Biky řady Razzer byly vždy koncipovány svojí geometrií pro sportovní využití. Nejinak je tomu i u testovaného modelu ze střední třídy, který nabídl až nadstandardní tuhost v kombinaci se slušnou výkonností.
Letošní modelová řada Razzer si zachovala všechny atributy konstrukce duralového rámu ze slitiny P6 s trojitým zeslabováním stěny trubek, ovšem přibyl Postmount úchyt brzdy a všechny hlavní svary jsou přebroušené, takže rám evokuje svými hladkými přechody karbonové provedení. Spodní rámová trubka sází tradičně na biaxiální konstrukci s mírným rozšířením u středového pouzdra, ale na extrémní profilaci se, kromě nenápadné výztuhy pod hlavou, nehraje. Plynulý přechod hlavové do horní trubky pokračuje kruhovým průřezem až k mírnému zploštění před sedlovou trubkou. V této partii je napojení sedlových vzpěr řešeno jejich sevřením sedlové trubky mezi sebe, čímž se tato partie výrazně rozšiřuje a nabývá na tuhosti. Plynulý přechod tedy opět evokuje karbonové modely. Originální zadní patky nesou PM úchyt třmene a pro dostatečné tlumení rázů jsou sedlové vzpěry značně prohnuté, totéž platí i pro tvarování řetězových vzpěr. Celkovou designovou čistotu neruší ani vedení lanek pod horní trubkou.
Posed je přesně dle sportovního zaměření tohoto modelu, takže jezdec sedí lehce vzadu, šlape mírně před sebe a ruce má natažené dopředu v přirozeně sportovním gardu, ovšem nejde zase o extrémně předkloněnou pozici. Výška řídítek je na pomezí mezi ostrým XC a maratonským pojetím, s dostatečnou mírou pohodlí. S prvním záběrem do pedálů přichází jasné potvrzení toho, že kruhový profil je prostě ideální pro tuhost. Rám nevykazuje téměř žádnou boční flexi a akcelerace je i přes levnější vidlici a středně těžké výplety na hodně solidní úrovni. Jak v sedle, tak z něj je jasné, že při každém záběru jde energie na pohyb vpřed a neztrácí se v rámu.V rámovém základu tkví jednoznačně sportovní duch, a to jak tuhostí, tak výkonem. Bike jede velmi lehce, jednak díky tuhosti, a také kvůli nižšímu rychlému vzorku plášťů Continental, které byly na suchém povrchu naprosto vynikající a ztrácely jen na mokré trávě a v blátě, kde se rychle zanesou. Vidlice je svojí citlivostí sice dostatečně pohodlná, ale její zanořování při každém šlápnutí nebo jízdě ze sedla vyžadovalo častější použití lockoutu. S dražším kouskem, disponujícím nastavením komprese, by kolu nebylo vůbec co vytknout, nicméně na daném základu je rozhodně možné dál stavět.Komponentový mix spolu s brzdami nabídl přesnou funkci a v ničem nás nezklamal, naopak dostatečně pohodlné sedlo bylo dobrým společníkem. Průměr sedlovky 27,2 mm pak spolu s plášti dohnal to, co nestihlo utlumit zakřivení sedlových vzpěr, takže i přes vysokou tuhost rámu nemůže být řeč o kostitřasu.
Ovládání kola ctí sice sportovní geometrii s dostatečnou stabilitou ve sjezdech, ovšem náhlá pobídka ke změně směru byla vždy vyslyšena bez odmlouvání. Předek točí velmi ochotně a zadní partii jsme vždycky protáhli každou zatáčkou hned v těsném závěsu. Skoro se zdá, že přední část je točivá, s lehce umírňujícím charakterem, a zadek je hbitější a má snahu nikde nezaostávat. Vyvážené ovládání ve sjezdech, na rovině ale i ve výjezdech určitě ocení jak méně zkušený cyklista, tak zralý biker.Ve sjezdech bylo samozřejmě třeba pracovat s těžištěm, zadek za sedlem je v nejprudších pasážích nutnost, ovšem proti výskoku do vzduchu nebo odskočení hrany či parádičce při skoku bike nijak neprotestoval. Ve výjezdech, ale i na rovině bylo naopak znát, že předek kola drží dostatečně na zemi a nemá tendenci se odlepovat v prudších stoupáních. Poslušný závodník s ambicemi k mírně technickému ježdění, to je ve zkratce typický projev tohoto stroje, který nabídne sportovní projev s geometrií přesně na pomezí mezi závodním a komfortním bikem.¨
Plusy: tuhost, rychlost, ovladatelnost, stoupání
Minusy: zanořování vidlice
Rám: PELL'S P6 Ultralite, TrippleButted,
Vidlice: SuntourRaidon X2 LO, 100 mm
Kliky: FSA Comet,MegaExo, 24-32-42
Brzdy: HayesStrokerRyde
Řazení: Shimano SLX 3x10
Přehazovačka: ShimanoDeore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: ShimanoDeore
Ráfky: Mavic XM 117 Disc
Pláště: Continental Race King, 2.0
Kazeta: Shimano SLX, 11-34
Řídítka: PELL'S XR64 OV
Představec: PELL'S RX67 OV
Sedlo: PELL'S Long Way
Sedlovka: PELL'S XR1
Hmotnost:12,6 kg
Cena: 23 490 Kč
Nový design celoodpružených biků indonéské značky Polygon se systémem odpružení FS2 vzbuzuje svým neotřelým designem i zavěšením zadní…
Závodnice toužící po tom nejlepším v devětadvacítce se u Specialized dočkaly pro příští rok verze S-Works u dámského biku Fate. Ten je…