Lyžařské vázání, automatické či přesněji nášlapné pedály a samozřejmě špičková silniční či horská kola spoléhající už dlouhou dobu na karbon. Francouzský LOOK je technologicky na výši a vždycky byl, ovšem i když vládne segmentu silničních nášlapných pedálů, neopomíná ani současné trendy.
Kategorie platformových pedálů je s ohledem na rozmach trailového ježdění nebo elektrokol stále na vzestupu a LOOK má v nabídce model Trail Roc Fusion s kompozitním tělem, hliníkovou verzi Trail Roc a vylepšenou, agresivněji vyhlížející variantu Trail Roc Plus. K tomu pak i kousky určené pro městské využití, ale to už do terénu příliš nepatří. Náš redakční mullet opanovala střední varianta Trail Roc, která je s cenou kolem osmnácti stovek v podstatě za polovinu oproti topmodelu s přívlastkem Plus.
Vozím na svém či testovacích kolech dvoje trailové nášlapné pedály a jedny jsou Shimano, druhé Look, aniž bych mohl říct, že mi na jedněch či druhých cokoliv vadí nebo chybí. Platformové pedály většinou nasazuji jen na testovací e-biky, případně nějaké dovádění za mokra a tady se střídá víc značek, většinou těch určených k testování. S velikostí obuvi 47 tak nějak logicky vítám větší plochu pedálů a mám rád ostřejší piny, než nějaké méně agresivní provedení s pouze profilovanými výstupky či nízkými piny. Trail Roc patří do kategorie rozměrnějších pedálů, kdy jejich hliníkové tělo nabídne plochu základny 110x110 mm, samozřejmě ne plně čtvercového tvaru. Cr-Mo osa se otáčí na kluzném pouzdře a dvojici ložisek a zatímco na straně u závitu do kliky je jednoduché gumové těsnění, vnější konec má šroubovanou plastovou zátku na vlastní klíč a pod ní hliníkovou trubkovou rozpěrku k ložiskům.
Tělo pedálu je vysoké 17 mm na středu přes osu a směrem k okrajům se plynule snižuje až na 14 mm, takže je na pohled konvexní, ale do konkávního profilu to vše dotáhnou svojí výškou piny. Těch je na každé straně dvanáct, a to velice dobře rozmístěných. Ty krajní vyčnívají 5 mm nad hranu pedálu se zesílením v podobě prstence, kdežto dvě středové řady vyčnívají z těla skoro jen 3 mm. Pedál tak na podrážce udělá díky pinům rozdíl 3 mm uprostřed, takže v tomto ohledu je konkávní tvar zajištěn. Piny tvoří červíky šroubované přímo do závitu v těle pedálu, nikoliv skrz, takže případný náraz a poškození pinu či závitu znemožní jeho snadnou výměnu za nový.
Pedály s trochu vyšší hmotností páru 430 gramů mají na ose pouze otvor na 8mm imbusový klíč, plochou patnáctkou je nedotáhnete. Tělo je protažené až téměř ke klice, ale 110mm délka dostane podrážku dostatečně daleko od ní. Piny na podrážce cítíte jejich jistým zakousnutím do materiálu, ale třeba proti některým tenčím provedením montovaných skrz tělo pedálu to nejsou takové „jehly“ co by se hned zapíchly. Profil drží podrážku hezky bez nějakého negativního projevu známého z konvexních pedálů a s ohledem na větší rozměr boty jsem byl v kontaktu vlastně se všemi piny najednou. Drží to až neksutečně, ale za mokra jsem se několikrát přistihl, že jakmile posunu podrážku už hodně na vnější okraj, střed pedálu se dvěma nízkými piny už nenabídne takovou jistotu, jako dvojice vyšších krajních pinů. Rovná vnější hrana pedálu nebo výměna nízkých středových pinů na konci za vyšší provedení by asi i v takovéto krajní pozici fungovaly na agresivní jízdu spolehlivěji.
Vozil jsem starší platformové tenisky Shimano s Vibram podrážkou a tady je jištění i rozložení tlaku perfektní. Na tenčí hladké podrážce platformových tenisek Pearl Izumi byly piny cítit intenzivněji, takže doporučuji spíš silnější podrážku, což se ale obecně pro enduro či náročnější trailové využití těchto pedálů předpokládá. Výborná prostupnost bláta je daná hladšími tvary pedálů bez nějakých opěrných hran, i když středová část žlábek a plošku pro bláto přece jen má. Vyšší stranové piny ale nějaký negativní jev v blátě eliminují, takže úplně v pořádku. Chválím hladké otáčení osy bez nějakého rychlého přechodu do zběsilých otáček během dvou týdnů ježdění, prostě si dík těsnění drží plynule zpomalený chod. Jen nepatrná stranová vůle a minimum nečistot na vstupu osy za těsněním bylo úplně v pohodě, zvlášť s ohledem na bahenní podmínky během testování. To sice nebylo tak agresivní nebo plné pádů, abych měl šanci urazit pin či poškodit pedály, jejich masivní tělo ale dává jistotu odolnosti, takže tady problém nevidím. Pokud hledáte hliníkové platformy s větším odolným tělem, rozumně nízkou výškou a střední cenovou hladinou, je tohle dobrá volba. Pokud míříte do nejnáročnějších sjezdových pater, tak u verze Plus ušetříte hmotnost a piny můžete jednodušeji měnit, ovšem cena je dvojnásobná. Trail Roc jsou tedy taková zlatá střední cesta.
(už)
Není to tak dlouho, co jsme testovali elektrický enduro bike s pohonem Bafang M510 a bylo to hlavně o sportovním projevu pohonu, jenž ve…
Nemá smysl popisovat šíři nabídky cyklistických brašen německé značky Ortlieb, jejich maximální snahu o uhlíkovou neutralitu, odolnost…