pro jízdu po silnici a druhý do terénu. Silniční režim využívá pro svícení pouze jednu diodu v optice kryté sklíčkem s lomením pro snížení ostrosti, naopak MTB mód využívá obě diody. Volba těchto režimů je tedy svěřena většímu tlačítku a nelze mezi nimi přepínat ani dálkovým ovladačem s kabelem, jenž je součástí balení a umožňuje měnit intenzitu výkonu bez nutnosti pouštět řídítka.
Menší tlačítko nebo dálkový spínač pak v daném režimu přepíná mezi jednotlivými úrovněmi výkonu, přičemž silniční nabídne svítivosti 400, 200, 100 a 50 lumenů nebo 100Lm pulzování, což je očím velice příjemná blikačka s pomalou proměnou nízké a vysoké intenzity. Bikový mód má jen tři intenzity, a to 800, 500 a 300 lumenů, přičemž pro oba režimy je společná možnost přidržením tlačítka aktivovat po tuto dobu nejsilnější 900Lm výkon. Všechny intenzity mají na displeji zobrazenou dobu dosvitu, takže jezdec může kombinovat podle doby tréninku i výkon světla.
Kompletu nechybí držák na řídítka, který se dotahuje plastovou maticí, a díky vložkám pasuje jak na štíhlá, tak oversize řídítka a světlo v něm lze mírně natáčet do stran. To ale vzhledem k dostatečnému rozptylu světelného kužele nebylo až tak nutné.
Nejsilnější bikový režim se předvedl dokonalým kuželem bez hluchých míst, jenž byl jen bezprostředně před kolem nepatrně slabší, ale nasvítil vozovku i stromy před námi bezpečně na dvacet metrů, takže naprosto spolehlivý průvodce. Dvě a půl hodiny výdrže v tomhle režimu by tak mělo být na noční jízdu v zimě dostatečných. Další dvě slabší úrovně pak nabídnou výdrž 3,5 nebo 7 hodin, a do terénu bychom se s nimi rovněž nebáli, i když nejslabší výkon už přece jen není o takové jistotě.
Silniční mód je především o shovívavosti k protijedoucím automobilům, takže kužel není tak ostrý a nesvítí tolik do dálky, aby oslňoval. Maximální výkon ale i tak nabídne perfektní nasvícení dostatečně daleko před kolem, byť to není tak ostré, a ohraničení stran je rovněž o něco přesnější. Doba svícení je ale výrazně delší a začíná na době 4,5 hodiny, přičemž nejslabší 50Lm režim vydrží až dvacet hodin. Ten je ale vhodný spíše jen pro dojíždění pod veřejným osvětlením.
Testované světlo má samozřejmě i ochranu proti přehřátí a po vypnutí a opětovném zapnutí naskočí díky paměti v té intenzitě, v níž bylo vypnuto. Bonusem je i vodotěsnost pro ponoření maximálně do dvou metrů, což jsme ale vzhledem k pryžovým krytům USB vstupů raději nezkoušeli. Každopádně je tenhle kompaktně provedený kousek velice promyšlený a nabídne řadu možností všem, kdo se nespokojí s pouhými dvěma či třemi režimy většiny světel. Cena 2219 korun patří rovněž k rozumnějším, a kdo by nepotřeboval tolik výkonu, může mít levnější variantu PR600.
(už)
Plusy: výkon, ukazatel doby svícení, počet režimů, dálkový spínač
Minusy: nenalezli jsme
Existuje celá řada cyklistů, nebo i rekreačních uživatelů jízdního kola jako takového, kterým by se zamlouval komfort zadního odpružení,…
Podsedlové brašny by měly odpovídat určení především svým objemem, aby se do nich vešla duše vhodná pro naše kolo, ale také uchycením k…