Devatenáct tisíc korun se může zdát na pořízení funkční, sportovně laděné devětadvacítky málo, ale Apache nás z tohoto přesvědčení vyvedl modelem Hawk 29" A5. Někdy se skutečně stane, že je testované kolo za danou cenu skvělé, a přesně to platí o testovaném modelu. Za dostupnou částku totiž nabídne to, co mnohé o dost dražší biky, navíc bez výraznějších slabin. K tomu ve většině ohledů splňuje, co vyznavači standardu 29" tolik vyzdvihují. Jednoduše řečeno – skoro všechno vyjede, skoro všechno sjede, a to v celkem svižném tempu. Jeho jízdní stabilita je ukázková a neméně přesvědčivá je i funkční skladba komponentů a velmi dobře zvládnutá geometrie. Především ona je tím, co testovaný model spojuje s luxusnějšími stroji a co je pro jízdní projev kola zásadní.
Rám ze slitiny 6061 se svými profilacemi nevymyká z ostatní nabídky domácí značky, nemůže proto chybět biaxiální profilace mohutného průřezu spodní trubky či nepřehlédnutelné zploštění horní trubky. Lesklá černá barva rámu decentně maskuje většinu použitých prvků, které by ale oku neměly uniknout. Jde například o zahnutou sedlovou trubku nebo o čistě působící hlavovou partii. Zadní stavba se rovněž nese v duchu stylistické čistoty, což platí především o sedlových vzpěrách bez jakéhokoli vyosení, doplněných o zajímavě tvarovaný, poměrně mohutný můstek. V duchu současných konstrukčních trendů se pak nesou patky, z nichž levá je doplněna o Post Mount úchyt brzdového třmenu, samozřejmě situovaný před osu kola. Průhyb řetězových vzpěr, kdy je většina délky situována pod úroveň zadního náboje, je výhodou z hlediska předejití kontaktu řetězu s jejich povrchem. A nutno přiznat, že je to ochrana funkční – po více než osmdesáti testovacích kilometrech nebylo na laku pravé vzpěry patrné jakékoli poškození.
Testovaný Apache si nás od začátku získal jedním ne nedůležitým detailem, a sice svým továrním seřízením. Kolo jsme totiž od dovozce převzali v krabici, přesně tak, jak dorazilo z montáže. Mimochodem - z montáže v továrních halách rakouského KTM. A jak jsme se v minulosti sami přesvědčili při exkurzi, maximální důraz na kvalitu je značce z Mattighofenu vlastní. Takže stačilo kolo vyjmout z krabice, sundat veškeré ochranné kryty o obaly, srovnat řídítka, utáhnout představec v požadované pozici, vsunout do rámu sedlovku se sedlem a našroubovat pedály. A vše fungovalo jako hodinky, dokonce i pláště byly nafouknuty na provozní tlak.
Jinak se Hawk 29" A5 od začátku předvedl jako klasická, dobře postavená devětadvacítka. V testované největší velikosti 21,5" perfektně padl jezdci s výškou okolo 190 cm a nabídl jízdní pozici někde mezi čistě sportovním a komfortním zaměřením. 110 mm dlouhý představec svírající lehce zvednutá řídítka Ritchey šířky 670 mm, to byl další aspekt zpříjemňující již první metry jízdy. Další naprosto zásadní vlastností kola je tak nějak očekávaná jízdní stabilita a ochota držet přímý směr. Velká kola jsou v tomto ohledu neotřesitelná a i jejich průchodnost členitým terénem je tím, co zvyšuje pocit bezpečí. Zkrátka terénní schody, na nichž bude mít uživatel 26" maratonského fulla oči navrch hlavy, sjede majitel tohoto osmnáctitisícového Apache, jako by se nechumelilo. V tomto směru jsou velká kola bezkonkurenční, ať si kdo chce, co chce říká. Současně však bike nepůsobí nemotorně, přestože by k této domněnce celková hmotnost 14,5 kilogramu sváděla. Samozřejmě je nutné váhu kola posuzovat jak ve vztahu k jeho ceně, tak i k největšímu rozměru kol i výšce rámu. Realita je však taková, že má jezdec pocit, jakoby sedlal devětadvacítku vážící někde mezi třinácti a půl až čtrnácti kily. Váhovou redukci by přinesla výměna plášťů, navíc by to bylo odlehčení na obvodu kol, tedy na tom nejlepším možném místě. Samotný přenos síly je pak naprosto bez připomínek – i v největší velikosti rámu můžeme počítat s jeho nekompromisní tuhostí, a podobně se jevila také odolnost kol s trochu vyšším profilem ráfků Remerx. Žádné pevné osy, žádná kónická hlava a tuhost celku byla skvělá, a to jak z hlediska silového záběru, tak při naklopení kola do zatáčky.
Doma je bike především v klasickém XC terénu, tedy na polních a lesních cestách. Jeho rozměry se logicky nedají zamaskovat na úzkých točitých pěšinách, které ale i tak zvládá dostatečně sebejistě. Hawk A5 si sice nelibuje v ostrých zatáčkách a technických pasážích, zato schopnost vše přejet to více než vynahradí. Schopná pilotáž jej přinutí k odlepení obou kol od země či k odskočení hrany, pro takové vylomeniny však nebyl bike primárně stavěn. Jeho doménou je mít obě kola v kontaktu se zemí, ovšem v tak jistém kontaktu, že budou novopečení majitelé sedmadvacítek závidět. Adheze zadního pláště a imunita vůči zvedání předku jsou stejně přesvědčivé jako sjezd série vysokých schodů. Stabilita, stabilita a zase stabilita...
Neméně důležitou součástí projevu je také jízdní komfort, který je daný jak samotnými velkými koly zahlazujícími veškeré malé nerovnosti, tak dobře fungující pružinovou přední vidlicí a především skvělým, doslova rozmazlujícím sedlem. To jsme ve spojitosti se značkou Apache chválili již několikrát a znovu se opakujeme.
Pokud se zaměříme na další osazení, tak nezbývá než konstatovat, že vše fungovalo na jedničku. Brzdy Shimano s kotouči o průměru 180 mm účinně a rychle zastaví i v případě, že kolo osedlá stodvacetikilový občasný biker. Jako naprosto skvělou hodnotíme, a to již tradičně, páčku dálkového lockoutu vidlice Suntour. Naopak lehkou kritiku si od nás tentokrát odnese přesmykač Acera, ovšem ne kvůli funkci, nýbrž kvůli faktu, že za kolem jako celkem kvalitativně maličko pokulhává. Jinak je ovšem Apache Hawk 29" A5 dobře vyváženým strojem s výborným poměrem cena / výkon.
Plusy: jízdní stabilita, schopnosti ve sjezdech i výjezdech, poměr cena /výkon
Minusy: levnější přesmykač
Rám: Alloy 6061
Vidlice: SR Suntour XCR 32 RL- Coil, 100 mm
Kliky: Shimano Alivio 44/32/22
Brzdy: Shimano BR-M395, 180 mm
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Kazeta: Shimano HG-30 11-34 (9)
Náboje: Shimano M66
Ráfky: Remerx RDX 7320 Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1"
Řídítka: Ritchey OE 670 mm
Představec: Ritchey OE
Sedlovka: Ritchey OE
Sedlo: Apache Legend
Hmotnost: 14,5 kg (vel. 21,5", s pedály)
Cena: 18 990 Kč
Topmodel slovenské značky Dema jsme testovali už před pár lety, ještě v provedení s duralovým rámem, a jeho současné celokarbonové…
Sedmadvacítková dámská verze populárního modelu střední třídy Tanka Tate, doplněná o přídomek „L“ (Lady), dokazuje, že prostřední velikost…