Chcete-li zažít rychlou jízdu po silnici, ale neradi se skláníte nad oblouky silničních řídítek a pláště silniček vám připadnou příliš úzké, řešením je určitě fitness kolo. Tato kategorie v sobě snoubí rychlost silničních kol a odolnost či posed známý spíše z krosových kol. Fitness ale v žádném případě není nějaký kompromisní mutant, naopak v případě testovaného modelu Demon jej lze charakterizovat jako oslavu jízdy jako takové, dokonalá symbióza výkonu, pohodlí a jistého ovládání z něj totiž vyzařuje na každém metru.
Barevný design rámu a název kola spolu ladí díky kombinaci matně černé s temně rudou a rovněž loga na řídítkách, představci či sedlovce se barevnou kombinací hodí do této „ďábelské" společnosti. Profilace rámu si s tajemnem grafiky rozumí hlavně v masivní partii kolem vysoké hlavové trubky, kde navařená výztuha pod hlavou působí proti užším plášťům dost kontrastně. To je ovšem spolu s profilovanou korunkou karbonové vidlice jediné místo, kde se značka lehce odklonila od svých osvědčených konstrukčních prvků. Ty už najdeme na spodní Rhombus trubce rozšířené u středového pouzdra i zadní stavbě s VFHS profilací usnadňující tlumení vertikálních rázů. Kdo by zde hledal lehce upravené silniční kolo, díky čepům na ráfkové brzdy a hlavně hlavové partii bude rychle vyveden z omylu.
Právě ráfkové V brzdy, rovná řídítka i pláště šířkou uprostřed spektra silničních a krosových kol spolu se širšími ráfky jasně dokazují, že fitness je dnes plnohodnotná kategorie se všemi svými specifiky. Tedy v případě modelové řady Demon, jíž typ Elite Carbon kraluje, zcela určitě. Komponentové osazení přitom vychází z krosových a bikových sad, konkrétně kliky s převodníky 26/36/48 jsou u krosů standardem, kazeta, řazení či brzdy a komponenty posedu i kokpitu jsou dnes poplatné oběma kategoriím.
Testovaný model se svým osazením nabídl vyrovnaný projev všech komponentů řazení, kde jsme neměli sebemenší problém najít si ten nejvhodnější převod, a kdo nemá takovou fyzičku, určitě ocení 26 zubů malého převodníku v táhlých výjezdech. Brzdy pak předvedly i přes kratší ramínka celkem ostrý a jedovatý chod.
Posed je tím, co fitness kola odlišuje od sourozeneckých kategorií. V tomto případě jsme testovali velikost L, tedy dvacet palců, která uveze s přehledem jezdce s výškou 190 cm, jemuž bude sportovnější délka posedu dokonale vyhovovat. Právě poměrně roztažený posed, tedy sedlo více vzadu a ruce natažené dopředu, podobně jako na silničce, mu nenabídnou tolik komfortu jako na krosu, ale na druhou stranu jej tak nepoloží, jako na silničním kole. A to jsme měli představec nasazený v negativním úhlu, takže na komfortnějším vzpřímeném posedu by bylo možné snadno zapracovat.
Rovná řídítka v nás po nasednutí budila dojem krosu či horského kola a s tím jsme tak nějak očekávali i reakci na první šlápnutí. Dokonalá akcelerace díky tuhému rámu však byla velikým překvapením a jen šířka plášťů s vynikajícím odvalováním a univerzálním vzorkem i na kostky a mokrou vozovku byla tím, co nastavilo výkon proti silničním kolům o stupeň níž. Tuhý rám, hlavně kolem hlavové partie a středového pouzdra, spolu se skvěle fungující vidlicí dokonale držel tempo, a přitom byl k jezdci maximálně vstřícný na silnicích českého typu, tedy na dírách, záplatách, kostkách, a jak sedlovka s pohodlným sedlem Long Way, tak vidlice dokázaly udržet pozadí i ruce jezdce po delší jízdě v dobré kondici.
A právě o kondici tento model a celá kategorie fitness je, není to totiž o poctivé tvrdé práci známé ze silničních kol s jezdci se sklopenou hlavou, ale je to o oslavě jízdy jako takové, o radosti z pohybu. A té Demon poskytne opravdu přehršel, protože jak jízda v sedle, tak zrychlení ze sedla a záběr na maximum nabídnou perfektní švih, ale přitom od jezdce nevyžadují takové zkušenosti s ovládáním kola či pozornost vůči nerovnostem na asfaltu. Nástrahy kolo zkrátka překoná, samozřejmě v míře odpovídající šířce plášťů, ale rychlost a ovladatelnost nabídne vrchovatou měrou. Do zatáček se totiž skvěle navádí, hbitě prokličkuje mezi výtluky a je-li třeba, není problém nerovnost přeskočit nebo si skočit z obrubníku. Radost z jízdy po silnici, ať už první třídy či poslední rozbité okresce, kolo svému pánovi prostě nezkazí.
Demon je kolem, na které se jeho majitel, nejlépe rekreační sportovec, nejezdící kvůli lásce k cyklistice, ale především kvůli pohybu, musí každý den těšit. Jednoduchost spojená s perfektní ovladatelností, výkonem, pohodlím a přitom skvělou univerzálností je prostě koktejlem, který jen tak neomrzí.
Plusy: tuhost, výkon, ovladatelnost, komfort
Minusy: nenalezli jsme
Technické specifikace
Rám: Demon P6 Ultralite, Triple Butted
Vidlice: Pells Carbon Cross
Kliky: FSA Dyna Drive, 26/36/46
Brzdy: Tektro Mini
Páky: Avid FR5
Řazení: Shimano Deore, 3x9
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano RM40
Ráfky: Mach 210
Pláště: Vittoria Randonneur Cross
Kazeta: Sram PG-950, 11-32
Sedlo: Pells Long Way
Sedlovka: Pells XR1
Řídítka: Pells XR6
Představec: Pells RX67
Hmotnost: 10,85 kg
Cena: 19 490 Kč
Devatenáct tisíc korun se může zdát na pořízení funkční, sportovně laděné devětadvacítky málo, ale Apache nás z tohoto přesvědčení vyvedl…
Topmodel slovenské značky Dema jsme testovali už před pár lety, ještě v provedení s duralovým rámem, a jeho současné celokarbonové…