Model Toryn, tedy lehký, závodně koncipovaný hardtail s karbonovým rámem, je v nabídce rakouského KTM již delší dobu. S nedávným příchodem poslední generace topmodelu Myroon sice právě Toryn lehce zevšedněl, a to nejen designově, na jeho nesporných kvalitách to ovšem nic nemění. V případě jeho rámu nehledejme výstřednosti, je zde vsazeno především na co nejlepší kombinaci torzní tuhosti a nízké váhy, a to při zachování relativně dostupné koncové ceny.
Naším testem prošla „demo verze“, odlišující se od provedení modelového ročníku 2012 pouze designem a některými díly osazení. Grafika rámu byla téměř totožná s loňským provedením a nutno dodat, že po designové stránce je aktuální verze 2012 o dost hezčí, alespoň z našeho pohledu. Jak se ale říká, barva nejezdí, takže při testu jsme se soustředili na jiné věci, než jaký je celkový estetický dojem.
Za cenu jen nepatrně převyšující padesátitisícovou hranici nabídne model KTM Toryn Master téměř nekompromisní závodní svezení, z čehož vyplývá také výkonnostně laděný posed. Celková hmotnost 10,3 kilogramu včetně pedálů se společně s vynikající tuhostí rámu při záběru podílejí na výborné akceleraci. Stejně tak dávka jízdního komfortu je na solidní úrovni, a to i přes přítomnost duralové sedlovky Ritchey Pro. Je ovšem nutné testovaný bike poměřovat pouze s přímou konkurencí, pohybující se v přibližně stejné cenové relaci. Pokud bychom totiž sklouzli k porovnání modelu Toryn s na podzim testovaným Myroonem, jednou z nejdůležitějších novinek značky, pak musíme logicky konstatovat, že druhý jmenovaný je svými parametry někde jinde, ovšem také za téměř trojnásobnou cenu. Vlastně až ve chvíli, kdy má testovací jezdec možnost tato kola prakticky porovnat mezi sebou, vyplyne najevo nemalý rozdíl. Přitom, pokud bychom se svezli pouze na typu Toryn Master, tedy bez přímého srovnání s topmodelem, těžko bychom si dokázali představit něco ještě výrazně lepšího.
Budeme-li pátrat po přesném materiálu rámu, nalezneme pouze označení Toryn Carbon. Nic detailnějšího se nám nepodařilo zjistit, nicméně monokokový rám je špičkově zpracovaný. Výrazné jsou jak samotné profily trubek, tak nepřehlédnutelná plochá monostay vzpěra zadní stavby. Neméně mohutně působí také celá partie středového pouzdra. Horní i spodní ložisko hlavy sází na klasiku 1⅛“, některých dalších prvků se však dotkla modernizace v duchu posledních trendů. To platí nejen o úchytu zadního brzdového třmenu standardem Post Mount, ale také u přesmykače bez objímky s uchycením přímo do závitů v sedlové trubce rámu. Velice elegantně působí celkem titěrné zadní patky. Požadavek co nejvyššího komfortu přímo vyzařuje z celkem útlé sedlové trubky s vnějším průměrem 31,8 mm, s čímž souvisí také použití sedlovky s nejklasičtějším průměrem 27,2 mm.
V případě komponentů bylo vsazeno na jistotu. U námi testovaného kola vpředu sice pružila vidlice Fox se skvěle ovladatelným dálkovým lockoutem, nicméně sériová verze již bude vybavena modelem Rock Shox Reba RL 100, se systémem Dual Air, tedy s dvojicí nezávislých vzduchových komor. Zdvih je samozřejmě obligátních sto milimetrů, které jsou pro sportovní či závodní XC zcela adekvátní. Ostatní osazení je u sériové verze převážně v režii sady Shimano SLX, doplněné například o přehazovačku Deore XT. Rozdíl byl také v kolech, zatímco testovaný bike byl postaven na zapleteném setu DT Swiss, standardně je model 2012 osazen koly s náboji SLX a ráfky Mavic XM-319.
Ale nyní už k jízdnímu projevu. Jak již bylo napsáno výše, akcelerace je naprosto vynikající. Pláště Schwalbe Rocket Ron jsou určitě jedněmi z nejlepších univerzálů a vedle dobrých trakčních schopností na rozličném povrchu nabídnou právě požadovanou nízkou hmotnost a rovněž nevelký valivý odpor. Na modelu Toryn nám ale nejvíce seděla především samotná geometrie. Bike okamžitě padne do ruky člověku zvyklému na svižný sportovní bike, rám není ani dlouhý, ani krátký a nabízí naprosto ideální posed. Ten je především o maximální efektivitě záběru, na druhou stranu však není nijak nepohodlný. Výrobce zde dosáhl vyvážené kombinace mezi celkovou ovladatelností a příkladným vedením přímého směru. Výsledkem je kolo, které je v rychlých sjezdech až překvapivě klidné, ale v zatáčkovitých pasážích rozhodně nepotřebuje žádné nadměrné přemlouvání. Prostě jede přesně tam, kam chce jezdec, bez nepříjemných prodlev. Celkem jsme si s kolem vychutnali i vyloženě točité pěšiny, a to i ve vysoké rychlosti. KTM Toryn Master tedy není z kol, která se ve vyšších rychlostech zklidní natolik, že celková stabilita výrazně převáží nad ovladatelností, a to je pro techničtěji zaměřené jezdce rozhodně příjemné. Spokojeni jsme byli i s dostatkem podložek pod představcem, díky čemuž se dal bike celkem ochotně zvednout na zadní při nájezdu na nějakou terénní překážku. Přitom ale neobtěžoval tendencemi ke zvedání předního kola v prudkých výjezdech, vrchařské schopnosti byly celkově nadprůměrné. Hmotnost jen lehce převyšující desetikilovou hranici je pak také určitým hnacím motorem při jakékoli příležitosti lákající k přeskočení nějaké nerovnosti, kořene či kamene. KTM Toryn Master se totiž od země dá odlepit velice snadno. Za padesát tisíc jde o vyloženě sportovně-závodní bike, schopný klidně i vyhrávat. A že má „jen“ SLX? Nevěřte předsudkům!
(sériové osazení modelu 2012)
Rám: Toryn Carbon
Vidlice: Rock Shox Reba RL 100 mm
Kliky: Shimano SLX 42x32x24
Brzdy: Shimano SLX 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX 10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG-81 11-34 (10)
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Mavic XM-319
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1”
Řídítka: Ritchey Pro
Představec: Ritchey Pro 4Axis
Sedlovka: Ritchey Pro
Sedlo: Selle Italia X1
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 10,3 kg (vel. 48)
Kromě kategorie cyklokrosových kol, která jsou pro značku Stevens typická, se tento německý výrobce může pochlubit také velice obsáhlou…