Kola francouzské značky Lapierre byla u nás v minulosti k vidění spíše jen výjimečně, se změnou dovozce však předpokládáme, že se s nimi budeme do budoucna setkávat čím dál častěji, a to nejen prostřednictvím testů Cykloservisu. Zastoupení se totiž ujala společnost Schindler s.r.o., pod jejíž křídla spadá například i Ghost. A právě tato německá značka se za posledních několik let na českém trhu zdatně etablovala a lze ji považovat za poměrně silného hráče, Lapierru se tedy i u nás s největší pravděpodobností blýská na lepší časy.
Do testu jsme si vybrali zástupce 29“ biků, konkrétně model Pro Race 529, postavený na precizně zpracovaném duralovém rámu. Ostatně dvojice nabízených duralových devětadvacítek, z nichž my jsme sáhli po té dražší, sází na zcela totožný základ, který se již na první pohled tváří hodně robustně. Typ 529, za téměř rovných čtyřicet tisíc, sice není hvězdou po stránce osazení, které je v některých případech trochu ekonomické, ale jako celek rozhodně dává smysl. Pokud by někdo preferoval karbon, může sáhnout po nejluxusnějším typu Pro Race 929.
Rám ze slitiny označené Supreme 6 Alloy Superlite je jedním slovem nádherný, jeho tvarování korunují dokonale zabroušené svary u hlavy s 1,5“ spodním ložiskem. Celý předek rámu se na pohled tváří jako karbonový, jednolitost zde podtrhuje i velice dobře zvládnutá grafika. Horní i spodní trubka pak sází na celkem široký profil s boční podélnou hranou. Samostatnou kapitolou je hodně široká zadní stavba, využívající dole dutý blok materiálu, spojující středové pouzdro s řetězovými vzpěrami. Rozhodně zajímavý detail, zvlášť po navaření klasického můstku. Absolutním atypem je pak zploštělá profilace sedlových vzpěr, nepostrádajících esovité zakřivení nejen kvůli navýšení schopnosti pohlcovat otřesy, ale i kvůli poskytnutí co největšího prostoru zadnímu plášti. Jeho průchodnost je i v případě nabalení bláta příkladná. V designově podobném duchu jako oblast za středovým pouzdrem je vyřešen i horní můstek a zadní patky. Vzhledem k celkovému zpracování rámu i k 1,5“ spodnímu ložisku hlavy nám pak bylo trochu líto, že výrobce nepoužil také post mount úchyt brzdového třmenu. Kolu by rozhodně slušel. Ne každému po chuti také musí být spodní vedení řadicích lanek, která jsou v okolí středu vystavena blátu.
V testované velikost 46 cm byl jasně patrný požadavek maximálního snížení hlavy, čímž se i představec a řídítka dostávají do optimální sportovní výšky, s níž mívají některé devětadvacítky určité problémy. Testovaný Lapierre jezdce rovnou usazuje do výkonnostní a poměrně aerodynamické pozice, na níž má samozřejmě nemalý podíl také negativní úhel použitého představce. Podle logování výrobce očividně ani neuvažuje o případném přetočení představce.
Francouzská devětadvacítka nás mile překvapila především velice příjemný projevem, na nějž si nebylo nutné jakkoli zvykat. Je to vlastně úplně klasický zástupce své kategorie, bez zbytečných příkras, s veškerými výhodami i určitými negativy použité koncepce. Hlavním znakem kola je dokonalá směrová stabilita poskytující uživateli jistotu v téměř jakémkoli terénu. Ve sjezdech, a to i těch opravdu prudkých, je pocit jistoty k nezaplacení. Stejně tak ve výjezdech, kde nemá bike vzhledem ke své koncepci tendence stavět se na zadní, Lapierre téměř exceluje. Z větší kontaktní plochy zadního pláště s terénem, ve srovnání s 26“ klasikou, opět těží jezdec.
Velká kola a celková hmotnost 11,9 kilogramu (bez pedálů) sice nejsou příliš nakloněny právě raketovému zrychlení, akcelerace následující za každou projetou zatáčkou proto vyžaduje trochu silnější opření se do pedálů. Tuhost rámu je ale na vynikající úrovni, takže siloví jezdci budou spokojeni. Když bike získá rychlost, její udržování je již celkem snadné. Model Pro Race 529 sice nebude tím nejideálnějším společníkem pro co nejrychlejší průjezd zatáčkovitou pasáží, protože ani chuť zatáčet, ani zmíněná akcelerace nedosahují kvalit běžné sportovní šestadvacítky, na druhou stranu tyto lehké nectnosti budou zcela smazány na běžných polních a lesních cestách. Méně profilově náročný terén kolu umožní nejen držet konstantně vyšší rychlost, ale především dá vyniknout stabilitě a pocitu jízdního komfortu. Velká kola žehlí menší nerovnosti naprosto dokonale a i ty větší dokáží značně otupit. Naprosto precizně fungující vzduchový Rock Shox Recon se 100mm zdvihem pak dotahuje tento pocit téměř k dokonalosti, alespoň ve vztahu k přední části kola. Dálkový lockout na řídítkách jsme nejen uvítali, ale hlavně opravdu často využívali. Ani zadní část kola ale není k jezdci po stránce pohodlí málo štědrá. Sedlovka s průměrem 31,6 mm sice nemá šanci výrazněji propružit, napravuje to ale jak sedlo s celkem flexibilním skeletem, tak i samotná zadní stavba. Pocitově pak byla zadní část kola k jezdci až nečekaně štědrá, na čemž měla ovšem zásadní vliv především samotná velká kola.
Z osazení pro nás byly asi jediným lehkým zklamáním brzdy, přece jen základní model Avidu na kole za čtyřicet tisíc podle nás nemá co dělat. Na druhou stranu byla funkce brzd výborná, takže předsudky nejsou až tak na místě. Spokojeni jsme byli s řazením nebo třeba s rychlými plášti Schwalbe Rocket Ron/Racing Ralph. V tomto ohledu není kolu co vytknout.
Rám: Supreme 6 DB hydroforming
Vidlice: Rock Shox Recon Gold TK 100 mm
Kliky: Shimano FC-M552 24x32x42
Brzdy: Avid Elixir 1
Řazení: Shimano Deore (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano CS-HG62 11-34 (10)
Náboje: Shimano M525
Ráfky: Mach1 Neo Disc 29er
Pláště: Schwalbe Rocket Ron/Racing Ralph 2,25“
Řídítka: Lapierre Comp
Představec: Lapierre Comp
Sedlovka: Lapierre XC Comp
Sedlo: Selle Italia X1
Pedály: bez pedálů
Hmotnost: 11,9 kg (vel. 46, bez pedálů)
Model Toryn, tedy lehký, závodně koncipovaný hardtail s karbonovým rámem, je v nabídce rakouského KTM již delší dobu. S nedávným příchodem…
Kromě kategorie cyklokrosových kol, která jsou pro značku Stevens typická, se tento německý výrobce může pochlubit také velice obsáhlou…