Devětadvacítka s maximem komfortu a přitom rychlostí a výkonem šestadvacítky, to je ve zkratce celokarbonová novinka, kterou jsme prohnali redakčním testem.
Podobnost celokarbonového rámu s loňským typem Seven-X je zřejmá, ovšem předním trojúhelníkem s masivními profily trubek končí. Zadní rámový trojúhelník je výrazně zmenšený díky nízko posazeným sedlovým vzpěrám. Toho bylo docíleno prohnutím sedlové trubky, aby se zadní kolo dostalo co nejvíce dopředu. Pro maximální obratnost bylo uděláno vše a jízdní test to jasně potvrdil. Vyspělá konstrukce rámu samozřejmě využívá široké středové pouzdro BB92 a vedení lanek vnitřkem rámu. Postmount úchyt třmene brzdy je standardem, stejně jako konická hlavová trubka se spodním 1,5‘‘ ložiskem. Patky jsou kvůli redukci hmotnosti rovněž karbonové. Zajímavá je možnost vedení brzdové hadičky po spodní trubce, která disponuje úchyty, ale přitom je hadička vedena po spodku horní trubky, kde jsou další, takže jezdec má na výběr, kudy hydrauliku natáhne. Dost ale technických fines, kterými je rám doslova nabitý, vzhůru do sedla.
V první řadě je znát mírně natažený posed, který ale ruce jezdce umístí do pohodlně vysoké pozice, a to jsme měli představec nasazený v negativním sklonu. Pro výkon to ale nepředstavovalo žádné omezení, protože geometrie nabídla jistotu jak ve výjezdech, tak v prudkých sjezdech. Doslova nadšení v nás vyvolaly hned první desítky metrů, protože taková akcelerace, jakou je bike schopen vyvinout, je u devětadvacítek jen málokdy. Směle se tedy může rovnat s mnohem dražšími kousky a ty levnější pak několikanásobně předčí. Kratší a tužší zadní partie, přední trojúhelník s výraznější střední tuhostí a pevné výplety se prostě podepsaly na raketovém zrychlení. Obavy z odporu „setrvačníků“, kterými argumentují odpůrci devětadvacítek, jsou v tomto případě jen prázdným pojmem.
Lehkost jízdy je fantastická a bike doslova uhání kupředu a jezdce tak trochu klame tělem. Zatímco se zdá, že geometrie je nepatrně delší a kolo bude stabilní a neochotné k hravému jízdnímu stylu, s prvním výraznějším povelem do řídítek se z beránka stává vlk. Bike sice dokáže skvěle vést a držet směr, takže i nezkušeného jezdce protáhne každou pasáží s jistotou, ale jakmile jej vybídnete, umí díky nízko posazenému těžišti a strměji postavené vidlici okamžitě zatočit a dovolí jezdci, aby si s ním dělal, co chce.
Akcelerace i ve vysoké rychlosti, ostré zatáčky, plynulé proplouvání jedné zatáčky za druhou, to vše zvládá hravě. Navíc i přes jasně zřetelný přítlak na přední kolo, kdy ani v prudkých stojkách nebyl při naklonění se nad řídítka problém se stavěním na zadní, dovolí bike jezdci kdykoliv dostat jej do vzduchu či odskakovat z hrany po zadním nebo si prostě zadní kolo ve vzduchu odhodit do boku. I přes zmíněnou hravost a výbornou točivost jsme ale třeba při přejezdu hlubšího koryta napříč neměli dojem, že by měl bike tendenci se zapíchnout a postavit se na přední. O předek se jezdec může i v hodně prudkých pasážích prostě opřít a pak jen lehce přitáhnout řídítka a kolo jej protáhne dál. Ovladatelnost a jízdní vlastnosti jsou tedy v naprosto špičkově vyváženém provedení, a přestože se nám zprvu moc nezdála menší šířka řídítek, nakonec nebylo větší páky vůbec zapotřebí. K tomu všemu je třeba přičíst, i přes malý zadní trojúhelník, až nadstandardní komfort tlumení rázů daný použitím karbonové sedlovky.
Jestliže na chování kola pějeme ódy, pak komponentové osazení nezaslouží o nic horší známku, protože chodu řazení a brzd není co vytknout. Totéž platí i pro slušnou tuhost výpletů, které jely naprosto fantasticky. O funkci vidlice, jejíž citlivost byla na vynikající úrovni a zároveň nabídla maximálně kultivovaný krok, asi nemá smysl se rozepisovat, v jejím případě kvitujeme použití pevné 15mm osy, která výrazně navýšila tuhost v ostrých vracečkách pod přední brzdou. K výkonu patří i jeho omezovač, jehož funkci kotoučovky X.0 plnily na jedničku. Jejich typicky ostrý výkon se zřetelným „počítáním“ otvorů v kotouči dokázal jezdce zastavit téměř kdykoliv, a to byl vpředu standardní průměr kotouče.
Seven29 je bike s úžasnou akcelerací, stabilním výkonem, skvělým držením směru a přitom se schopností jezdit technicky a hravě. Tedy naprosto dokonalá kombinace, navíc na designově hodně neokoukaném rámu.
Rám: Full Carbon Contrast Technology
Vidlice: Fox Float 29 FIT RLC, QR 15, 100 mm
Kliky: Sram X.0, 28-42
Brzdy: Sram X.0
Řazení: Sram X.0
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.9
Kola: Fulcrum Red Metal 29 XL
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25‘‘
Kazeta: Sram PG1070, 11-32
Sedlo: Pell’s Long Way Ti
Sedlovka: Pell’s CR3
Řídítka: Pell’s XR64 OV
Představec: Pell’s RX67 OV
Hmotnost: 10,45
Kola francouzské značky Lapierre byla u nás v minulosti k vidění spíše jen výjimečně, se změnou dovozce však předpokládáme, že se s nimi…
Model Toryn, tedy lehký, závodně koncipovaný hardtail s karbonovým rámem, je v nabídce rakouského KTM již delší dobu. S nedávným příchodem…